Du är här:
- 2025
- 2024
- 2023
- 2022
- 2021
- 2020
- 2019
- 2018
- 2017
Kommunfullmäktige med beslut om partistöd
Kommunfullmäktige sammanträder den 23 april klockan 18:00 i Centrumhusets Sessionssal på Torget 1.
På agendan finns bland annat beslutsärenden som utökat finansireringsåtagande avseende Ängelholms flygplats AB, uppföljning och beslut om partistöd samt årsredovisning Perstorps kommunkoncern. Ledamöterna har även att hantera anmälnings-, och valärenden under kvällen.

Kommunfullmäktige sammanträder onsdag 23 april klockan 18. Klicka på bilden för att komma direkt till kallelse och handlingar.
Allmänheten är välkommen att närvara. Sammanträdet sänds också via kommunens Facebooksida.
Ärendelistan inleds med allmänhetens frågestund och information från nämnder och styrelser. Socialnämnden, byggnadsnämnden kultur- och fritidsnämnden, överförmyndarnämnden, revisionen, Perstorps Kommunfastigheter AB och Perstorps Bostäder AB är inplanerade att informera den 23 april.
Beslutsärenden är:
Sammanfattning av ärendet i kommunstyrelsen:
Ängelholms Flygplats AB ägs via holdingbolaget Ängelholm Helsingborg Flygplats
Holding AB (ÄHFHAB) av Bjuv, Båstad, Helsingborg, Höganäs, Klippan, Perstorp och
Ängelholms kommuner.
Parterna har ingått ett aktieägaravtal som har en inledande avtalstid till och med 31
december 2030. Om inte avtalet sägs upp av part senast 12 månader före avtalstidens utgång förlängs avtalstiden därefter automatiskt med två år i taget. Avtalet reglerar bland annat hur finansiering ska hanteras mellan delägarna.
Förändringar i inrikesflyget innebär ett sämre utbud på Ängelholms flygplats. Detta i kombination med en svag utveckling av passagerarantalet avseende inrikes flygtrafik innebär underskott i flygplatsbolagets verksamhet framöver. För att säkra flygplatsens framtid behöver ägarna därför fatta nya beslut kring finansieringen.
Utredaren Peter Norman har haft i uppdrag att utreda statens ansvar för flygplatserna i Sverige. Uppdraget redovisas i betänkandet Statens ansvar för det svenska
flygplatssystemet – För tillgänglighet och beredskap (Ds 2023:3). I utredningen föreslås att Ängelholms Flygplats AB ska ingå i det nationella basutbudet och därmed utgöra en
beredskapsflygplats. Regeringen har dock inte lämnat något besked om och hur man i så fall avser att gå vidare med utredningens förslag.
Ängelholm Helsingborg Flygplats Holding har vid styrelsemöte den 14 mars 2025 fattat beslut att uppmana ägarkommunerna;
att avsätta totalt 15,0 mnkr för förlusttäckning avseende Ängelholms Flygplats AB i budgeten för 2025,
att årligen, från och med 2026, avsätta totalt 25,0 mnkr för förlusttäckning avseende
Ängelholms Flygplats AB,
att utöka borgensåtagandet avseende utlåning till Ängelholms Flygplats AB med 15,0 mnkr till totalt 75,0 mnkr.
Handlingar i ärendet
Beslut KSAU 2025-04-02
Tjänsteskrivelse
Kommunstyrelsen föreslår att kommunfullmäktige beslutar att avsätta 0,06 mnkr för förlusttäckning avseende Ängelholms Flygplats AB i budgeten
för 2025, (kommunens del av 15 mnkr enligt tabell i underlag)
att finansiering sker genom att belasta kommunens resultat och rörelsekapital i
motsvarande mån,
att årligen, från och med 2026 till och med 2030, avsätta 0,1 mnkr för förlusttäckning
avseende Ängelholms Flygplats AB, (kommunens del av 25 mnkr enligt tabell i underlag)
att utöka borgensåtagandet avseende utlåning till Ängelholms Flygplats AB med 59 tkr
till totalt 294 tkr. (kommunens del enligt tabell i underlag), samt att ovanstående gäller endast om övriga ägare tar motsvarande beslut.
Protokollsanteckning:
Charlotta Wendt (VIP) lämnade följande protokollsanteckning i kommunstyrelsen:
”Vi i Perstorp är principiellt emot att kommuner driver flygplatser och anser inte att denna verksamhets underskott ska finansieras av Perstorps skattebetalare. Vi ställer oss dock bakom förslaget för att om möjligt ge konstgjord andning så att flygplatsen överlever fram till dess att staten tar över ansvaret, då flygplatsen är viktig både ur ett beredskapsperspektiv och ur ett näringslivsperspektiv för regionen. Förhoppningsvis ingriper staten långt innan 2030, vilket är absolut deadline för förlusttäckning.”
