Du är här:
- 2024
- 2023
- 2022
- 2021
- 2020
- 2019
- 2018
- 2017
Fullmäktige med budget och flerårsplan
Kommunfullmäktige sammanträder onsdag 25 oktober klockan 16:00 i sessionssalen, Centrumhuset, Torget 1.
Allmänheten är välkommen att följa sammanträdet på plats eller via kommunens sändning på Facebook.
Ärendelistan innehåller frågor från allmänheten och handlar om Oderljunga skola och en tidigare fråga från allmänheten. Dessutom en fråga om en namngiven ledamot som fått en fråga kan undvika att svar på frågan.
Vidare innehåller ärendelistan information från kommundirektören, anmälningsärende (protokoll över inspektion av kommunens överförmyndarverksamhet) och valärenden (avsägelse som ersättare i kommunfullmäktige samt fyllnadsval till revisionen)
- Länk till föredragningslista och handlingar (exklusive delårsrapport) reviderad
- Länk till delårsrapport kompletterad med granskning
- Länk till delårsrapport
Beslutsärenden är:
VA-taxan föreslås höjas från och med 2024-01-01 för att genomföra åtgärder på VA-
systemet enligt beslutad affärsplan. VA-verksamheten i Perstorps kommun har fortsatt
drabbats av kostnadsökningar bland annat p g a hög inflation. Systemet är en
samhällsviktig infrastruktur som kontinuerligt måste underhållas och förnyas för att
leverera säkra vattentjänster. I beslutad plan inkluderas därför fortsatt ny- och
reinvesteringar och ett utökat fastighetsunderhåll samtidigt som höjd räntenivå
ytterligare driver kostnader i en kapitalintensiv verksamhet som VA. Ett försämrat
säkerhetsläge kräver också ytterligare säkerhetshöjande åtgärder för att skydda IT-
system och anläggningar.
Följande förändringar föreslås för VA-taxan i Perstorps kommun från och med 2024-01-
01
• VA-taxa taxebilaga 1 (Anläggningsavgifter) justeras med indextalet för maj 2023
(151,8) i Entreprenadprisindex, till 221 (Jan 2011 = 100) enligt Perstorp
kommuns VA-taxa § 10. Justeringen innebär en höjning med 10,7 procent jämfört med
2023.
• VA-taxa taxebilaga 2 (Brukningsavgifter) justeras med en snitthöjning av VA-
taxan på 32%. Snitthöjningen fördelas på avgiften för vattenslag dricksvatten med
47%, avgiften för vattenslag spillvatten med 21,3 procent.
Detta innebär en genomsnittlig höjning för Typhus A med 233 kr/mån och för
Typhus B (flerfamiljshus) 213 kr/mån/lgh.
• VA-taxa taxebilaga 3 (Avgifter för särskilda VA-abonnemang) justeras med
indextalet för maj 2023 (401,19) i konsumentprisindex, KPI (1980 = 100).
Justeringen innebär en höjning med 9,7% jämfört med 2023.
Utöver KPI höjning har det gjorts separata höjningar under ”avgifter för särskilda
serviceåtagande” och ”övriga avgifter”.
• Provning och kontroll av vattenmätare på kunds begäran
• Ersättning för frusen eller skadad mätare
• Extra avgift för vattenmätare placerad i vattenbrunn
• Slam för trekammarbrunn och dylikt per m3
• Avstängning av vattentillförsel
• Återinkoppling av vattentillförsel
• Förgävesbesök
• VA-taxa -Taxa för Perstorps kommun allmänna vatten -och
avloppsanläggningar
Under paragraf §14.8 b har införts ett stycke för schablonberäkning för mätare
som ej längre är godkänd för debitering enligt gällande regelverk
Yrkanden i kommunstyrelsen:
Anders Jelander (VIP) yrkar avslag till förslaget till beslut och yrkar på en höjning på 10
% istället.
Kerstin Gustafsson Andersson (C) yrkar bifall på arbetsutskottets förslag till beslut.
