Personligt ombud hjälper till med rättigheter
Verksamheten personligt ombud riktar sig till personer med omfattande och långvarig psykisk funktionsnedsättning som har behov av en samordnare för att ta till vara sina rättigheter i samhället.
Personligt ombud är ingen myndighet utan arbetar fristående från myndigheter och vårdgivare på den enskilde personens uppdrag utifrån dennes egna resurser, behov och uppsatta mål. Det kan handla om behov av stöd, vård, service eller kontakter med olika myndigheter.
För att få stöd av personligt ombud krävs inte någon remiss eller biståndsbeslut. Stöd av personligt ombud kan sökas av den enskilde själv eller av en annan person i samråd med personen med psykisk funktionsnedsättning.
Personligt ombud finns för personer
- med psykisk funktionsnedsättning som har omfattande och långvariga sociala svårigheter som medför stora hinder för ett fungerande vardagsliv
- som har komplexa behov av vård, stöd och service
- som har behov av kontakt med socialtjänst, primärvård och/eller den specialiserade psykiatrin (utan krav på diagnos) och andra myndigheter
- som har behov av samordning av vård, stöd och service
- som är 18 år eller äldre
Så här fungerar personligt ombud
Den främsta uppgiften för ett personligt ombud är att skapa förutsättningar för den enskilde att få till stånd goda och samordnade insatser i enlighet med dennes behov, önskemål och lagliga rättigheter. Eftersom det råder sekretess mellan olika myndigheter är den enskildes samtycke en förutsättning för ombudets arbete. Personligt ombud är kostnadsfritt för den enskilde.
Personligt ombud har tystnadsplikt och är inte dokumentationsskyldiga. Efter slutfört uppdrag avslutas kontakten mellan den enskilde och det personliga ombudet. Den enskilde är givetvis välkommen att kontakta personligt ombud flera gånger.
Syftet med verksamheten personligt ombud är att den enskilde får
- större möjligheter att påverka sin situation och vara delaktig i samhället
- möjlighet att leva ett mer självständigt liv och en förbättrad livssituation
- möjlighet att ta del av samhällets utbud av vård, stöd och service på jämlika villkor
- rätt hjälp, rådgivning och stöd utifrån sina egna önskemål, behov och lagliga rättigheter
- ett fungerande nätverk omkring sig myndigheterna att samverka utifrån den enskildes behov
Vad gör personligt ombud?
- identifierar och formulerar den enskildes behov av vård, stöd och service i samspel med denne
- bistår den enskilde och företräder denne inför myndigheter
- verkar för att vård, stöd och service ges den enskilde utifrån dennes önskemål, behov och lagliga rättigheter
- verkar för att insatserna för den enskilde i form av vård, stöd och service samordnas
Ombudet kan till exempel stödja den enskilde
- vid kontakter med sjukvården
- vid kontakter med socialtjänsten, försäkringskassan, kronofogdemyndigheten, överförmyndaren, arbetsförmedlingen eller andra myndigheter
- vid kontakter med bostadsbolag eller andra för den enskilde viktiga instanser
- att skriva ansökan om stöd från samhället, t.ex. om kontaktperson eller god man
Kontakt personligt ombud i Perstorps kommun:
Ida Kaunitz, telefon 073-839 49 42, e-post: ida.kaunitz@perstorp.se