Konsumentrådgivarna tipsar om rättigheter
Har du köpt en resa eller ett evenemang som påverkats av coronaviruset? Kommunens konsumentrådgivare ger tips om rättigheter och vad som gäller.
- Om din flygresa har ställts in har du rätt till ombokning eller återbetalning i kontanter. Du kan men är inte skyldig att acceptera en voucher istället. Du får godkänna vouchern skriftligen i så fall. Det är flygbolaget som ansvarar för återbetalning, även om du har köpt biljetterna via en resebyrå.
- Om du själv avbokar en reguljärflygresa har du rätt att få återbetalning bara om dina flygbiljetter är återbetalningsbara.
- Du har rätt att avboka en paketresa och få tillbaka hela kostnaden om det finns stor risk för människors hälsa på resmålet. Du som avbokar ska kunna visa att det finns en sådan risk.
- Om en paketresa ställs in har du rätt att snarast få tillbaka alla kostnaderna för resan.
- Om du har köpt biljetter till ett evenemang som har ställts in har du rätt att få återbetalning. Om evenemanget har flyttats fram kan du använda dina biljetter för det nya datumet men du är inte skyldig att göra det.
- Det kan vara okej att behöva stå för halva kostnaden för ett evenemang som har ställts in på grund av extraordinära omständigheter om arrangören har ett villkor om detta.
Tillsammans med Helsingborg, Klippan och Örkelljunga ingår Perstorps kommun i ett samarbete som erbjuder dig som medborgare gratis och oberoende konsumentrådgivning. Tjänsten heter Konsument Helsingborg. Läs mer på konsumentrådgivningens sida på perstorp.se
Kontaktuppgifter:
Helsingborg Kontaktcenter
Telefon: 042-10 50 00
E-post: kontaktcenter@helsingborg.se
Adress: Stortorget 17, Helsingborg
Mer information om konsumentrådgivningen finns på Helsingborgs stads hemsida