Du är här:
- 2025
- 2024
- 2023
- 2022
- 2021
- 2020
- 2019
- 2018
- 2017
Kommunfullmäktige sammanträder - beslutar om justering av valdistrikt
Kommunfullmäktige sammanträder den 26 mars klockan 18.00 i Centrumhusets Sessionssal på Torget 1.
På agendan finns bland annat beslutsärenden som indelning av valdistrikt och antagande av detaljplan samt anmälningsärenden, motioner och interpellationer.

Kommunfullmäktige sammanträder onsdag 26 mars klockan 18. Klicka på bilden för att komma direkt till kallelse och handlingar.
Allmänheten är välkommen att närvara. Sammanträdet sänds också via kommunens Facebooksida.
Ärendelistan inleds med allmänhetens frågestund och information från nämnder och styrelser. Kommunstyrelsen, räddningsnämnden, barn- och utbildningsnämnden, valnämnden och Perstorps Fjärrvärme AB är inplanerade att informera den 26 mars.
Beslutsärenden är:
Sammanfattning av ärendet i kommunstyrelsen:
Byggnadsnämnden har godkänt förslag till detaljplan avseende Gäddan 13 m.fl. ”Ybbåsen”, och har sänt den vidare för antagande i kommunfullmäktige via godkännande i kommunstyrelsen. Syftet med planen är att möjliggöra en utökad användning med
bostäder, centrumverksamhet och särskilt boende där det idag endast tillåts allmänt ändamål. Vidare ska detaljplanen främja en ökad användning av den kommunala park som ryms inom planområdet genom att omfördela markanvändning på ett mer ändamålsenligt sätt.
Handlingar i ärendet:
KSAU beslut 2025-03-12
Tjänsteskrivelse
Byggnadsnämndens beslut, 2025-02-06
Plankarta, 2025-01-17
Planbeskrivning, 2025-01-17
Granskningsredogörelse, 2025-01-17
Samrådsredogörelse, 2024-06-27
Fastighetsförteckning, 2025-02-24
Kompletterande trafikbullerutredning, 2024-11-01
Riskutredning, 2024-04-03
Trafikbullerutredning, 2024-01-22
Kommunstyrelsen beslutade på sitt senaste sammanträde att godkänna förslaget och sände det vidare till kommunfullmäktige för antagande enligt reglerna i Plan- och bygglagen (PBL) 5 kap
Sammanfattning av ärendet i kommunstyrelsen:
Enligt de av kommunfullmäktige beslutade riktlinjerna för intern kontroll ska intern kontrollplan årligen godkännas av respektive nämnd/styrelse.
Resultatet av uppföljningen av den interna kontrollen ska, med utgångspunkt från antagen plan, rapporteras till nämnden i den omfattning som fastställts i den interna kontrollplanen. Därefter ska resultatet rapporteras till kommunstyrelsen och i samband
med detta ska en sammanställning överlämnas till kommunfullmäktige och kommunens revisorer.
Kommunstyrelsen bedömer att den interna kontrollen varit tillräcklig inom kommunstyrelsen och samtliga nämnder, förutom inom barn- och utbildningsnämnden socialnämnden, i de delar som de interna kontrollplanerna omfattar. För barn- och utbildningsnämnden anses väsentlig brist förekomma för ett kontrollmoment avseende
åtgärdsplan. Socialnämndens ursprungliga interna kontrollplan inför 2024 ansågs bristfällig och arbetades under året om och antogs enligt nya strukturen. Kvaliteten förbättrades därmed men ett fortsatt arbete återstår med att få den än mer kvalitativ.
Kommunstyrelsen betonar samtidigt vikten av att de brister som föreligger åtgärdas under innevarande år.
Handlingar i ärendet:
KSAU beslut 2025-03-12
Tjänsteskrivelse
Sammanställning internkontroll 2024
Rapportering av internkontroll 2024 – Räddningsnämnd
Rapportering av internkontroll 2024 – Barn- och utbildningsnämnden
Rapportering av internkontroll 2024 – Kultur- och fritidsnämnden
Rapportering av internkontroll 2024 – Kommunstyrelsen
Rapportering av internkontroll 2024 – Socialnämnden
Rapportering av internkontroll 2024 – Överförmyndarnämnden
Rapportering av internkontroll 2024 – Byggnadsnämnden
När ärendet diskuterades i kommunstyrelsens yrkade
Charlotta Wendt (VIP) följande:
"Av totalt inköp om 134 488 kronor för arbetskläder har 90 105 kronor inte köpts från upphandlat sortiment, vilket motsvarar 67 procent. Jag yrkar på att bedömningen ska ändras från delvis uppfyllt till inte uppfyllt.
Ordförande ställde frågan om kommunstyrelsen bifaller Charlotta Wendts yrkande eller avslår detsamma och fann avslag.
Kommunstyrelsen beslutade att den interna kontrollen varit tillräcklig inom kommunstyrelsen och samtliga nämnder, förutom barn- och utbildningsnämnden samt socialnämnden, i de delar som den interna
kontrollplanen omfattar, att den interna kontrollen för barn- och utbildningsnämnden har brustit väsentligt avseende att vidtagna åtgärder för kontrollmomentet ”Föreligger risk för att elever som
ej når betyg”, inte har beslut om upprättande av åtgärdsprogram,
att den interna kontrollen för socialnämnden behöver bli mer kvalitativ samt, att överlämna rapporterna med godkännande till kommunfullmäktige och kommunrevisionen.