Beslutsgång: Ordförande ställer arbetsutskottets förslag till beslut mot Anders Jelanders
(VIP) yrkande och finner att kommunstyrelsen beslutat i enlighet med arbetsutskottets
förslag till beslut.
Kommunstyrelsens förslag till beslut är att Kommunfullmäktige beslutar,
att från och med 2024-01-01 justera avgifterna i VA-taxan enligt framtaget förslag.
Reservation: Vi i Perstorp med bifall av Sverigedemokraterna reserverar sig mot beslutet
med följande motivering: "Sedan NSVA tog över ansvaret för VA-verksamheten 2020 har VA-taxan under åren 2020 - 2023 höjts med 55,4 procent. Förslag till affärsplan 2024 - 2026 omfattar ytterligare höjningar med 45,9 procent, vilket innebär att VA-taxan under 2020 - 2026 kommer att höjas med totalt 101,3 procent. Till detta ska också läggas in att skattekollektivet tvingats betala två miljoner krono för att undgå ytterligare höjning av VA-taxan.
Det är inte rimligt att höja VA-taxan med 101,3 procent under en sjuårsperiod. Detta drabbar
alla kommuninvånare och företag, vilka redan har en svår ekonomisk situation att hantera. Vi är precis inne i början av en lågkonjunktur och värre kommer det att bli. Det
är en stor sak att bygga om kommunens VA-nät och säkerställa en god vattenkvalitet.
Notan hamnar på VA-kollektivet och då är det viktigt att förstå att investeringar ska
balanseras mot vad som kan betalas av dem som står för notan. Alla Sveriges 290
kommuner står inför stora utmaningar i respektive VA-verksamhet.
Kommunfullmäktige beslutade den 24 maj 2023, § 70 att uppdra åt berörda nämnder att
genomföra ett antal fördjupade utredningar bland annat beträffande Oderljunga skola.
Vid kommunfullmäktiges sammanträde den 30 augusti 2023 beslutade fullmäktige att
återremittera utredningen gällande Oderljunga skola för att kompletteras med en
konsekvensanalys gällande hur landsbygden påverkas om man stänger Oderljunga
skola.
Kommunledningsförvaltningen har tagit fram en konsekvensanalys gällande hur
landsbygden påverkas om man stänger Oderljunga skola. Konsekvensanalysen återfinns
i bilaga 1. Sammanfattningsvis kan konstateras att en vetenskaplig studie visar att en
nedlagd skola på landsbygden inte nödvändigtvis påverkar vare sig in- eller
utflyttningen från området i fråga. Det finns dock en risk för att attraktiviteten minskar,
men denna risk torde kunna motverkas av olika åtgärder. Framför allt är det viktigt att
ha med samhället i beslutsprocessen och fånga den oro som kan finnas samt att arbeta
gemensamt med utvecklingspotentialen för orten.
Kommunstyrelsens förslag till beslut är att kommunfullmäktige beslutar,
att notera redovisningarna med den kompletterande konsekvensanalysen.
Protokollsanteckning
Vi i Perstorp anser inte att konsekvensanalysen är tillräcklig.
Prognosen för kommunen är 4,8 miljoner kronor bättre än budget vilket indikerar ett
nollresultat. Motsvarande för Perstorps koncern är 7,2 miljoner kronor.
Den förbättrade prognosen för kommunen beror främst på att skatteintäkterna har ökat
jämfört med budget, enligt de preliminära prognoserna kommunen erhållit från SKR.
Dock visar nämnderna på ett samlat underskott som påverkar driften negativt.
Verksamheterna har haft ett flertal utmaningar till följd av inflationen och dess
efterverkningar på både prisökningar och lönerevision. Detta är fortsatt en oro i
verksamheterna då marginalerna är små och kvaliteten på tjänster ut till invånarna
riskerar att försämras. Nämnderna prognostiserar mindre över- eller underskott förutom
socialnämnden som förutser ett stort underskott. En genomlysning av delar av
socialnämndens verksamheter kommer att genomföras av extern part så att rätt fakta
finns på plats inför beslut om vilka åtgärder som behöver vidtas med anledning av
underskottet.
