Du är här:
- 2024
- 2023
- 2022
- 2021
- 2020
- 2019
- 2018
- 2017
Fullmäktige med motionsdebatt och information
September månads sammanträde i kommunfullmäktige hade tema motion.
Fast inte motion som i rörelse utan motion som i frågeställning.
Ärendelistan innehöll två frågor från allmänheten, den ena rörde Oderljunga skola och den andra rörde en tidigare fråga från allmänheten.
Frågan gällande Oderljunga skola kunde inte besvaras på grund av att buns ordförande tvingats lämna återbud vilket också meddelats frågeställaren varför svar på frågan kommer på oktobersammanträdet.
Den andra frågan gällande tidigare ställd fråga besvarades av kommunfullmäktiges ordförande.
Vidare innehöll ärendelistan information från AV Media och Samordningsförbundet NNV Skåne Finsam samt kommundirektör Elin Ask.
- Vi håller på med rekryteringen av en ny ekonomichef, tillsvidare är det Karoline Karlsson som går in som tillförordnad. Trevliga nyheter är att Sparbanken Göinge öppnar kontor i Perstorp till våren och att Perstorp klättrar i näringslivsranking. Vi har även arrangerat näringslivsfrukost och haft en ägardialog med våra kommunala bolag Perstorps Bostäder och Perstorps Näringslivs AB. Vi fick bland annat veta att Perstorps Bostäder tillhörde i Sverige som är bäst på att hålla rent tunt sina fastigheter, berättade Elin.
Beslutsärenden som hanterades var:
Byggnadsnämndens reglemente antogs av kommunfullmäktige den 19 september 2018 och gäller sedan den 1 januari 2019. Sedan reglementet antogs har nämndens ansvar för trafikfrågor övergått till tekniska utskottet som numera utgör trafiknämnd.
Följande mening i reglementet, § 1 tredje stycket, har därför plockats bort: ”Nämnden utgör vidare även kommunens trafiknämnd”. § 1, fjärde stycket har också utgått ”Lagen och förordningen med särskilda bestämmelser om gaturenhållning och skyltning är tillämplig här”, då dessa meningar främst har bärighet på trafiknämndens ansvarsområde.
Vidare har stycket i § 1, första stycket ang. arbetsuppgifter för förrättningsförberedande åtgärder enligt avtal med Lantmäteriet utgått, då kommunen inte längre har ett sådant avtal med Lantmäteriet.
Utöver ovanstående förändringar har meningen ”med uppmärksamhet följa frågor av betydelse för socialtjänstens utveckling och ekonomiska intressen samt effektiviteten i verksamheten och ta initiativ i dessa frågor” i § 13 ändrats till ”med uppmärksamhet följa frågor av betydelse för nämndens utveckling....”
Byggnadskontoret, har efter beslut om omorganisering fått namnet plan- och byggförvaltningen, varför texten ändrats i detta avseende, § 27, rubrik FÖRVALTNING.
BESLUT kommunfullmäktige: Förslaget till reviderat reglemente för byggnadsnämnden antogs
Befintlig upphandlings- och inköpspolicy har setts över och förslag till ny policy har tagits fram.
Målsättningen har varit att ta fram en mer stringent policy som är smidig att arbeta med samtidigt som den beaktar kommunens och leverantörernas behov och perspektiv.
Syftet med policyn är att främja inköp som är ekonomiskt, miljömässigt och socialt hållbara samt att bidra till att kommunens mål uppnås. Policy anger också kommunens förhållningssätt när det gäller inköp och upphandling med fokus på affärsmässighet, en väl fungerande konkurrens samt samordnad och ansvarsfull upphandling. Därtill framgår kommunens organisation och ansvar när det gäller inköp och upphandling.
Policyn föreslås träda i kraft den 1 oktober 2023.
BESLUT kommunfullmäktige: Kommunfullmäktige beslutar att anta föreslagen inköps- och upphandlingspolicy, samt att policyn ersätter tidigare policy och ska gälla från den 1 oktober 2023.
André Börvall (oberoende PF) har inkommit med rubricerad motion. Motionären yrkar i huvudsak på att all markförsäljning stoppas och att en fullständig ekonomisk kalkyl, som är fastställd i förväg, tas fram innan ett beslut om försäljning fattas.
Vid försäljning av kommunal mark finns det flera regelverk som kommunen ska följa. Försäljningen ska bland annat ske med hänsyn tagen till EU:s statsstödsregler samt kommunallagens krav på god ekonomisk hushållning och förbud mot att gynna enskilda näringsidkare. Regler finns vidare i plan- och bygglagen och lag om markanvisningar. Även i lagen om kommunal bokföring och redovisning finns direktiv som kommunen ska beakta.
Vidare har kommunen sedan år 2022 en rutin avseende exploateringsredovisning. Genom rutinen säkerställs att en försäljning av ett område med byggbar mark föregås av en ekonomisk kalkyl. Vid markanvisningar tas en oberoende fastighetsvärdering som huvudregel fram, vilken utgör ett förhandlingsunderlag. För planlagd industri- och tomtmark för villabebyggelse framgår pris/kvm av den taxa som kommunfullmäktige beslutat om. Utöver det nämnda ska kommunen följa de riktlinjer för markanvisning och exploateringsavtal som beslutats av kommunfullmäktige.
