Du är här:
- 2024
- 2023
- 2022
- 2021
- 2020
- 2019
- 2018
- 2017
Fullmäktigesammanträde med omfattande ärendelista
Onsdag 24 april träffas ledamöterna i kommunfullmäktige igen för sammanträde.
Under kvällen ska de bland annat besluta om förändring av kommunens nämndsorganisation och disponering av resultatutjämningsreserv.
Ärendelistan innehåller dessutom allmänhetens frågestund, motioner, interpellationer, valärenden och information från kommundirektör samt nämnder och styrelser.
Sammanträdet inleds med allmänhetens frågestund där tre frågor inkommit. Två av dem är riktade till kommunstyrelsens ordförande Ronny Nilsson (S) och berör socialnämndens ekonomiska situation och vad som blir skillnaden när kommunstyrelsen tar över socialnämnden. Tredje frågan är ställd till barn- och utbildningsnämndens ordförande Marie Gärdby och handlar hur nämnden ska resonera nu när tre procent ska sparas.
Beslutsärenden är:
Perstorps kommunkoncern har ett positivt resultat om 2,5 miljoner kronor. Kommunen redovisar ett underskott för året med en miljon kronor, vilket är en förbättring jämfört budgeterat underskott om 4,8 miljoner.
Driften har ett underskott om 23,2 miljoner kronor och avser främst socialnämndens verksamhetsområde som redovisar ett underskott på 22,7 miljoner. Överskott om 27 miljoner kronor inom finansverksamheten avser skatteintäkter där skatteunderlagstillväxten under året varit starkare än förväntat till följd av slutavräkning. Även pensionsutbetalningarna sjönk jämfört med budget
När ärendet diskuterades på kommunstyrlsens senaste sammanträde la Charlotta Wendt (VIP) följande yrkande: ”Yrkande (sammanfattning av nämndernas internkontroll) Intern kontroll omfattar mycket mer än de områden som man speciellt valt att granska, vilket betyder att mycket ska givetvis ingå i det dagliga arbetet med tillhörande kontroller såsom t.ex. ekonomiskt utfall mot budget och dagliga utbetalningar
från ekonomisystemet. Här har kommunstyrelsen, socialnämnden och
överförmyndarnämnden brustit i sin interna kontroll vilket medför förändringar på sidan 20. Vi yrkar på att Kommunstyrelsen ändras från God till Svag och Överförmyndarnämnden 4K ändras från Tillfredsställande till Svag, vilket medför att näst sista stycket ändras från
"Kommunen har generellt sett en god internkontroll ..." till "Kommunen har generellt sett en tillfredsställande internkontroll ....".”
Beslutsgång
Ordförande ställde de två förslagna yrkandena från Charlotta Wendt (VIP) mot att bibehålla arbetsutskottets förslag till beslut, och finner att kommunstyrelsen beslutat i enlighet med arbetsutskottets förslag till beslut.
Ordförande frågar kommunstyrelsen om man kan besluta att bifalla alla tre att-satserna ihop och finner bifall,
KS beslutade att överlämna årsredovisningen 2023 till kommunrevisionen.
Kommunstyrelsen föreslår att kommunfullmäktige beslutar:
- att godkänna årsredovisningen 2023 för Perstorps kommunkoncern, samt
att beträffande driftsbudgeten avskriva samtliga under- och överskott.
Reservation:
Charlotta Wendt (VIP) reserverar sig till förmån för egna yrkanden.
Protokollsanteckning:
Charlotta Wendt (VIP) har följande protokollsanteckning: Både socialnämndens underskott på 22,7 miljoner kr och finansverksamhetens överskott på 27 miljoner kr påvisar bristande ekonomistyrning.