Yrkande: i kommunstyrelsen
Charlotta Wendt (VIP) yrkar avslag på första att-satsen att överföra 300 000 kronor från
kommunstyrelsens medel för oförutsedda kostnader till teknik- och serviceförvaltningen
med anledning av ökade livsmedelspriser, med motiveringen att samtliga nämnder och
styrelser ska vidtaga de åtgärder som krävs för att nå en budget i balans.
Ronny Nilsson (S) yrkar att en extra att-sats läggs till: att socialnämnden varje månad
fram till och med januari månad 2024 i kommunstyrelsen rapporterar sin ekonomiska
utveckling genom tf ekonomichef
Beslutsgång:
Ordförande ställde först proposition på kommunstyrelsens två att-satser inklusive den
extra att-satsen att socialnämnden varje månad fram till och med januari månad 2024 i
kommunstyrelsen rapporterar sin ekonomiska utveckling genom tf ekonomichef mot
Charlotta Wendts (VIP) yrkande mot förslaget till beslut och finner att kommunstyrelsen
beslutat i enlighet med förslaget till beslut varvid kommunstyrelsen beslutade att överföra 300 000 kronor från kommunstyrelsens medel för oförutsedda kostnader till teknik- och serviceförvaltningen med anledning av ökade livsmedelspriser, att ge socialnämnden i uppdrag att redovisa den externa genomlysningen för kommunstyrelsen senast december, samt att socialnämnden varje månad fram till och med januari månad 2024 i kommunstyrelsen rapporterar sin ekonomiska utveckling genom tf ekonomichef
Därefter frågade ordförande om kommunstyrelsen kan besluta enligt förslaget till beslut
gällande nedanstående att-satser vilket bifölls varvid,
Kommunstyrelsen föreslår kommunfullmäktige besluta att notera delårsrapporten, samt
att ge socialnämnden i uppdrag att fortsätta arbetet med åtgärder för att nå en budget i
balans.
Reservation:
Charlotta Wendt (VIP) reserverar sig till förmån för eget yrkande.
Vi, av fullmäktige utsedda revisorer, har uppdraget att bedöma resultatet i delårsrapport per 2023-08-31 är förenligt med de mål fullmältige beslutat om. Bedömningen avser mål och riktlinjer som är av betydelse för en god ekonomisk hushållning, såväl finansiellla som för verksamheten. Granskningen har utförts av sakkunninga som biträder revisoerna.
Vår bedömning är baserad på en översiktlig granskning av delårsrapporten, inriktad på övergripande analys och inte på detaljer i redovisningen. Granskningen har utförts i enlighet med Standard för kommunal räkenskaprevision.
I vår granskning har vi särskilt iakttagit följande:
- Kommunens resultat per delåret uppgår till 3,6 miljoner kronor vilket är -25,9 miljoner kronor lägre än samma period förgående år.
- Det prognostiserade resultatet för kommunen är 0,0 miljoner kronor. Bland nämnderna utmärker sig socialnämnden med en prognositiserad budgetavvikelse på -6,0 miljoner kronor. Detta förklaras främst av återbetalning till Migrationsverket, minskade statliga bidrag och ökade kostander för köpta placeringar. Övriga nämnder uppvisar mindre prognostiserade avvikelser.
- Av delårsrapporten framgår det att kommunens prognositserade balanskravresultat uppgår till 0,0 miljoner kronor efter utnyttjande av medel från resultatutjämningsreserven med 1,7 miljoner kronor.
- Kommunens bedömning är att möjligheten att nå måluppfyllelse för samtliga tre övergripande verkamhetsmål är god. Per 2023-08-31 saknas dock mätvärden för indikatorerna kopplade till två av de övergripande verksamhetsmålen.
- Kommunens bedömning är att det finansiella målet kommer uppnås.
- Vi noterar att kommunen redoveras all leasing som operationell leasing, utan att göra någon utredning om det är operationell eller finansiell leasing, och följer därmed inte RKR R5 Leasing.
Granskningen presenteras i bifogad rapport: Länk till delårsrapport kompletterad med granskning
Revisorerna bedömer att resultatet i delårsrapporten vad gäller det övergipande finasiella målet i allt väsentligt är förenligt med de mål fullmäktige beslutat om. Vad gäller övergripande verksamhetsmålen kan revisorerna inte bedöma resultat i delårsrapporten eftersom det per 2023-08-31 saknas redovisning av utfallet kopplat till två av tre verksamhetsmål.
Enlig 11 kap 8 § kommunallagen ska förslag till budget upprättas av kommunstyrelsen
före oktober månads utgång. Om det finns särskilda skäl för det, får budgetförslaget
upprättas i november månad. I så fall ska styrelsen före oktober månads utgång föreslå
skattesatsen för den kommunalskatt som ingår i den preliminära inkomstskatten under
det följande året.
Det nuvarande världsläget fortsätter innebära utmaningar för kommunens ekonomi på
flera plan. Inflation, ränteuppgångar och driftskostnadsökningar innebär att även 2024
kommer att bli ett utmanande år i kommunsektorn. Verksamheterna är
kostnadsmedvetna och arbetar samtidigt för att erbjuda invånarna bästa möjliga kvalitet.
Utifrån de prognoser som Sveriges kommuner och regioner har presenterat i augusti
kan skattesatsen lämnas oförändrad om 20,81 kronor för 2024.
Yrkande i kommunstyrelsen:
Charlotta Wendt (VIP) yrkar bifall till arbetsutskottets förslag till beslut.
Kommunstyrelsens förslag till beslut är att Kommunfullmäktige beslutar att skattesatsen år 2024 ska vara oförändrad det vill säga 20,81 kronor
Förslag till budget 2024 och flerårsplan 2025-2026 är upprättad enligt framtaget förslag.
Förslaget har presenterats och översänts till de fackliga organisationerna. Vid
förhandling den 9 oktober 2023 yrkade Akademikerförbundet SSR, Vision, Sveriges
skolledare och Sveriges lärare följande:
”Att det utöver de 3,3 procent som lönenivån är budgeterad till, även avsätts en summa för
våra medlemmar motsvarande differensen mellan förra årets 2 procent och industrins
märke att fördela i samband med löneöversynen 2024”
Yrkandet avvisades av arbetsgivaren med hänsyn till det ekonomiska läget i
kommunen, varvid förhandlingen avslutades i oenighet. Protokollet justerades direkt
efter mötet.
Yrkanden i kommunstyrelsen:
Kerstin Gustafsson Andersson (C) yrkar bifall till arbetsutskottets förslag till beslut.
Charlotta Wendt (VIP) med bifall av Sverigedemokraterna yrkar avslag på att-sats nr 1, 4,
6 och 7 i förslaget till beslut till kommunfullmäktige till förmån för eget förslag (bilaga 1)
främst innehållandes följande tre att-satser:
”att inte ålägga alla nämnder och styrelse en effektivisering om 1 procent, vilket motsvarar en
besparing om 5 miljoner kronor,
att inte reservera 5 miljoner kronor för oförutsedda kostnader under
finansieringsverksamheten, samt att uppdra till kommunstyrelsen tillse att Oderljunga skola ska profileras, utvecklas och drivas vidare”. Charlotta Wendt (VIP) yrkar bifall till övriga att-satser.
Beslutsgång:
Ordförande ställer arbetsutskottets förslag till beslut att-sats för att-sats gällande att-
satserna 2-3, 5, 8, 9 samt de att-satser gällande det beslut kommunstyrelsen tar för egen
del och finner att kommunstyrelsen gällande de att-satserna beslutat i enlighet med
arbetsutskottets förslag. Därefter ställde han att-satserna 1, 4, 6-7 mot Charlotta Wendts
(VIP) yrkande i sin helhet och finner att kommunstyrelsen beslutat i enlighet med
arbetsutskottets förslag till beslut. Votering begärdes.