Avslutningsvis kan konstateras att det finns utförliga regler och rutiner vid markförsäljningar som kommunen har att följa och ekonomiska kalkyler tas fram innan kommunen säljer mark.
BESLUT kommunfullmäktige: Avslag på motionen.
Rubricerad motion har inkommit från Anders Jelander (oberoende SD).
Motionen inkom den 27 april 2022 och anmäldes på kommunfullmäktige den 18 maj 2022, § 46 då fullmäktige beslutade att motionen inte fick ställas i sin dåvarande form.
Beslutet överklagades och i dom från förvaltningsrätten den 23 maj 2023 framkom att motionen får ställas i den form den kom in. I och med att motionen nu på nytt hanteras anses beslutet taget av kommunfullmäktige 18 maj 2022 § 46 rättat.
Motionären yrkar på att en kommunalt ägd kiosk sätts på torget i Perstorp. Kiosken kan enligt motionären bemannas av arbetslösa ungdomar. Till försäljning kan det exempelvis finnas korv med bröd, kaffe och te, våfflor och glass till låga priser eller självkostnadspris. Syftet med förslaget är bland annat att öka den upplevda tryggheten i Perstorps centrum.
En kommun får driva näringsverksamhet om den drivs utan vinstsyfte och går ut på att tillhandahålla allmännyttiga anläggningar eller tjänster åt kommunmedlemmarna. Det ska också finnas ett så kallat allmänintresse. Med detta menas att det ska vara lämpligt, ändamålsenligt och skäligt att kommunen engagerar sig i den aktuella verksamheten.
En kommun får som huvudregel inte bedriva verksamhet inom det som kan benämnas ”det egentliga näringslivet”. Detta motiveras av att det privata näringslivet inte ska behöva konkurrera med kommunala aktörer som har andra förutsättningar att bedriva verksamheten än en privat aktör, till exempel beträffande finansiering genom skatter.
Verksamhet som avser kioskhandel anses normalt sett tillhöra ”det egentliga näringslivet”. Om det behövs en kiosk på kommunala anläggningar som idrottsarenor och teatrar för att anläggningarna ska fylla sin funktion på ett rimligt och tidsenligt sätt har det i vissa fall godtagits att en kommun hanterar sådan verksamhet. I förevarande fall handlar det inte om att driva en kiosk på en sådan anläggning.
Vidare finns det kommersiella aktörer som erbjuder de varor som föreslås säljas i den kommunala kiosken. Dessa aktörers verksamhet är belägna i torgets närhet och de agerar på en marknad. Om kommunen väljer att inrätta en kommunal kiosk med låga priser kan det förstöra förutsättningarna för en effektiv konkurrens på marknaden.
Sedan år 2010 finns det regler om förbud mot konkurrensbegränsande offentlig säljverksamhet vars syfte är att bidra till en fungerande konkurrens och att minska konfliktytorna mellan offentliga och privata aktörer på marknaden. Att inrätta en kommunal kiosk på torget riskerar att stå i konflikt även med dessa regler.
Mot denna bakgrund är det varken lämpligt, ändamålsenligt eller skäligt att kommunen inrättar en kommunal kiosk på torget. Däremot ska kommunen arbeta för att torget upplevs som tryggt och inbjudande av kommunens invånare och besökare. Detta får ske på annat sätt än genom att inrätta en kommunal kiosk.
När ärendet hanterades i kommunstyrelsen yrkade Anders Jelander (VIP) att motionen först anmäls i fullmäktige innan den bereds och avgörs.
Kerstin Gustafsson Andersson (C) yrkade att motionen ska gå vidare i sin nuvarande form utan att först anmälas i kommunfullmäktige.
Ordförande frågade om kommunstyrelsen anser att motionen ska gå vidare utan att först anmälas i fullmäktige och fann att kommunstyrelsen beslutat så.
Anders Jelander (VIP) yrkade bifall till motionen. Ordförande frågade om kommunstyrelsen beslutar i enlighet med arbetsutskottets förslag till beslut eller i enlighet med Anders Jelanders bifallsyrkande och fann att kommunstyrelsen beslutat i enlighet med arbetsutskottets förslag.
Under kommunfullmäktigesammanträdet sa Anders jelander att han yckte motionen var bra och att han var gölad över att han fått rätt i förvaltningsrätten i och med att motionen fick ställas. Lotta Wendt visade bilder från andra kommuner som gjort likande lösningar med kommunala caféer medan Patrik Ströbäck inte alls tyckte kommunen ska konkurrera med andra och sälja varor till underpriser.
BESLUT kommunfullmäktige: Avslag på motionen i sin helhet.
André Börvall (oberoende PF) har inkommit med rubricerad motion.