Sammanfattning av ärendet i kommunstyrelsen:
Redovisning av hur respektive partis stöd har använts ska inlämnas till kommunfullmäktige senast 30 juni året efter det att stödet har lämnats. Inkommen redovisning ska vara granskad och granskaren utses av partiet. Granskningsrapport ska biläggas redovisningen.
Kommunfullmäktige fattar beslut om utbetalning av partistöd och har även möjlighet att neka utbetalning om parti inte inkommit med korrekt redovisning i tid. Syftet med reglerna om redovisning och granskning, är att göra underlag och beslut kring det lokala partistödet öppnare och mer tillgängliga för allmänhet och media. Redovisning av hur kommunalt partistöd använts under år 2024 har lämnats in av samtliga partier som är representerade i fullmäktige exklusive Vi i Perstorp som 2024 har valt att avstå från partistöd.
Kommunfullmäktige beslutade 2022-08-31 § 55 att partistödet uppgår 15 000 kr per år samt 8 000 kr per mandat. Uppräkning av grundarvodet och arvode/mandat har gjorts med procentuell prisbasbeloppsuppräkning jämfört föregående år och avrundas uppåt i hela tiotal kronor.
Handlingar i ärendet
Beslut KSAU 2025-04-02
Tjänsteskrivelse
Centerpartiet 2024
Kristdemokraterna 2024
Perstorps Framtid 2024
Socialdemokraterna 2024
Sverigedemokraterna 2024
Vänsterpartiet 2024
Moderaterna 2024
Kommunstyrelsen föreslår att kommunfullmäktige beslutar att godkänna utbetalning av kommunalt partistöd år 2025.
Sammanfattning av ärendet i kommunstyrelsen:
Perstorps kommunkoncern har ett negativt resultat om 0,7 miljoner kronor.
Kommunen redovisar ett underskott för året med 2,0 miljoner kronor, vilket ger en budgetavvikelse på 7,6 miljoner kronor.
Driften har ett underskott om 20,7 miljoner kronor och avser främst socialnämndens
verksamhetsområde som redovisar ett underskott på 25,8 miljoner kronor. Barn- och
utbildningsnämnden redovisar ett underskott på 1,6 miljoner kronor, i övrigt redovisar samtliga nämnder positiva resultat. Positiv budgetavvikelse om 13,1 miljoner kronor inom finansverksamheten avser lägre pensionskostnader, sänkt semesterlöneskuld och
oförbrukade medel avseende potten för ”oförutsett”.
Budgeterat resultat, mkr 5,6
Avvikelser i driftsredovisningen enligt nedan, mkr
Kommunfullmäktige, revision 0,3
Kommunstyrelsen inkl. överförmyndarnämnden 4,6
Barn- och utbildningsnämnden -1,6
Socialnämnden -25,8
Byggnadsnämnden 0,2
Räddningsnämnden 0,5
Kultur- och fritidsnämnden 1,1
Totalt -20,7
Avvikelser i finansförvaltningen, mkr 13,1
Årets resultat, mkr -2
Avvikelse budgeterat resultat, mkr -7,6
Kommunen har sedan tidigare nyttjat möjligheten till att avsätta medel inom det egna
kapitalet till en resultatutjämningsreserv, vilket skett med totalt 5,1 mnkr. Budgeterat
nyttjande av resultatutjämningsreserven tillsammans med SKR:s bedömning av
lågkonjunktur utgör faktorer kring om möjlighet till att tillämpa reserven föreligger
eller inte.
Årets resultat för kommunen uppgår till ett underskott om 2,0 miljoner kronor enligt
resultaträkningen. Årets resultat efter balanskravsjusteringar uppgår till ett underskott
på 2,3 miljoner kronor. Balanskravsjusteringar har gjorts för realisationsvinster,
orealiserade vinster och förluster i värdepapper samt för återföring av orealiserade vinster och förluster i värdepapper. Uttag från resultatutjämningsreserven har gjorts för 2024 med kvarvarande medel om 1,2 miljoner kronor. Balanskravsresultatet för kommunen uppgår för år 2024 till ett underskott om 1,1 miljoner kronor. Samtliga medel i resultatutjämningsreserven är därmed förbrukade.