Under året har revisorernas granskningar kompletterats med fördjupade granskningar till vilka sakkunniga biträden anlitats. Följande fördjupade granskningar har genomförts:
- Granskning av kompetensförsörjning inom äldreomsorgen
- Granskning av styrning för särskilt stöd
- Granskning av kommunens krisberedskap
- Uppföljning av fördjupade granskningar genomförda 2022
Samtliga granskningsrapporter har tillsänts till kommunfullmäktige löpande under året
NSVA har upprättat årsredovisning för 2023.
Revisionen bedömer att bolaget sköts på ett ändamålsenligt och från ekonomisk synpunkt tillfredsställande sätt samt att den interna kontrollen varit tillräcklig.
Kommunstyrelsen föreslår att Kommunfullmäktige beslutar:
att notera årsredovisningen
Protokollsanteckning
Charlotta Wendt (VIP) lämnar följande protokollsanteckning.
Vi i Perstorp noterar med vissa frågetecken färgsättningen i tabellen på sidan 2 i hållbarhetsredovisningen. Vi upplever inte att brukare i Perstorp är nöjda med vattnet
Kommunen prognostiserar med ett underskott på 22,0 miljoner kronor vilket innebär en budgetavvikelse på 27,6 miljoner kronor.
Skatteunderlagsutvecklingen är något sämre än budgeterat. I skattunderlaget är även hänsyn tagen till befolkningsutfallet år 2023 som var lägre än förväntat med en faktisk minskning med 119 personer. Detta får till följd att justeringar sker främst mellan inkomstutjämning och regleringsbidraget. Barn- och utbildningsnämnden samt socialnämnden prognostiserar med underskott på en halv miljon kronor respektive 19,6 miljoner kronor. Prognosen avseende februari har ännu inte behandlats i
socialnämnden utan kommer att hanteras vid nämndens sammanträde i april. Vid detta tillfälle kommer en mer detaljerad ekonomisk redovisning på nämndnivå att presenteras.
Övriga nämnder prognostiserar med en budget i balans.
Mot bakgrund av det prognostiserade resultatet behöver kraftfulla åtgärder vidtas för att uppnå en budget i balans för kommunen som helhet. Därav föreslås att ett besparingskrav läggs på samtliga nämnder, förutom socialnämnden, om tre procent i förhållande till den tidigare beslutade rambudgeten. För socialnämnden gäller att handlingsplanen om 13,5 miljoner ligger fast. Därutöver ska nämnden spara tre procent av sin tilldelade rambudget.
När ärendet diskuterades i kommunstyrelen yrkade kommunstyrelsens ordförande bifall till tjänsteorganisationens förslag till beslut.
Charlotta Wendt (VIP) meddelade att Vi i Perstorp inte deltar i beslutet. Jack Henriksen (SD) meddelade också att Sverigedemokraterna inte deltar i beslutet.
Kommunstyrelsens förseslår att Kommunfullmäktige beslutar,
att notera redovisningen, att lägga ett besparingskrav på samtliga nämnder, förutom socialnämnden, om tre procent i förhållande till den tidigare beslutade driftsrambudgeten, samt att handlingsplanen om 13,5 miljoner i socialnämnden ligger fast med ett ytterligare besparingskrav om tre procent av sin tilldelade driftsrambudget.
Kommunens budgeterade investeringsram för 2023 förbrukades inte till fullo enligt plan. Vissa projekt är fleråriga och har inte avslutats. Andra projekt är påbörjade eller upphandlade men inte slutförda. Nämnderna har inkommit med önskemål om att överföra investeringsmedel om 35 509 till 2024.
Kommunstyrelsen beslutade den 14 februari 2024 att föreslå kommunfullmäktige att överföra 35 509 till 2024 års investeringsram avseende projekt som inte färdigställts.
Ärendet har dock inte beslutats av fullmäktige då februarisammanträdet ställdes in.