Motionären yrkar att ersättning för förlorad arbetsförtjänst inte ska kunna sökas längre bak i tiden än två
månader och att detta ska regleras. Det anses inte att man som politiker ska kunna lämna in en ansökan om ersättning för förlorad arbetsförtjänst dagen innan en mandatperiods slut och då ansöka om ersättning för hela mandatperioden.
Tidsramen för yrkande om ersättning för förlorad arbetsförtjänst finns reglerad i kommunens reglemente för arvoden (antagen 2018-09-19, rev 2022-08-31) under § 20 och är satt till maximalt ett år från dagen för aktuellt sammanträde. Vid en kontroll gällande begäran av ersättningar framkommer att tidsspannet för inlämnande normalt är mellan samma dag som aktuellt möte och upp till mellan fyra och fem månader efter mötet.
Att som motionären påstår att någon lämnar in ansökan för en hel mandatperiod på
mandatperiodens sista dag har inte förekommit i Perstorp.
BESLUT kommunfullmäktige: Avslag på motionen i sin helhet
André Börvall (oberoende PF) har inkommit med rubricerad motion.
Motionären tar upp frågor som är viktiga för kommunen som arbetsgivare såväl som för den enskilde
arbetstagaren. Att sträva efter lika behandling av samtliga anställda och att skapa rättvisa och jämställda arbetsförhållanden är värden som självklart prioriteras och arbetas utefter så långt möjligt i organisationen.
Det är viktigt att minimera onödig personalomsättning, av både ekonomiska och humankapitalrelaterade skäl. Att förlora värdefull erfarenhet och kompetens genom uppsägningar och snabbt efterföljande nyanställningar är ineffektivt och kan undergräva kontinuitet och kvalitet i våra verksamheter. Sådan utveckling ska motverkas.
Beslut om anställningsformer och villkor är komplexa och påverkas av flera faktorer som till exempel ekonomiska förutsättningar och behovsanalyser såväl som kollektivavtal och lagstiftning. Vikten av att erbjuda stabila och trygga anställningsvillkor, särskilt i sektorer som vård och omsorg där arbetstagare ibland konfronteras med osäkra anställningsformer kommer att fortsätta arbetas med, dock är det viktigt att hitta en balans mellan att erbjuda långsiktiga och trygga anställningar samt för verksamheterna att ändå behålla flexibiliteten för att hantera tillfälliga behov och verksamhetsförändringar.
Heltid som norm är något kommunen tillsammans med främst Kommunal arbetat hårt med de sista åren utefter beslut av arbetsmarknadens parter inom området (SKR och Kommunal).
Mycket återstår för att nå större framgång här lokalt i Perstorp innan ett beslut om en ny policy kring tillsvidareanställning som norm bör fattas utefter motionärens förslag. Speciellt om heltid ska kombineras med tillsvidaretjänster inom de områden som motionären pekat ut som önskvärda.
Frågan är extra viktig ur livsinkomstperspektivet för att nå en god pension efter avslutat arbetsliv.
BESLUT kommunfullmäktige: Motionen anses besvarad.
Rubricerad motion har inkommit från Anders Jelander (oberoende SD).
Socialförvaltningen har gett uttryck för att man i grunden stödjer idén om att ha funktionen ”Fixar Malte” men just nu görs en översyn av personalresurser parallellt med att beläggningsgraden inom vård och omsorg ses över. Detta för att säkerställa att bemanningen är korrekt utifrån vårdtyngden och att kommunen ger rätt kvalitet på insatserna som utförs.
Socialförvaltningen ser vikten av att denna genomlysning slutförs innan ställning kan tas gällande möjliggörandet av tjänsten ”Fixar Malte”.
Det har också nyligen inletts samarbeten med AME inom olika delar av verksamheten och i detta kan möjligheter ses att på sikt kunna skapa en funktion/tjänst som ”Fixar-Malte”. Vid ett införande behöver det utredas hur stort behovet av tjänsten är och därmed hur stora resurser som krävs samt att budgetutrymme finns för detta.
Åtgärder för budget i balans 2023 pågår samt att besparingar inför 2024 behöver
åstadkommas och därmed finns det inte i dagsläget ekonomiskt utrymme för införande av denna tjänst.
När ärendet hanterades i kommunstyrelsen yrkade Charlotta Wendt (VIP) bifall till motionen.
Ordförande frågade om kommunstyrelsen bifaller arbetsutskottets förslag eller Charlotta Wendts yrkande och fann att kommunstyrelsen bifaller arbetsutskottets förslag.
Även i kommunfullmäktige yrkade Anders Jelander och Charlotta Wendt bifall till motionen. De fick även medhåll av Sven-Erik Sjöstrand (V).
Innan kommunfullmäktige fattade beslut begärdes votering som utföll: 14 ja-röster (S, M, PF, C), 12 nej-röster (ViP, SD, V) och en (KD) som avstod varpå beslutet blev enligt kommunstyrelsens förslag att anse motionen besvarad.
BESLUT kommunfullmäktige: Motionen anses besvarad.