Du är här:
- 2025
- 2024
- 2023
- 2022
- 2021
- 2020
- 2019
- 2018
- 2017
Fullmäktige med interpellationsdebatt och beslut om övertagande av tillsyn enligt alkohollagen
Kommunfullmäktiges första sammanträde efter sommaruppehållet ägnades till stor del åt interpellationer. Dessutom beslutades om att skapa en hundratsgård och att inte bevilja socialnämndens hemställan om tilläggsanslag.
Mötet inleddes med allmänhetens frågestund (fråga om Oderljunga skola) och fortsatte därefter medinformation från nämnder och styrelser (socialnämnden, revisionen, Perstorps Kommunfastigheter AB och Perstorps Bostäder AB).
Sammanträdet kan ses i efterhand via spelaren nedan:
Beslutsärenden var:
BESLUT Kommunfullmäktige:
Bifall till kommunstyrelsens förslag
---
Sammanfattning av ärendet i kommunstyrelsen:
Ett medborgarförslag har inkommit från Anders Svensson.
Anders skriver i sitt förslag enligt följande:
”Hej!
Jag har ett förslag till er i kommunen angående en inhägnad hundrastplats. Då jag som många andra kommuninvånare är hundägare så skulle det vara jättefint om kommunen kunde belägga denna hundrastplats på parken i Wilhelmsparken vid Kamrersvägen och Ingenjörsvägen Då man ibland behöver släppa hunden för att rasta den så den får springa och leka lite. Tror detta skulle uppskattas av många kommuninvånare då det finns en fin gräsplätt i skogen. Rastgårdarna som finns idag är väldigt små.”
Teknik- och serviceförvaltningen har för närvarande en pågående dialog om
möjligheterna att anlägga en större hundrastgård på området vid Bäckavägens slut i
öster. I samband med att en förskola avvecklades under 2024 har en ny möjlighet
öppnat sig – eventuellt kan den befintliga anläggningen på platsen med vissa
anpassningar omvandlas till en för kommunen större hundrastgård. Det alternativet
bedöms som både ekonomiskt fördelaktigt och praktiskt genomförbart, särskilt då det i dagsläget inte finns något annat planerat användningsområde för ytan.
Mot bakgrund av detta är det i nuläget inte aktuellt att tillskapa en hundrastgård i den föreslagna Wilhelm Wendts park.
Handlingar i ärendet:
KSAU beslut 2025-08-13 § 106
Tjänsteskrivelse
Medborgarförslag hundrastplats
Kommunstyrelsen föreslår kommunfullmäktige besluta att tacka för förslaget, samt
att förslaget ska genomföras, dock inte på önskad plats med hänvisning till annan
befintlig mark som bedöms mer fördelaktig både ur ekonomisk synpunkt och gällande praktiskt genomförande.
BESLUT Kommunfullmäktige:
Bifall till kommunstyrelsens förslag
---
Sammanfattning av ärendet i kommunstyrelsen:
Regeringen har beslutat om nya bestämmelser om hur trädgårds- och parkavfall ska
hanteras. Bestämmelserna gäller från och med den 18 februari 2025 och finns i 3 kap.
avfallsförordningen (2020:614). Med anledning av detta föreslår Söderåsens
miljöförbund en revidering av de lokala miljö- och hälsoskyddsföreskrifterna för att
skydda människors hälsa och miljö.
Revideringen avser utöver bestämmelserna om trädgårds- och parkavfall förtydliganden och förenklingar gällande paragraferna 2 djurhållning, 5 värmepumpsanläggning, 6 småskalig eldning, 7 eldning, 9 ansökan och anmälning och 11 dispens.
Om Perstorp kommun ställer sig bakom förslaget om revidering, planeras föreskrifterna att träda i kraft den 1 januari 2026.
Handlingar i ärendet
KSAU beslut 2025-08-13 § 104
Tjänsteskrivelse
Förslag till reviderade lokala föreskrifter
Kommunstyrelsen föreslår kommunfullmäktige besluta att godkänna Söderåsens miljöförbunds förslag på reviderade gemensamma lokala föreskrifter. De lokala föreskrifterna träder i kraft 1 januari 2026.
