Avfackling ny metod vid olyckor
Det sker otaliga transporter med farligt gods på väg- och järnvägsnätet.
Men hur hantera ämnet i händelse av olycka? Det övade deltagarna från de sex nationella förstärkningsenheterna på i samband med en så kallad avfackling.
Övningsplatsen var förlagd till Esabvallen och två stora facklor hade riggats för anslutning till en tankbil lastat med 31 ton gasol som beställts för ändamålet.
- Övningen är helt realistisk med enda skillnaden att lastbilen inte ligger på sidan eller har kört i diket. Men det händer ett par gånger per år att vi får hantera olyckor med transporter och då är avfackling ett sätt att minska trycket i lasten. Man kopplar helt enkelt samma facklorna med lasten och eldar upp den. Ett annat sätt som också används är att föra över lasten till en tom tank, berättade övningsledare Leif Hylander och fortsatte:
- Metoden är ny inom räddningstjänsten och förstärkningsenheterna har utrusning och utbildning att stötta upp kommuner. Perstorp är fullt ut operativ och vi hoppas att övriga fem (Luleå, Stenungsund, Kramfors, Skövde och Köping) också kommer igång alltmer allteftersom.
Avfacklingen övervakades av räddningstjänst, MSB och polis på plats. En och annan nyfiken allmänhet passade också på att titta.
Dessutom gick larmet om en pågående brand i området.
Elden och röken från facklorna kunde förväxlas med en eldsvåda då rök och eld syntes över hustaken och speglade sig i fönsterrutor något som någon larmat SOS om.
Räddningstjänsten gjorde för säkerhets skull en kontroll på den angivna adressen utan att finna något för det som brann var facklorna under den pågående övningen.
Samtidigt blev det ytterligare ett realistiskt inslag och ett bevis på att larmkedjan fungerade.
Se film från avfacklingen i spelaren nedan: