Du är här:
- 2024
- 2023
- 2022
- 2021
- 2020
- 2019
- 2018
- 2017
Fullmäktige med delårsbokslut och interpellationer
Kommunfullmäktige sammanträder den 23 oktober klockan 18.00 i Centrumhusets Sessionssal på Torget 1.
Allmänheten är välkommen att följa sammanträdet på plats eller via sändningen via kommunens sida på Facebook.
Fullmäktige inleder sammanträdet med med allmänhetens frågestund där två frågor har ställts till ordföranden i barn- och utbildningsnämnden (frågan handlar om staket runt Norra Lyckanskolan) och ordföranden i kultur- och fritidsnämnden (frågan handlar om Artur Lundkvist och Maria Wines stiftelse).
Sammanträdet fortsätter sedan med information från kommunstyrelse, nämnder och bolag. Socialnämnden, byggnadsnämnden, kultur- och fritidsnämnden, överförmyndarnämnden, revisionen, Perstorp Näringslivs AB och Perstorps Bostäder är inplanerade att informera den 23 oktober.
Beslutsärenden är:
Perstorps kommunkoncern har ett utfall för perioden om 14,6 miljoner kronor och ett prognostiseratresultat för året på 13,5 miljoner. Kommunens del av utfallet för perioden uppgår till 11,4 miljoner. Prognostiserat resultat för kommunen är 8,5 miljoner, vilket innebär en budgetavvikelse på 2,9 miljoner då budgeterat resultat för året är 5,6 miljoner.
Den främsta orsaken till kommunens resultat är en betydande förändring av semesterlöneskulden samt beslutade besparingsåtgärder för nämnderna. Besparingsåtgärder har ålagts nämnderna för att nå en budget i balans till följ av socialnämndens stora underskott som prognostiserats för under 2024.
På den finansiella sidan har lättnader uppstått genom en reducering av semesterlöneskulden då ett aktivt arbete skett med att se över medarbetares semesterdagar. Till följd av en minskad befolkningsutveckling prognostiseras skatteintäkterna för året att bli sju miljoner lägre än budgeterat. En högre utdelning än förväntat har skett från Perstorps Fjärrvärme, vilket gör att finansiella intäkter prognosticeras ha ett förbättrat utfall på en miljon mer än vad som budgeterats för. Kommunen har dessutom fått ett extra statsbidrag på tre miljoner kronor för "mindre kommuner".
Det finns upparbetade kostnader i investeringsprojektet Österbo/Ybbåsen. För det alternativ som det inte fattas beslut om behöver upparbetade kostnader resultatföras och bokas som en extraordinär kostnad av engångskaraktär. För Österbo finns upparbetade kostnader på 8,6 miljoner och för Ybbåsen uppgår upparbetade kostnader till 2,9 miljoner kronor.
I delårsrapporten ingår även uppföljning av mål- och resultatstyrning. Det finns fyra övergripande målområden för kommunen. Respektive nämnd arbetar sedan med indikatorer kopplade till målområdena. För perioden finns det inga tillgängliga utfall då indikatorerna inom de fyra olika målområdena i huvudsak utgörs av årsvärden.
Kommunstyrelsen beslutade på sitt senaste sammanträde att nyttja kommunstyrelsens oförutsedda kostnader om 0,8 mkr för kommunstyrelsens del av förgäveskostnader relaterade till Ugglehemmet.
Kommunstyrelsen föreslår kommunfullmäktige besluta att notera delårsrapporten.
När ärendet diskuterades i kommunstyrelsens gjordes följande protokollsanteckningar:
Charlotta Wendt (VIP): ”Vid kommunstyrelsens sammanträde 2024-06-12 redovisades (tertial 1) prognostiserat utfall till ett underskott om 15,5 mkr även om socialnämndens handlingsplan med åtgärder på totalt 13,5 mkr är
inkluderad. Kommunens prognos (tertial 2 ) visar på ett positivt resultat på 8,5 mkr, vilket ger en positiv avvikelse om 2,9 mkr gentemot budget. Skillnaden i prognos mellan tertial 1 och tertial 2 är en förbättring med 22 mkr, vilket är en mycket stor avvikelse på tre månader. Givetvis är det positivt att kommunen redovisar ett prognostiserat förbättrat resultat, men det
blir inte trovärdigt med de här svängningarna på så kort tid. Budgeterar man inte rätt så leder det till att man gör fel saker. Vi kan inte se det på något annat sätt än att man använde en alldeles för negativ prognos för
tertial 1, i syfte att lägga ner Oderljunga skola. Även OB-omsorgen och annan verksamhet har kanske stängts ner förgäves. Precis som det står på s. 28 behöver arbetet för att öka precisionen i budgeten förbättras.”