BESLUT Kommunfullmäktige:
Bifall till kommunstyrelsens förslag
---
Sammanfattning av ärendet i kommunstyrelsen:
För cirka två år sedan skickade Direktionen för Söderåsens miljöförbund ut en
förfrågan till alla kommuner inom förbundet om ett erbjudande att överta uppdraget
enligt alkohollagen. Det som då inte framgick av underlaget var att beskriva
kostnaderna för kommunerna för att förbundet skulle ta över tillsynen. Resultatet blev
att miljöförbundet inte tog över någon kommuns alkoholtillsyn trots att det fanns ett
visst intresse.
Nu har kontakt tagits med socialchef/myndighetschef och nämndsordförande för att
återigen efterhöra om det finns intresse av att tillsynen av alkohol och folköl på
serveringsställen tas över av miljöförbundet. Om kommunerna vill överlåta tillsynen till
miljöförbundet kommer det inte att kosta någonting extra utöver det medlemsbidrag
som redan betalas idag. Miljöförbundet anser att uppdraget kan finansieras med en
framtida gemensam taxa och det befintliga medlemsbidraget.
Alkoholtillsynen är i många kommuner en naturlig del av miljöförvaltningens uppdrag
och man har sedan några år byggt upp god kompetens inom området. Det finns
dessutom en mycket bra kännedom och kunskap om förbundets verksamheter som man även utför livsmedelskontroll på. Miljöförbundet vill hjälpa kommunerna att ha en bra gemensam tillsyn med samma taxa och konkurrens på lika villkor. Taxan kommer att följa den taxa som finns idag på miljöförbundet för bland annat tobak och folköl.
Miljöförbundet har möjlighet, om någon kommun så önskar och ger besked senast den 22 augusti 2025, att ta över tillsynen av alkohol och folköl på serveringsställen från och med 1 januari 2026. Detta oavsett hur många eller hur få kommuner som säger ja till övertagandet.
Handlingar i ärendet
KSAU beslut 2025-08-13 § 105
Tjänsteskrivelse
Förfrågan gällande övertagande av tillsyn
Yrkande:
Charlotta Wendt (VIP) meddelade att ledamöterna från Vi i Perstorp yrkar bifall till förslaget till beslut.
Kommunstyrelsen föreslår kommunfullmäktige besluta att meddela Söderåsens miljöförbund att Perstorps kommun ställer sig positiv till ett
övertagande av alkoholtillsynen i kommunen från och med den 1 januari 2026 enligt
ovan beskrivning.
BESLUT Kommunfullmäktige:
Bifall till kommunstyrelsens förslag
---
Sammanfattning av ärendet i kommunstyrelsen:
I enlighet med ”Rutin för den ekonomiska uppföljningsprocessen – för Perstorps
kommun” ska varje nämnd avge ekonomisk rapportering vid sex tillfällen per år i form
av månadsrapport, tertialrapport samt årsredovisning.
Månadsrapport avges för ackumulerad period till och med februari, maj samt oktober.
Månadsrapporter syftar till att ge en översiktlig bild av verksamhetsmässiga och
resursmässiga avvikelser och orsakerna till dessa. Därtill presenteras en prognos över
det ekonomiska helårsutfallet. Mot denna bakgrund presenterar Perstorps kommun ett prognostiserat underskott på 12,0 miljoner kronor efter balanskravsjusteringar, vilket innebär en negativ budgetavvikelse på 14,8 miljoner kronor. Förgäveskostnader om 6,9 miljoner kronor är medräknat i prognosen.
Handlingar i ärendet
KSAU beslut 2025-08-13 § 107
Tjänsteskrivelse
Ekonomisk uppföljning maj 2025
Kommunstyrelsen beslutar för egen del att uppdra åt tf kommundirektören att genom sin förvaltningsorganisation skyndsamt få fram uppgifter om förändrad befolkningsmängd kopplat till Migrationsverkets avtal med fastighetsägare gällande lägenheter, att uppgifterna skyndsamt ska återrapporteras till arbetsutskottet för hantering, samt att i övrigt notera redovisningen.
Kommunstyrelsen föreslår kommunfullmäktige besluta att uppdra åt samtliga nämnder att vidta största möjliga återhållsamhet.