Handlingar i ärendet
Beslut KSAU 2025-04-02
Tjänsteskrivelse
Årsredovisning 2024 Kommunen
Årsredovisning 2024 Barn- och utbildningsnämnden
Årsredovisning 2024 Byggnadsnämnden
Årsredovisning 2024 Kommunstyrelsen
Årsredovisning 2024 Kultur- och fritidsnämnden
Årsredovisning 2024 Räddningsnämnden
Årsredovisning 2024 Socialnämnden
Årsredovisning 2024 Överförmyndarnämnden
Kommunstyrelsen beslutar att överlämna årsredovisningen för 2024 till kommunrevisionen
Kommunstyrelsen föreslår att kommunfullmäktige beslutar att godkänna årsredovisningen 2024 för Perstorps kommunkoncern, samt att beträffande driftsbudgeten avskriva samtliga under- och överskott.
Beslutet skickas till Kommunrevisionen
Sammanfattning av ärendet i kommunstyrelsen:
Kommunens budgeterade investeringsram för 2024 förbrukades inte till fullo enligt plan.
Vissa projekt är fleråriga och har inte avslutats. Andra projekt är påbörjade eller upphandlade men inte slutförda. Nämnderna har inkommit med önskemål om att omföra
investeringsmedel om 56 798 tkr till 2025.
Kommunstyrelsen beslutade den 19 mars 2024 att föreslå kommunfullmäktige att omföra
56 798 tkr till 2025 års investeringsram avseende projekt som inte färdigställts.
Resterande nämnder har inte fattat något beslut i frågan att föreslå kommunfullmäktige
att omföra investeringsmedel avseende år 2024 till år 2025.
Detaljerad redovisning av vilka investeringsprojekt som avser omföra investeringsmedel från år 2024 till år 2025 redogörs för i underlagen som tillhör ärendet.
Handlingar i ärendet
Beslut KSAU 2025-04-02
Tjänsteskrivelse
Investeringar att omföra avseende år 2024 till år 2025
Kommunstyrelsen föreslår att kommunfullmäktige beslutar att godkänna omföring av investeringsmedel om 56 798 tkr till 2025 års investeringsbudget.
Sammanfattning av ärendet i kommunstyrelsen:
I enlighet med ”Rutin för den ekonomiska uppföljningsprocessen – för Perstorps kommun” ska varje nämnd avge ekonomisk rapportering vid sex tillfällen per år i form av månadsrapport, tertialrapport samt årsredovisning.
Månadsrapport avges för ackumulerad period till och med februari, maj samt oktober.
Månadsrapporter syftar till att ge en översiktlig bild av verksamhetsmässiga och resursmässiga avvikelser och orsakerna till dessa. Därtill presenteras en prognos över det ekonomiska helårsutfallet. Mot denna bakgrund presenterar Perstorps kommun ett prognostiserat underskott på 9,1 miljoner kronor, vilket innebär en negativ budgetavvikelse på 11,9 miljoner kronor.
Handlingar i ärendet
Beslut KSAU 2025-04-02
Tjänsteskrivelse
Rapport - Uppföljning februari 2025 Perstorps kommun
När ärendet diskuterades yrkade kommunstyrelsens ordförande på att det i attsats nr 4 läggs till ”organisatoriska” gällande förutsättningar, samt att ytterligare en attsats läggs till enligt följande ”att ytterligare besparingsåtgärder kan komma att vidtas för att möta förgäveskostnaderna
med ca 2 procent”.
Ordförande frågar om kommunstyrelsen bifaller eller avslår yrkandena och fann bifall.
Kommunstyrelsen föreslår att kommunfullmäktige beslutar att uppdra åt samtliga nämnder exklusive socialnämnden att genomföra besparingsåtgärder på driftsbudgeten motsvarande 2 procent,
Kommunstyrelsen beslutar för egen del,
att uppdra till socialnämnden att vidta åtgärder för en budget i balans,
att socialnämnden ska lämna månadsvisa ekonomiska rapporter till kommunstyrelsen
(undantaget juli), att undersöka möjligheterna att få konsultkompetens från SKR för en genomlysning av kommunens sociala, ekonomiska och organisatoriska förutsättningar framåt,
att ytterligare besparingsåtgärder kan komma att vidtas för att möta
förgäveskostnaderna med cirka 2 procent, samt
att i övrigt notera redovisningen.
Beslutet skickas till Socialnämnden och Ekonomichef
Kommunfullmäktiges ärendelista innehåller även anmälningsärenden:
- Meddelanden (Årsredovisning 2024 Kommunassurans Försäkring AB)
- Redovisning av ej avgjorda motioner: (Motion gällande information i fullmäktige, Motion gällande övergång, Motion om samspel, Motion om samspel, Motion gällande Kameraövervakning, Motion om webbsända kommunfullmäktige)
- Redovisning av ej avgorda medborgarförslag: (Medborgarförsdlag gällande hundrastplats)
samt motioner och valärenden:
- Motion om riktlinje för ledamöternas frågestund
- Avsägelse som ordförande i socialnämnden