Trygghetslarm

Till för att påkalla hjälp
Om du är i behov av ett trygghetslarm kan du efter bedömning av biståndshandläggare få ett trygghetslarm installerat i Ditt hem. Via larmet kan Du vid alla tider på dygnet kontakta hemtjänstpersonalen som ser till att Du får hjälp. Larmet är personligt och Du ska alltid bära det med Dig.
För ansökan och mer information om trygghetslarm är Du välkommen att vända Dig till någon av våra biståndshandläggare.
Vid inkoppling av larm lämnar Du en nyckel till oss som förvaras i en nyckelgömma på din dörr.
Larmet kan endast användas inom bostaden. Information om larmets räckvidd ges vid installation av larmet.
Trygghetslarmet provlarmar sig själv automatiskt varje dygn genom att tyst ringa upp vår larmdator. På så vis kan vi få information om eventuella fel på ditt larm. Fel åtgärdas snarast.
Du ansvarar själv för att din larmklocka fungerar genom att provlarma en gång i månaden. Provlarma alltid efter strömavbrott eller om det varit fel på din telefon. Kommunen ansvarar inte för tekniska fel som kommunen inte kan råda över t.ex. ström- eller telefonavbrott. Får du inget svar – LARMA IGEN eller vid livshotande situationer ring 112!
För att få bästa funktion, ska larmet placeras i ett fönster.
Larmklockan är vattentät och skall därför bäras vid dusch och bad. Av säkerhetsskäl får halsbandet till larmklockan inte knytas. Säkerhetslåset måste kunna utlösas vid behov.
Tänk på att du blir ersättningsskyldig om du blir av med någon del till trygghetslarmet.
Larmet är till för att påkalla hjälp i akuta situationer ex. fall eller sjukdom.
Kontakta larmpatrullen om följande inträffar:
- Byte av lås, adress eller telefonabonnemang
- Förändringar i anhöriguppgifter
- Frågor som rör trygghetslarmet
För mer information, kontakta kommunens kundtjänst: 0435 - 390 00, kommunhuset(at)perstorp.se
Larmpatrullen
0435-307 25 dygnet runt