Beslutet skickas till Kommunrevisionen
Reservation:
Charlotta Wendt och Anders Jelander (båda VIP) reserverade sig till förmån för eget yrkande.
Sammanfattning av ärendet i kommunstyrelsen:
Internkontroll utgör en del i det totala kvalitetsarbetet och är ett verktyg som bidrar till att verksamheten når sina mål samt efterlever lagar och regler. Genom rutinorienterade kontroller ska säkerhet i system och rutiner samt rättvisande räkenskaper uppnås.
Enligt de av kommunfullmäktige beslutade riktlinjerna för intern kontroll ska en intern kontrollplan årligen godkännas av respektive nämnd/styrelse. Mot denna bakgrund har
ett förslag till bruttorisklista och kontrollplan för år 2025 tagits fram för samtliga nämnder.
Handlingar i ärendet:
KSAU beslut 2025-03-12
Tjänsteskrivelse
Planering av internkontrollplan 2025 – Kommunstyrelsen
Planering av internkontrollplan 2025 – Barn- och utbildningsnämnd
Planering av internkontrollplan 2025 – Kultur- och fritidsnämnd
Planering av internkontrollplan 2025 – Räddningsnämnd
Planering av internkontrollplan 2025 – Socialnämnd
Planering av internkontrollplan 2025 – Överförmyndarnämnd
Planering av internkontrollplan 2025 - Byggnadsnämnd
Kommunstyrelsen beslutade på sitt senaste sammanträde att uppdra åt barn- och utbildningsnämnden genomföra tertialvis rapportering för
samtliga kontrollmoment inom verksamhet, att uppdra åt socialnämnden att se över sina sannolikhetsbedömningar så att de är
rimliga med tanke på tidigare utfall. Med anledning av Socialnämndens underskott de senaste åren och som läget ser ut är det inte mindre sannolikt att det blir ett budgetunderskott även i år, samt
att med godkännande överlämna rapporter och sammanställning av interna kontrollplaner år 2025 till kommunfullmäktige och kommunrevisionen
Beslutet skickas till Kommunrevisionen
Sammanfattning av ärendet i kommunstyrelsen:
Henry Roos har tillträtt som tillförordnad kommundirektör efter Elin Ask och Linus Åhlén har efterträtt Alexander Hovander varför en revidering av firmateckning behöver göras.
Handlingar i ärendet:
Tjänsteskrivelse
Kommunstyrelsens förslag till beslut är att Kommunfullmäktige beslutar,
att med upphävande av tidigare beslut beträffande firmatecknare för Perstorps kommun utse följande personer att från och med den 1 april 2025 teckna kommunens firma, två i förening:
kommunstyrelsens ordförande Ronny Nilsson, tf. kommundirektör Henry Roos, ekonomichef Karoline Karlsson förvaltningschef teknik-och service Linus Åhlén och redovisningsekonom Annelie Svensson.
Linus Åhlén och Annelie Svensson får teckna firman endast i förening med Ronny Nilsson, Henry Roos eller Karoline Karlsson, samt
att kommunstyrelsens ordförande Ronny Nilsson vid frånvaro i första hand ersätts av kommunstyrelsens 1:e vice ordförande Patrik Ströbeck och i andra hand av kommunstyrelsens 2:e vice ordförande Charlotta Wendt.
Sammanfattning av ärendet i kommunstyrelsen:
Enligt vallagen ska ett valdistrikt ha mellan 1000-2000 röstberättigade. Om antalet inte uppfyller lagkravet krävs särskilda skäl. Kommunfullmäktiges beslut behöver då innehålla en särskild motivering till avvikelsen. Perstorp har för närvarande fem
valdistrikt varav fyra distrikt består av strax över 1000 till knappt 1200 röstberättigade per distrikt och ett av distrikten består av knappt 800 röstberättigade.
Ett nytt förslag till valdistrikt finns nu framtaget där samtliga distrikt har drygt 1000 röstberättigade. Förslaget innebär att distriktet ”Oderljunga” ökar från knappt 800 till cirka 1100 röstberättigade till förmån för distriktet Centrum och Norra som minskar från knappt 1200 till drygt 1000 röstberättigade i enlighet med framtaget förslag.
Handlingar i ärendet:
Beslut KSAU 2025-03-12
Beslut valnämnden 2025-03-05
Tjänsteskrivelse
Förslag nya distrikt
Kommunstyrelsens förslag till beslut är att Kommunfullmäktige beslutar,
att godkänna förslaget till valdistriktsindelning inför valet 2026, samt
att skicka det till Länsstyrelsen Skåne för antagande.
Kommunfullmäktiges ärendelista innehåller även anmälningsärenden
- Medborgarförslag gällande hundrastplats
- Ej verkställda beslut 2024
samt motioner, interpellationer och frågor:
- Motion om riktlinje för nämndinitiativ
- Interpellation gällande flytt av turistbyrå
Sammanträdet avslutas med avsägelse och fyllnadsval - ersättare i byggnadsnämnden.