Förslag till beslut är att Kommunfullmäktige beslutar,
att godkänna omföring av investeringsmedel om 35 509 till 2024 års
investeringsbudget
Perstorps kommun har tidigare beslutat om att inrätta en resultatutjämningsreserv och fastställt lokala riktlinjer för hanteringen av reserven. Efter nyttjande år 2023 återstår 1,2 miljoner kronor i avsatta medel i kommunens resultatutjämningsreserv. Disponering av RUR
kan användas om det årliga skatteunderlaget för riket understiger den genomsnittliga utvecklingen de senaste tio åren. I cirkulär 24:16 redogör SKR i tabell 5 för rikets underliggande skatteunderlagsutveckling; tioårigt genomsnitt samt årlig utveckling.
SKR:s sammantagna bedömning är att Sverige är inne i en lågkonjunktur som bottnar 2024 och med nuvarande prognos är tillämpning av RUR möjlig då rikets skatteunderlagsutveckling uppgår till -1,6 för år 2024. Indikationen är att även 2024 kommer att bli ett utmanande år ekonomiskt. Anpassning till inflation och höga räntor pågår fortfarande även om en succesiv nedgång spås under
året. Viss eftersläpning på arbetsmarknaden kan urskiljas till följd av det ekonomiska läget och antalet arbetade timmar minskar. Befolkningsutvecklingen är en annan betydande utmaning för året då en minskning med 104 individer skett under 2023, vilket får påföljder på ekonomin. Det redovisade underskottet på socialnämnden för år
2023 på 22,7 miljoner kronor är även det en utmaning som påverkar innevarande år. En handlingsplan har tagits fram av socialförvaltningen för att få en ekonomi i balans.
Trots handlingsplanen finns det i nuläget poster som saknar täckning, vilket innebär att det finns en överhängande risk för att socialnämnden kommer att uppvisa ett underskott även år 2024.
Av ovan angivna orsaker föreslås möjlighet till att disponera resterande avsatta medel i resultatutjämningsreserven om 1,2 miljoner kronor i bokslutet för år 2024.
Kommunstyrelsens föreslår att Kommunfullmäktige beslutar:
att godkänna disponering av resultatutjämningsreserv i bokslutet år 2024 i det fall balanskravsresultatet är negativt för kommunen.
Redovisning av hur respektive partis stöd har använts ska inlämnas till
kommunfullmäktige senast 30 juni året efter det att stödet har lämnats. Inkommen redovisning ska vara granskad och granskaren utses av partiet. Granskningsrapport ska biläggas redovisningen.
Kommunfullmäktige fattar beslut om utbetalning av partistöd och har även möjlighet att neka utbetalning om parti inte inkommit med korrekt redovisning i tid.
Syftet med reglerna om redovisning och granskning, är att göra underlag och beslut kring det lokala partistödet öppnare och mer tillgängliga för allmänhet och media.
Redovisning av hur kommunalt partistöd använts under år 2023 har lämnats in av samtliga partier som är representerade i fullmäktige.
Kommunfullmäktige beslutade 2022-08-31 § 55 att partistödet uppgår 15 000 kronor per år samt 8 000 kronor per mandat. Uppräkning av grundarvodet och arvode/mandat har gjorts med procentuell prisbasbeloppsuppräkning jämfört föregående år och avrundas uppåt i
hela tiotal kronor. För 2024 års partistöd har två partier tillkommit efter valet samt ett parti utgått.
Kommunstyrelsens föreslår att Kommunfillmäktige beslutar att:
att godkänna utbetalning av kommunalt partistöd år 2024.
Enligt det av kommunfullmäktige beslutade reglementet för intern kontroll, ska intern kontrollplan årligen godkännas av respektive nämnd.
Överförmyndarnämnden 4K beslutade om en extern granskning av
överförmyndarverksamheten med avseende på ekonomi och kontroll. Granskningen har gett förslag på lämpliga åtgärder som verksamheten kan vidta för att stärka kontrollen av verksamheten.
En plan för intern kontroll med bruttorisklista och utvalda kontrollmoment har
upprättats. Bland annat har nya kontrollmoment som omfattar lön och arvode införts i planen.
När ärendet diskuterades på kommunstyrelsens senaste sammanträde beslutade KS att med godkännande överlämna överförmyndarnämnden 4K:s interna kontrollplan för år 2024 till kommunfullmäktige och kommunrevisionen.
Kommunstyrelsen föreslår att kommunfullmäktige beslutar:
att notera överförmyndarnämnden 4K:s interna kontrollplan för år 2024.
Ängelholms Flygplats AB ägs via holdingbolaget Ängelholm Helsingborgs Flygplats Holding AB av Bjuv, Båstad, Helsingborg, Höganäs, Klippan, Perstorp och Ängelholms kommuner samt av Båstad Turism och Näringsliv Holding AB.
Perstorps kommun beslutade den 26 augusti 2020 att förvärva 0,39 procent av aktierna i Ängelholm Helsingborgs Flygplats Holding AB samt att tillträda upprättat förslag till aktieägaravtal och i samband därmed godkänna att kommunen maximalt utger 197 768
kronor med anledning av förvärvet. Vid samma tillfälle beslutade kommunfullmäktige även att ställa borgen för lån dels till Ängelholms Flygplats AB upp till maximalt 118 193 kronor, dels till Ängelholm Helsingborgs Flygplats Holding AB upp till maximalt 7
880 kronor.
Den 30 augusti 2023 beslutade kommunfullmäktige att utöka sitt borgensåtagande avseende utlåning till Ängelholms Flygplats AB med 117 000 kronor.
Vid styrelsemöte i Ängelholm Helsingborgs Flygplats Holding AB den 8 mars 2024 beslutade styrelsen att ägarna ska göra ett ovillkorat aktieägartillskott till Ängelholm Helsingborgs Flygplats Holding AB. Andelen som belöper på Perstorps kommun uppgår till 102 657 kronor. Kommunen har inte rätt att kräva att bolaget betalar tillbaka
aktieägartillskottet.
Bakgrunden till styrelsens beslut är den ekonomiska situationen i Ängelholms Flygplats AB. Till följd av ett svagt resultat de senaste åren har bolagets egna kapital urholkats. Det egna kapitalet i bolaget måste därför stärkas och det svaga resultatet under 2023 samt den svaga inledningen på 2024 gör att frågan om det egna kapitalet är brådskande.
Likviditeten i bolaget är dock fortfarande god och bolaget har inte problem med att fullgöra sina betalningar.
När ärendet diskuterades i kommunstyrelsens valde Charlotta Wendt (VIP) och Anders Jelander (VIP) att inte delta i beslutet.
Kommunstyrelsens föreslår att Kommunfullmäktige beslutar:
att kommunen betalar ett ovillkorat aktieägartillskott om 102 657 kronor till Ängelholm Helsingborgs Flygplats Holding AB
Socialnämnden redovisar ett underskott på 22,7 miljoner kronor för år 2023. Det har framkommit att det finns brister i verksamheten vad gäller kostnadskontroll och kvalitet. Det är av vikt att kommunen kraftsamlar för att komma till rätta med de utmaningar och problem som finns inom socialnämndens verksamhetsområden. Kommunen behöver få
kontroll över den ekonomiska situationen samtidigt som kvaliteten i verksamheten säkerställs.
Kommunstyrelsens ordförande har därav inkommit med förslaget att
Perstorps kommuns nämndorganisation föreslås ändras under innevarande mandatperiod.
Förslaget till organisationsförändring innebär att kommunstyrelsen övertar ansvaret för de ansvars- och verksamhetsområden som idag ligger hos socialnämnden. Kommunstyrelsens socialutskott föreslås bestå av fem ledamöter och två ersättare.
Ersättare närvarar enbart om ordinarie ledamot har förhinder. Kommunstyrelsen väljer vem som ska vara ordförande, förste respektive andre vice ordförande i socialutskottet.
Socialutskottet bereder ärenden rörande styrelsens ansvar för den aktuella verksamheten som ska beslutas av styrelsen eller kommunfullmäktige samt fattar för egen del beslut på
styrelsens vägnar i sådana ärenden som delegerats till utskottet.
