Se upp för trelefonbedragare - så kan du skydda dig
Bedrägerier mot äldre är något som tyvärr förekommer. Bara häromdagen fick till exempel kundtjänst ett samtal om ett bedrägeri mot en äldre dam.
Uppringaren berättade att den äldre kvinna som utsatts för bedrägeri/stöld blivit uppringd av en kvinna som uppgav sig att vara från Perstorps kommun. Kvinnan sa att det skulle komma några killar och titta på vatten och elledningar hos henne (Notera: Perstorps kommun gör aldrig sådant.)
Personerna kom också till den äldre damen och väl insläppta stal de plånbok och andra värdesaker.
Skulle du eller någon i din närhet bli utsatt för stöld/bedrägeri är det viktigt att göra en polisanmälan. Görs via webbplatsen polisen.se eller genom att ringa 114 14 eller besöka en polisstation.
Konsument Helsingborg har tagit fram en film (se den i spelaren nedan) med information och tips på hur du skyddar dig om en bedragare ringer för att exempelvis försöka sälja något eller påstå sig representera din bank.
Perstorps kommun ingår i ett samarbete som erbjuder dig som medborgare gratis och oberoende konsumentrådgivning. Tjänsten heter Konsument Helsingborg.
Välkommen att höra av dig för att få veta mer om exempelvis dina rättigheter och skyldigheter som konsument.
Välkommen att höra av dig för att få veta mer om exempelvis dina rättigheter och skyldigheter som konsument. Rådgivningen är kostnadsfri och du får svar på dina frågor via telefon, e-post eller bokade besök.
Kontaktuppgifter
Helsingborg Kontaktcenter
Telefon: 042-10 50 00
E-post: kontaktcenter@helsingborg.se
Adress: Stortorget 17, Helsingborg
Mer information om konsumentrådgivningen finns på Helsingborgs stads hemsida