Ansökan
Ansökningsperioden är 26 februari-31 mars.
Följ noga alla steg i ansökan. Du ska också antingen bifoga CV och personligt brev eller skriva en kort presentation av dig själv. Observera att din erfarenhet eller presentation inte blir avgörande för om du får en plats eller inte eftersom vi lottar ut platserna. När din ansökan är registrerad får du tillbaka ett automatiskt svar via e-post att din ansökan är mottagen.
Urval
Efter kontroll av ålder och folkbokföring så lottar vi ut samtliga platser. Vi prioriterar dig som inte har haft sommarjobb i kommunen tidigare. Därefter sker matchning och fördelning av platserna utifrån bland annat dina rangordnade önskemål och ditt personliga brev.
Besked
Du får besked om du har fått en plats eller inte senast den 25 april. Beskedet får du via den e-post du uppgivit i din ansökan. Du behöver svara på e-postbeskedet genom att tacka ja eller nej till din erbjudna plats. Om du inte svarar inom en vecka riskerar du att förlora din plats.
Du som inte får en plats denna gång blir automatiskt reserv. Observera att du kan bli erbjuden en reservplats med kort varsel.
Arbetstid
Du som får en kommunal sommarplats är på arbetsplatsen sex timmar per dag under tre veckor. Din arbetstid beror på vilken arbetsplats du får, men det är arbetstid på vardagar som gäller och du börjar tidigast 7.00 och slutar senast 18.00. Obetald lunchrast på 30 eller 60 minuter (beroende på arbetsplats) tillkommer.
De kommunala sommarplatserna för ungdomar pågår under två perioder:
- Period 1 (vecka 25, 26, 27) 16 juni-4 juli
- Period 2 (vecka 29, 30, 31) 14 juli-1 augusti
Obs! Du som får plats under period 1 kommer att vara ledig utan ersättning på midsommarafton den 20 juni.
Ersättning
Du får lön inklusive semesterersättning 87 kronor per timme. Du rapporterar antalet timmar till din arbetsplats och ersättningen betalas i efterskott.
Informationsträff
Du som blir erbjuden en ungdomsplats kommer att bli kallad till en obligatorisk informationsträff på kommunen. Vi går då igenom allt du behöver veta inför sommaren och du får träffa en kontaktperson/handledare från din arbetsplats. Vårdnadshavare får gärna följa med på träffen!
Utdrag ur Polisens belastningsregister
Du som erbjuds en plats kommer att behöva lämna ett utdrag ur Polisens belastningsregister innan informationsträffen. Du får mer information om hur du ska göra detta när du får besked via e-post i april om att du erbjudits en plats. Har du frågor är du välkommen att höra av dig till oss på Arbetsmarknadsenheten!
Kontaktperson Arbetsmarknadsenheten:
Martina Engberg
E-post: martina.engberg@perstorp.se
Telefon: 0435-390 00 (växel)