När ärendet diskuterades i kommunstyrelsen la Anders Jelander (VIP) följande yrkande: ”Vi i Perstorp yrkar avslag. Det är
revisorerna som ska stå för ansvarsutkrävande och att ansvarsprövningen ska utgå från revisorernas granskning och användningen av deras granskningsresultat är grundläggande, allt i enlighet med kommunallagen. Vi avvaktar revisorernas utlåtande
och yrkar därför avslag.”
Jack Henriksen (SD) yrkade bifall till VIPs yrkande.
Kerstin Gustafsson Andersson (C) yrkade bifall på arbetsutskottets förslag till beslut.
Ordförande ställde arbetsutskottets förslag till beslut mot Anders Jelanders (VIP) yrkande och fann att kommunstyrelsen beslutat i enlighet med arbetsutskottets förslag till beslut.
Votering begärdes och resulterade i 5 ja ((Ronny
Nilsson (S), Patrik Ströbeck (M), Göran Långström (PF), Kerstin Gustafsson Andersson (C), Jeanette Larsson (S)) och 4 nej ((Charlotta Wendt (VIP) och Anders Jelander (VIP) Jack Henriksen (SD) och Emilia Sandell Eskilandersson (SD)
Kommunstyrelsen föreslår att kommunfullmäktige beslutar:
att Perstorps kommuns nämndorganisation förändras så att kommunstyrelsen övertar
ansvaret för socialnämndens samtliga ansvars- och verksamhetsområden som de anges i
dokumentet ”Reglemente för socialnämnden” i paragraferna 1, 2, 3 och 4 under avsnittet .
att reglementet för socialnämnden av den 19 september 2018 upphör att gälla från och med den 15 maj 2024,
att anta förslaget till reviderat reglemente för kommunstyrelsen att gälla från och med den 15 maj 2024
att förändringen av Perstorps kommuns nämndorganisation träder i kraft den 15 maj 2024,
att samtliga uppdrag för av kommunfullmäktige utsedda ledamöter och ersättare i socialnämnden återkallas i samband med förändringen i nämndorganisation och att uppdragen upphör när organisationsförändringen träder i kraft enligt föregående
beslutspunkt,
att anta förslaget till reviderade bestämmelser om ekonomiska förmåner till förtroendevalda i Perstorps kommun att gälla från och med den 15 maj 2024, samtatt uppdra åt kommunstyrelsen att genomföra de följdändringar och andra åtgärder som
behövs med hänsyn till förändringen i nämndorganisationen.
Reservation
Charlotta Wendt (VIP) meddelar att Vi i Perstorp reserverar sig till förmån för eget yrkande.
Protokollsanteckning
Charlotta Wendt lämnar följande protokollsanteckning: Vi i Perstorp tycker att det är positivt att Kommunstyrelsen går in och tar delat ansvar i Socialnämnden. Exakt hur en sådan lösning ska se ut har vi med så kort varsel inte haft betänketid för att fatta beslut om och först och främst måste vi avvakta revisorernas granskningsutlåtande.
Vi vill också betona det gemensamma ansvaret i denna fråga. Ekonomienheten med dåvarande ekonomichef och dåvarande controller bär en stor del av ansvaret för socialförvaltningens katastrofalt dåliga ekonomistyrning och likaså har kommunstyrelsen med kommunstyrelsens ordförande i spetsen ett stort ansvar genom kommunstyrelsens uppsiktsplikt.
Det är ytterst respektlöst att nämndsledamöterna som sitter för oppositionen inte har informerats om att de kommer att avpolletteras från sina politiska engagemang. Ett telefonsamtal eller mail hade varit befogat för att de inte skulle behöva få informationen via media.
Svar på motion från Emilia Sandell Eskilandersson (SD) 2023 03 12 kring språkkrav inom hemtjänst och äldreomsorgen.
Goda språkkunskaper hos omvårdnadspersonal är en viktig och grundläggande förutsättning för att målgruppen inom äldreomsorgen ska känna sig trygga med den vård och omsorg som ges. Det är en viktig faktor för att säkerställa att personalen i äldreomsorgen har kompetens för sina arbetsuppgifter, att de exempelvis förstår rutiner och riktlinjer samt att de både kan läsa det som är dokumenterat och själva dokumentera kvalitativt i våra dokumentationssystem.
Goda språkkunskaper ger en tryggare arbetsmiljö och en ökad kollegial tillit genom att man obehindrat kan kommunicera med varandra och därigenom få god förståelse och kunskap om sitt arbete, sitt uppdrag och om de brukare vi har hand om.
I Perstorp har vård och omsorgsverksamheten ett pågående samarbete med Perstorps omvårdnadsutbildning på Arthur Lundkvist. Skolan i Perstorp kompletterar nu sina omvårdnadsutbildningar med en så kallad kombinations-utbildning där språkutveckling kombineras med omvårdnadskunskaper och riktar in sig på yrkessvenska i facktermer.
Syftet är att ge nödvändiga förutsättningar i det svenska språket till elever som ska arbeta inom vård och omsorg.
Varje medarbetare gör ett antal utbildningar i Diploma som är en digital
utbildningsplattform innan anställning påbörjas. Detta blir ett sätt för arbetsgivaren att uppmärksamma eventuella språkliga brister.
Det ställs höga krav på språkkunskaper inom vård och omsorg, samtidigt som det tar lång tid att lära sig ett nytt språk. Med ett språkombud på arbetsplatsen ges möjlighet för alla att utveckla ett gemensamt yrkesspråk, därför har vård och omsorgscollege startat språkombudsutbildningar i höst.
Från Perstorps vård och omsorgsverksamhet har 8 undersköterskor från särskilt boende, hemtjänst och LSS-verksamhet nyligen gått utbildningen för att kunna stötta de som behöver språkstöd. Parallellt ska cheferna inom samma verksamheter genomgå en 2-stegs
utbildning som heter ”5 nycklar till en språkutvecklande arbetsplats”. Under hela utbildningen arbetar de blivande språkombuden tillsammans med sina chefer för att ta fram en handlingsplan för ett språkutvecklande arbetssätt på arbetsplatsen.
Utifrån det redan givna uppdraget att utreda språkkrav för personal i äldre-omsorgen har regeringen tillsatt en utredning som ska presenteras den 1 september 2024. I utdrag ur kommittédirektivet kan man läsa att utredaren bland annat ska:
• analysera och förstå hur språkkraven kan utformas, bedömas, följas upp och skyndsamt införas i verksamheten.
• ta ställning till vilken nivå på kunskaper i svenska språket som är lämplig för undersköterskor och vårdbiträden och om kraven bör skilja sig åt mellan olika yrkesgrupper.
• analysera och föreslå kostnadseffektiva insatser som exempelvis arbetsgivaren, kommunerna och staten kan vidta och som kan hjälpa befintlig personal i äldreomsorgen att snabbare nå kraven på kunskaper i svenska språket.
Vård och omsorgsverksamheten i Perstorp vill därmed invänta vad utredningen på regeringsnivå visar innan dialogen i frågan fortsätter i förvaltningen och ett eventuellt språkkrav införs.
Emilia Sandell Eskilandersson (SD) nöjer sig med svaret.
Kommunstyrelsens föreslår att Kommunfullmäktige beslutar:
att anse motionen besvarad
Svar på motion från Charlotta Wendt (VIP) och Jack Henriksen (SD) 2022 12 07 gällande schemaplanering för vård och omsorgspersonal.
Planering av bemanning sker av enhetscheferna inom ordinärt boende utifrån det behov som finns i verksamheten och är ett grundschema. Grundschemat kan ändras vid förändringar i verksamheten, till exempel minskat/ökat antal brukare, minskat/ökat omvårdnadsbehov samt vid frånvaro. Bemanningsgraferna är uträknade av enhetscheferna utifrån behov och bemanningsekonomi.
Medarbetarna inom ordinärt boende har möjlighet att lämna in önskemål till sin chef om förändringar i schemat. Medarbetarna inom särskilt boende lägger sina scheman själv utifrån de givna graferna som enhetscheferna tagit fram och som sedan kontrolleras av enhetscheferna så att vi förhåller oss inom ramen för de lagar och regler som gäller.
Schemaverktyget TimeCare underlättar schemaläggning för medarbetarnas arbetstid för att klara av uppdraget kring individuella insatser för brukarna och för att få bättre översikt över bemanningen i samtliga verksamheter. Verksamheterna arbetar med resurspass över
verksamhetsgränserna och utan ett digitalt planeringssystem, som TimeCare, blir bemanningsöversikten betydligt försvårad och tungrodd.
För att ta ansvaret kring ekonomin, minska personalkostnader för den tid som läggs på schemaläggning av chefer i dagsläget samt säkerställa att vi har de mest resurseffektiva scheman i våra verksamheter har en schemastrateg anställts och som började den 2 april 2024.
Schemastrategen är systemansvarig för TimeCare.
Det bör förtydligas att det finns en skillnad mellan schemaläggning av personalbemanning och de arbetskort/hemtjänstrundor som innefattar brukarens beviljade insatser utifrån behov. De beviljade insatserna planeras ut i systemet LifeCare planering där planeraren får en översikt över vilken personal som arbetar och vilka brukare och dess
insatser som ska planeras ut på respektive personal.
Det ska tilläggas att arbetskorten/hemtjänstrundorna inte är minutstyrda utan det finns cirkatider för att brukaren ska veta när personal kommer för att utföra de beviljade insatserna. Det finns även utplanerad transporttid mellan varje besök på rundorna.
För kännedom så har Örkelljunga bytt ut TimeCare mot ett annat system (Giraffen) för att kunna lägga sina personalscheman. En ytterligare faktor som bör tas i beaktning när det kommer till att säga upp schemaläggningsverktyget i Perstorp är att avtal är tecknat till
och med 2031 med TimeCare.
Vad gäller önskemål rörande ökad total bemanning så har extern genomlysning av verksamheten indikerat det motsatta behovet och ett åtgärdsprogram för ekonomi i balans sker inom hela Socialnämndens olika verksamhetsområden och behöver ha sin gång.
När motionen behandlades i kommunstyrelsen yrkade Charlotta Wendt (VIP och Anders Jelander, (VIP) bifall till motionen.
Jack Henriksen (SD) och Emilia Sandell Eskilandersson (SD) yrkade också bifall till motionen.
Kommunstyrelsens ordförande ställde yrkandet att bifalla motionen mot arbetsutskottets förslag till beslut att avslå motionen och fann att kommunstyrelsen beslutat att avslå motionen. Votering begärdes och reulterade i 4 ja ((Charlotta Wendt (VIP), Anders Jelander (VIP), Jack Henriksen (SD) och Emilia Sandell Eskilandersson (SD)) och 5 nej ((Ronny Nilsson (S), Patrik Ströbeck (M), Göran Långström (PF), Kerstin Gustafsson Andersson (C), Jeanette Larsson (S)).
Kommunstyrelsen föreslår att Kommunfullmäktige beslutar:
att avslå motionen
Reservation
Charlotta Wendt (VIP), Anders Jelander (VIP), Jack Henriksen (SD) och Emilia Sandell Eskilandersson (SD) reserverar sig till förmån för eget yrkande.
Svar på motion från Charlotta Wendt (VIP) den 15 augusti 2023 om utredningar och underlag.