BESLUT Kommunfullmäktige:
Bifall kommunstyrelsens förslag
---
Sammanfattning av ärendet i kommunstyrelsen:
Socialnämnden har vid sitt sammanträde den 17 juni § 129, fattat beslut om att hos
kommunfullmäktige hemställa om tilläggsanslag om 10 miljoner kronor.
Socialnämnden befinner sig i en svår ekonomisk situation med ett prognostiserat
underskott för året på 14,4 miljoner efter maj månads ekonomiska uppföljning. Det
mest avgörande skälet till den negativa avvikelsen är den mycket ansträngda
kostnadsutvecklingen inom verksamhetsområdet för Myndigheten barn, unga och
vuxna samt ekonomiskt bistånd och våld i nära relation. Denna verksamhet står ensamt för nästan hela förvaltningens prognosavvikelse. De höga kostnaderna i verksamheten beror framför allt på ett fortsatt stort antal placeringar, längre vårdtider än planerat samt ökade dygnskostnader.
Socialnämnden redovisade tidigt i den ekonomiska uppföljningen per februari 2025 ett prognostiserat underskott om 9,9 miljoner kronor, vilket föranledde att
kommunstyrelsen vid sitt sammanträde den 23 april, § 86 fattade beslut om att uppdra åt socialnämnden att vidta åtgärder för en budget i balans samt att lämna månadsvisa ekonomiska rapporter till kommunstyrelsen (undantaget juli). Övriga nämnder ålades av Kommunfullmäktige ett besparingskrav om 2 procent av driftrambudget för att reducera kommunens prognostiserade underskott.
I samband med den ekonomiska redovisningen för tertial 1 ökar socialnämndens
prognostiserade underskott till 14,1 miljoner kronor, trots beslut om att vidta åtgärder
för en budget i balans från kommunstyrelsen.
På föranledd anledning fattar kommunfullmäktige vid sitt sammanträde i juni § 44 beslut om, att uppdra åt socialnämnden att vidta åtgärder för budget i balans och att dessa åtgärder ska återrapporteras till kommunstyrelsen månatligen.
För att säkerställa att det i början av budgetåret 2025 skulle vara balans mellan
finansiering och den verksamhet som bedrivs i nämnderna fattade Kommunfullmäktige beslut om att revidera budgeten för 2025 vid sitt sammanträde den 29 januari 2025 i enlighet med kommunstyrelsens förslag, se ärendet med diarienummer KS 2024/333.
Bakomliggande anledning till revideringen var det underskott som socialnämnden
redogjorde för om 9,9 miljoner kronor i framtagen internbudget avseende år 2025. Det reviderade förslaget tilldelade socialnämnden ytterligare 7,9 miljoner kronor och
resterande medel om 2 miljoner kronor hanterades genom ett reducerat PO-pålägg.
Totalt tilldelas socialförvaltningen 17,6 miljoner kronor inför 2025 då ett tillskott på 9,7
miljoner kronor tillförs redan i det ursprungliga budgetförslag som Kommunfullmäktige beslutar om vid sitt sammanträde den 19 juni 2024.
I den reviderade budgeten fattades även beslut om justering av kommunens finansiella mål avseende indikatorn ” Nettokostnadsandelen av skatter och bidrag ska under en rullande fyra (4) årsperiod uppgå till högst 98 % till 99,5”. För att frigöra medel och skapa ekonomisk möjlighet att tilldela socialnämnden ett tilläggsanslag om 9,7 miljoner kronor i enlighet med det underskott nämnden redogjorde för i framtagen internbudget reducerades resultatet för år 2025 till 0,5 procent och innebär ett budgeterat resultat år 2025 på endast 2,8 miljoner kronor i överskott, vilket innebär att det inte finns några större marginaler för oförutsedda ekonomiska händelser.
Prognostiserat helårsresultat för Perstorps kommun 2025 uppgår till ett underskott 12,0 miljoner kronor vid den ekonomiska uppföljningen per maj månad inkluderat beslutade besparingsåtgärder. Resultatet innebär en total budgetavvikelse på 14,8 miljoner kronor.