Ronny Nilsson: "Majoritetens partier vänder sig starkt mot ViPs formuleringar i sin protokollsanteckning. T1-rapporten resulterade i kraftfulla beslut om besparingar som nu visar sig ge resultat och tillsammans med väsentlig minskning av semesterlöneskulden på närmare 10 miljoner kronor så levereras nu en prognos i linje med det av fullmäktige beslutat resultat
för verksamhetsåret 2024. Att ens påtala att tjänsteorganisationen tagit fram en för negativ bild i T1 för att motivera genomförda besparingar är helt felaktig då prognosen för socialtjänstens verksamhetsområde för helår 2024 fortsatt uppgår till över 18 miljoner kronor vilket nu möts av besparingar och minskad semesterlöneskuld. Vill även tydligt påtala att ViP framfört förslag på beslut om ytterligare kraftiga besparingar för inte så länge sedan som ej möttes av majoriteten då vi ansåg att de skulle få för stora konsekvenser i verksamhetens kvalité och utförande som vi ej var beredda att acceptera vid tillfället för detta beslut. För majoriteten tillsammans Ronny Nilsson"
Enligt det av kommunfullmäktige beslutade reglemente för internkontroll, ska intern kontrollplan årligen godkännas av respektive nämnd. Enligt Perstorps kommuns riktlinjer för internkontroll ska nämnderna efter beslut överlämna sin interkontrollplan till kommunstyrelsen.
Socialnämndens interkontrollplan för 2024 behandlades på kommunstyrelsen sammanträde den 13 mars 2024. Då konstaterades att socialnämnden behövde förtydliga vilka risker man avser arbeta mot samt tydliggöra skillnaden mellan verksamhetens mål och riskerna i interkontrollen.
Socialnämnden beslutade om en reviderad internkontrollplan på sitt sammanträde den 28 maj 2024. Socialnämnden har förtydligat formuleringen av riskerna samt tydligare renodlat internkontrollen från målstyrningen. Det hade varit önskvärt att själva kontrollplanen närmare redogjorde för vilka överväganden som gjorts vid bedömningen av vissa risker eller varför man valt att acceptera risker som bedömts som allvarliga. Övervägandena har dock redovisats i verksamhetssystem och presenterats muntligen när ärendet var uppe för beslut i nämnden. Inför beslut om internkontrollplaner 2025 kommer det läggas till ett fritextfält i den gemensamma mallen där överväganden kan redovisas.
När ärendet diskuterades i kommunstyrelsen yrkade Anders Jelander (VIP) på att socialnämnden skärper upp sin interna kontrollplan enligt
i arbetsutskottet inlämnat förslag. Den är alldeles för svag och rapporteringen till politiken behöver skärpas upp. Sannolikheter och konsekvenser behöver värderas på rätt sätt och riskerna behöver hanteras. Den interna kontrollplanen är av största vikt för att verksamhet och budget ska överensstämma.
Ordförande yrkade bifall till arbetsutskottets förslag till beslut och avslag på Anders Jelander yrkande.
Beslutsgång: Ordförande ställde arbetsutskottets förslag till beslut mot Anders Jelander (VIP) yrkande och fann att kommunstyrelsen bifaller arbetsutskottets förslag till beslut.
Kommunstyrelsen besluta de att överlämna socialnämndens interna kontrollplan för år 2024 till kommunrevisionen samt att föreslå kommunfullmäktige att notera socialnämndens interna kontrollplan för år
2024.
Beslutet skickas till Kommunrevisionen
Reservation:
Ledamöterna från VIP reserverar sig till förmån för eget yrkande
En översyn av befintlig krisledningsplan för Perstorps kommun har gjorts och i samband med detta har strukturen setts över och en komplettering av mål och struktur för ledning under höjd beredskap/krig har gjorts. Med anledning av detta har namnet på dokumentet förändrats.
Kommunstyrelsens förslag till beslut är att kommunfullmäktige beslutar,
att anta dokumentet ”Riktlinjer och plan för hantering av kris, extraordinära händelser i fredstid och höjd beredskap” samt att att uppdra åt utsedda ombud i de helägda kommunala bolagen att se till att bolagsstämma
i aktuella bolag antar dokumentet ”Riktlinjer och plan för hantering av kris, extraordinära händelser i fredstid och höjd beredskap”, samt
att dokumenten ”Krisledningsplan för Perstorps kommun” antagen av
kommunfullmäktige 2015-09-16 samt ”Krisinformationsplan för Perstorps kommun” antagen av kommunstyrelsen 2015-09-02 upphör att gälla.