Motionären yrkar på:
• att underlag och utredningar som går från tjänstemän till politik signeras och dateras av ansvarig tjänsteman som står bakom fakta
• att underlagen ska innehålla korrekt fakta och inte personliga värderingar
I varje ärende där ett politiskt beslut fattas finns ett underlag som tagits fram av tjänsteorganisationen i form av en tjänsteskrivelse. Av tjänsteskrivelsen framgår vilka tjänstepersoner som för fram förslaget till beslut genom att deras namn står i slutet av skrivelsen. Dessa personer ansvarar också för de underlag och bilagor som hänvisas till
i tjänsteskrivelsen. Tjänsteskrivelsen är daterad.
Givetvis ska underlagen vara korrekta och inte innehålla personliga värderingar. Att, vid en utvärdering över vad en borttagning av fika för politiska möten innebär, ange att:
”/.../ fika vid politiska möten innebär en relativt blygsam besparing. Vidare kan tillhandahållandet av fika utgöra en trivsel- och samhörighetsfaktor som bör beaktas innan beslut tas om borttagning av fika vid politiska möten.” utgör inte en personlig värdering utan ett relevant sakargument i den aktuella bedömningen. Vidare händer det att underlag från tjänsteorganisationen innehåller felaktigheter. Detta är inget som sker med uppsåt. Så snart en felaktighet uppmärksammas så korrigeras den.
När motionen behanmdlades i kommunstyrelsen yrkade
Charlotta Wendt (VIP) och Anders Jelander (VIP) bifall till motionen.
Kommunstyrelsens ordförande ställde arbetsutskottets förslag till beslut mot Charlotta Wendts (VIP) bifallsyrkande och fann att kommunstyrelsen bifaller förlsag till beslut.
Kommunstyrelsens föreslår att Kommunfullmäktige beslutar:
att anse motionen besvarad
Reservation
Ledamöterna i Vi i Perstorp reserverar sig till förmån för eget yrkande.
Svar på motion från Anders Jelander (VIP) 2024 01 12 gällande muntlig
framställning vid allmänhetens frågestund i KF.
Motionären önskar återinföra möjligheten till muntlig framställan vid frågestund i KF för allmänheten.
Vid fullmäktigemötet i juni 2023 (§ 82) fattade ett helt enigt fullmäktige beslut om den nya arbetsordning som därefter är gällande.
Med hänvisning till detta beslut föreslås motionen avslås.
När motionen behandlades i kommunstyrelsen la Charlotta Wendt (VIP) följande yrkande: Allmänhetens frågestund är till för
allmänheten och den ska vara så tillgänglighetsanpassad som det går. Det ska vara enkelt för invånare att ställa frågor till politiken och kommunfullmäktige är det forum då de har möjlighet att göra detta. En del människor har lättare för att fråga muntligen och då ska den möjligheten finnas för dem. Vi i Perstorp yrkar bifall till motionen.
Ordförande ställde arbetsutskottets förslag till beslut mot Charlotta Wendts (VIP) bifallsyrkande och fann att kommunstyrelsen bifaller förslag till beslut.
Kommunstyrelsens föreslår att Kommunfullmäktige beslutar:
att avslå motionen
Reservation
Ledamöterna i Vi i Perstorp reserverar sig till förmån för eget yrkande.
Sammanträdet innehåller även tre interpellationer. De första är ställd till kommunfullmäktiges ordförande och berör information från nämnder och kommunala bolag. Den andra interpellationen är riktad till kommunstyrelsens ordförande och handlar om hemtjänsten. Tredje interpellationen är ställd till kommunstyrelsens ordförande och berör den förslagna nedstängningen av socialnämnden.
Sista punkterna på ärendelistan är anmälningsärenden (uppföljningsgranskning - revisorerna, motion om ledamöternas frågestund samt redovisning av ej avgjorda motioner) och valärenden (avsägelse fyllnadsval, socialnämnden samt avsägelse, ersättare socialnämnden).
Kommunfullmäktige startar klockan 18:00 och platsen är sessionssalarna i Centrumhuset.