För året behöver således även förgäveskostnader om 6,9 miljoner kronor hanteras
avseende Österbo projektet då projektet inte kommer verkställas. En utredning pågår
för att bedöma om synnerliga skäl kan åberopas avseende förgäveskostnaderna, men
oavsett utfall kommer det att medföra ett underskott för kommunen på 5,1 miljoner
kronor även om sådana skäl skulle föreligga. Med hänvisning till det mycket anstränga ekonomiska läget och ett redan reducerat finansiellt mål avseende indikatorn ”
Nettokostnadsandelen av skatter och bidrag ska under en rullande fyra (4) årsperiod
uppgå till högst 98 procent till 99,5” finns inget ekonomiskt utrymme att tilldela
socialnämnden ett tilläggsanslag om 10 miljoner kronor enligt inkommen hemställan.
Handlingar i ärendet
KSAU beslut 2025-08-13 § 108
Tjänsteskrivelse
Beslut SOC 2025-06-17 Månatlig ekonomisk redovisning
Kommunstyrelsen föreslår kommunfullmäktige besluta att avslå socialnämndens hemställan om tilläggsanslag om 10 miljoner kronor till följd av rådande ekonomiska situation då inga ekonomiska medel finns tillgängliga, samt att socialnämnden inkommer med en redogörelse för framtagna åtgärder för att nå en
budget i balans avseende budgetåret 2025 samt för mer långsiktiga åtgärder med
påverkan på nästkommande budgetår.
BESLUT Kommunfullmäktige:
Bifall kommunstyrelsens förslag
---
Sammanfattning av ärendet i kommunstyrelsen:
Enligt 11 kap 1 § kommunallagen ska kommuner ha en god ekonomisk hushållning i
sin verksamhet. Fullmäktige beslutar om riktlinjer för god ekonomisk hushållning. I 11
kapitlet 12 § kommunallagen anges att om balanskravet enligt 11 kapitlet 10 § är
negativt för ett visst räkenskapsår, ska det regleras under närmaste följande tre åren.
Kommunfullmäktige ska anta en åtgärdsplan för hur reglering ska ske. Åtgärdsplanen ska enligt förarbetena följas upp kontinuerligt och återrapportering ska ske till fullmäktige om åtgärdsplanen inte hålls. Beslut om reglering ska fattas senast i budgeten för det tredje året efter det år då det negativa balanskravet uppkom. Enligt 11 kap 13 § kommunallagen får fullmäktige besluta att en reglering av ett negativt balanskravsresultat inte ska ske, om det finns synnerliga skäl och är väl motiverade samt att det grundläggande kravet i 11 kap. 1 § kommunallagen om god ekonomisk hushållning har beaktats.
Med balanskravsresultat avses att årets resultat justeras med realisationsvinster,
realisationsförluster, orealiserade vinster och förluster i värdepapper samt återföring av orealiserade vinster och förluster i värdepapper.
Perstorps kommun redovisade i årsbokslutet 2024 ett negativt balanskravsresultat på 1,1 miljon kronor.
Kommunallagens krav på att intäkterna ska överstiga kostnaderna
(balanskravet) har därmed inte uppfyllts. En åtgärdsplan behöver därmed upprättas somanger hur underskottet ska regleras.
Kommunfullmäktige fattade den 25 juni beslut om budget för 2026 samt planår 2027–2028. I samband med framtagande av budgetförslag har reglering av det negativa balanskravsresultatet avseende 2024 beaktats. Avsättning om 1,1 miljon görs i beslutad budget under budgetår 2026, vilket innebär att återställning av det negativa balanskravsresultatet sker två år efter uppkomst och inom den tidsangivelse om tre år som kommunallagen anger i 11 kapitlet 12 §.
Handlingar i ärendet
KSAU beslut 2025-08-13 § 109
Tjänsteskrivelse
Kommunstyrelsen föreslår kommunfullmäktige besluta att underskottet om 1,1 miljon kronor efter balanskravsjusteringar som redovisades i årsbokslutet 2024 återställs under 2026.