När ärendet diskuterades i kommunfullmäktige gjordes följande protokollanteckning:
Charlotta Wendt (VIP): Riktlinjer och planer för hantering av kris och extraordinära händelser måste inkludera de av våra invånare som
inte kan sätta sig i säkerhet på egen hand. Nämndinitiativ lämnas in separat för denna fråga som bör få högsta prioritet.
Kommunstyrelsen beslutar att för egen del fastställa sina sammanträdesdagar för år 2025 samt att kommunstyrelsen föreslår kommunfullmäktige besluta att fastställa sina sammanträdesdagar för år 2025.
Barn- och utbildningsnämnden har inkommit med ett förslag på revidering av nuvarande reglemente antaget av kommunfullmäktige 2018-09-19. Revideringen rör tidpunkt för utskick av kallelse inför nämndssammanträde.
Förslaget är att kallelsen tillställs varje ledamot och ersättare senast fem dagar före sammanträdesdagen i stället för sju dagar. Anledningen till föreslagen revidering är att barn- och utbildningsnämndens arbetsutskott alltid sammanträder sju dagar före nämnden vilket innebär att med nuvarande bestämmelser måste tjänstemännen färdigställa kallelsen på kvällstid för att den ska kunna skickas i tid.
När ärendet diskuterades i kommunstyrelsens deltog inte Sverigedemokraterna i beslutet.
Kommunstyrelsens förslag till beslut är att kommunfullmäktige beslutar,
att godkänna förslaget till reviderat reglemente för barn- och utbildningsnämnden.
När ärendet diskuterades i kommunfullmäktige gjordes följande protkollanteckning:
Charlotta Wendt (VIP): "Ju kortare tid politiken har på sig för inläsning av handlingar, desto sämre blir de beslut som tas. Alternativet är att man
planerar om sina sammanträdesdagar".
Båstad kommun och Båstad Turism & Näringsliv Holding AB har tecknat ett
aktieöverlåtelseavtal som innebär att Båstad kommun förvärvar samtliga Båstad Turism & Näringsliv Holding AB:s aktier (488 stycken) i Ängelholm Helsingborgs Flygplats Holding AB.
I enlighet med det aktieägaravtal som delägarna ingått så äger ingen aktieägare rätt att sälja aktier i bolaget före den 31 december 2030 om inte samtliga övriga aktieägare skriftligen godkänner detta. Mot bakgrund av detta har ett nytt dokument ”Tillägg till aktieägaravtal avseende Ängelholm Helsingborgs Flygplats Holding AB” tagits fram.
Detta tillägg behöver godkännas av respektive kommun.
Båstads kommuns förvärv av aktierna påverkar inte övriga delägares aktieandelar eller respektive parts så kallade Maxbelopp.
I ärendet finns följande handlingar:
- Aktieöverlåtelseavtal mellan Båstad Turism & Näringsliv Holding AB och Båstads kommun.
- Tillägg till aktieägaravtal avseende Ängelholm Helsingborgs Flygplats Holding AB.
Kommunstyrelsens förslag till beslut är att kommunfullmäktige beslutar
att godkänna upprättat Tillägg till aktieägaravtal avseende Ängelholm Helsingborgs Flygplats Holding AB, samt att uppdra åt kommunstyrelsens ordförande att för kommunens räkning underteckna avtalet.
Oktobersammanträdet innehåller även anmälningsärenden i form av motion gällande information i fullmäktige, motion gällande övergång samt redovisning av ej avgjorda motioner.
Vidare fortsätter sammanträdet med interpellationer, totalt sju stycken:
- Interpellation om tillsynsärenden
- Interpellation om äldreomsorgen
- Interpellation om vänskapskorruption
- Interpellation om neddragning av bidrag till studieförbund
- Interpellation Perstorps Fjärrvärme AB
- Interpellation om kompetensförsörjning
- Interpellation om Folkets Park
Ärendelistan av slutas med valärenden i form av avsägelse samt fyllnadsval, ersättare i Perstorps kommunfastigheter AB, avsägelse samt fyllnadsval, barn- och utbildningsnämnden, fyllnadsval, ersättare i krisledningsnämnden samt fyllnadsval socialnämnden.