BESLUT Kommunfullmäktige:
Bifall kommunstyrelsens förslag
---
Sammanfattning av ärendet i kommunstyrelsen:
Enligt kommunallagen (2017:725) 11 kap. 12 § ska ett negativt balanskravsresultat
återställas inom tre år efter det att underskottet uppstått. Regleringen ska beslutas av
kommunfullmäktige och kan ske successivt, men ska vara helt genomförd senast det
tredje året. Med reglering avses att ett underskott under ett år ska mötas av ett minst lika stort överskott under de tre efterföljande åren. Undantag från återställningsskyldigheten får göras om synnerliga skäl föreligger, vilket framgår av 11 kap. 13 §. Bedömningen av vad som utgör synnerliga skäl är inte närmare definierad i lagtext eller förarbeten och är ytterst en politisk avvägning som utgår från vad som är att betrakta som god ekonomisk hushållning. Ett sådant beslut kan endast överklagas på formella grunder och inte i sak.
Rådet för kommunal redovisning (RKR) anger i sin rekommendation RKR 22 att vissa
förluster, exempelvis förgäveskostnader, kan omfattas av begreppet synnerliga skäl –
under förutsättning att de uppstått som en följd av välgrundade strategiska beslut i syfte att uppnå långsiktig ekonomisk hållbarhet och inte beror på bristande styrning eller oegentligheter. I förarbetena till kommunallagen framhålls att större strukturella
omställningar som syftar till att uppnå god ekonomisk hushållning kan motivera att ett negativt balanskravsresultat helt eller delvis inte återställs.
Det preliminära balanskravsresultatet för 2025 uppgår enligt den ekonomiska rapporten för januari–maj till ett underskott om 12 miljoner kronor efter balanskravsjusteringar.
Av detta belopp hänför sig 6 850 000 kronor till en förgäveskostnad kopplad till det
avbrutna investeringsprojektet Österbo. Bakgrunden till beslutet att avbryta projektet är att kommunen under de senaste två åren sett en tydlig demografisk förändring, med en ökad andel äldre invånare. Det planerade projektet vid Österbo omfattade 18 nya särskilt boende platser, alternativt 36 platser genom tillbyggnad av två flyglar för att möta den demografiska förändringen. Ny behovsanalys och ekonomiska kalkyler visade dock att det mest kostnadseffektiva alternativet var att renovera fastigheten Ybbåsen som ingår i kommunens fastighetsbestånd och möjliggöra 30 platser i enlighet med prognostiserat behov. Alternativet innebär även bättre utnyttjande av kommunens befintliga fastighetsbestånd och ger lägre framtida driftkostnader.
Beslut om att genomföra en renovering av Ybbåsen fattades vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 29 januari 2025.
De uppkomna förgäveskostnaderna är därmed en direkt konsekvens av en strukturell
omställning där kommunen valt ett alternativ som i högre grad främjar god ekonomisk hushållning. Kostnaderna bedöms därmed omfattas av synnerliga skäl enligt kommunallagen och RKR:s riktlinjer.
Mot denna bakgrund föreslår kommunstyrelsen att kommunfullmäktige beslutar att
godkänna föreliggande redogörelse av synnerliga skäl, besluta att det negativa
balanskravsresultatet som uppkommit till följd av förgäveskostnader om 6 850 000
kronor inte ska återställas i sin helhet samt uppdra till ekonomiavdelningen att i
årsredovisningen för 2025 redovisa denna bedömning i enlighet med Rådet för
kommunal redovisnings rekommendationer.
Handlingar i ärendet
KSAU beslut 2025-08-13 § 110
Tjänsteskrivelse
Beslut KS 2025-05-21 Bedömning förgäveskostnader
Kommunstyrelsen föreslår kommunfullmäktige besluta att godkänna föreliggande redogörelse av synnerliga skäl för att inte återställa
förgäveskostnader avseende investeringsprojektet Österbo,
att det negativa balanskravsresultatet som uppkommit till följd av förgäveskostnader
om 6 850 000 kronor inte ska återställas, samt att uppdra åt ekonomichefen att i kommande årsredovisning redovisa denna bedömning av synnerliga skäl i enlighet med Rådet för kommunal redovisnings rekommendationer.
Kommunfullmäktiges ärendelista innehöll även ett anmälningsärende samt en motion och interpellationer
- Anmälan av ej verkställda beslut för 2025 (socialnämnden)
- Motion om webbsända kommunfullmäktige
- Interpellation till revisionens ordförande
- Interpellation till kommunfullmäktiges ordförande
- Interpellation till kommunstyrelsens ordförande gällande omorganisation
- Interpellation till socialnämndens ordförande
Nästa kommunfullmäktige är den 24 september klockan 18:00.