Votering:
Den som vill bifalla arbetsutskottets förslag till beslut röstar ja, den som
bifaller Charlotta Wendts (VIP) yrkande röstar nej, voteringen genomförs och utfaller med fem ja och fyra nej varvid Kommunstyrelsen beslutade att avkastningsmålet på den kortsiktiga likviditetsportföljen ska uppgå till minst värdeutvecklingen på statsskuldsväxlar, samt
att avkastningsmålet rörande pensionsmedelsförvaltningen ska uppgå till minst
värdeutvecklingen på statsskuldsväxlar + 2 procentenheter.
Kommunstyrelsen föreslår kommunfullmäktige besluta
1. att godkänna driftbudget och kommunbidrag 2024 för respektive nämnd enligt
framtaget förslag,
2. att godkänna investeringsbudget och plan 2024-2026 enligt framtaget förslag,
3. att bemyndiga kommunstyrelsen att omprioritera mellan projekt inom befintlig
investeringsram samt beslut om justering av kommunbidrag av icke principiell
beskaffenhet,
4. att godkänna resultatbudget, kassaflödesbudget och balansbudget för 2024,
5. att godkänna kommunfullmäktiges mål enligt framtaget förslag
6. att godkänna ekonomisk plan för 2025 och 2026 enligt framtaget förslag
7. att för oförutsedda kostnader reservera 5 miljoner kronor under
finansieringsverksamheten 2024 och att en eventuell fördelning av dessa medel
beslutas av kommunstyrelsen,
8. att, för att finansiera framtida ökade pensionsutbetalningar, avsätta minst 4 miljoner
kronor till pensionsskulden under år 2024 om det är möjligt med hänsyn till
kommunens likviditet, samt
9. att fastställa ram för Perstorps kommuns upplåning 2024 till maximalt 60 miljoner
kronor samt omsätta, det vill säga upplåna, till motsvarande belopp de lån som
förfaller under 2024.
Protokollsanteckning:
Charlotta Wendt (VIP) vill ha till protokollet att ordet
effektivisering i budgetförslaget är att anse som en besparing och kvalitetsförsämring.
Reservation:
Vi i Perstorp reserverar sig till förmån för eget yrkande.
Bilaga 1, ViP:s förslag till budget 2024 och flerårsplan 2025 - 2026
Budgetpropositionen för 2024
Den 20 september presenterade regeringen Budgetpropositionen för 2024 och
Höständringsbudgeten för 2023. Riksdagen tar beslut i ärendet senare under året.
Fortsatt hög inflation präglar både världsekonomin och Sverige i år och nästa år.
Toppen på inflationen ser ut att ha passerat i flertalet länder inklusive Sverige, men den
beräknas inte komma ned till centralbankernas inflationsmål förrän i slutet av 2023,
eller långt in i 2024.
Att inflationen tydligt kommer ned mot inflationsmålet nästa år innebär att räntenivån
kommer sänkas under nästa år.
SKR:s sammantagna bedömning är att Sverige är inne i en lågkonjunktur som bottnar
2024. Kommunsektorn drabbas speciellt genom låg historisk ökning av
skatteunderlaget åren 2023–2024. Dessutom urholkas köpkraften av den höga
inflationen dessa år.
Räntenivåerna de kommande åren väntas dock förbli varaktigt högre än vad som gällt
de senaste åren, innan den branta ränteuppgång som inleddes 2022. Successiva
räntesänkningar framöver bidrar till en långsam återhämtning av svensk ekonomi.
Kommunerna föreslås få 7 mdkr i höjda generella statsbidrag för 2024, vilket innebär
ett tillskott om 4,9 mnkr till Perstorps kommun. Utöver detta tillförs ytterligare medel
om 3,0 mnkr till kommunen utifrån ett riktat stöd till befolkningsmässigt mindre
kommuner.
Kommunens ekonomi och budgetförslag 2024 och flerårsplan 2025 - 2026
Kommunen har de senaste 20 åren haft positiva resultat med undantag för 2019 då det
gjordes en partiell inlösen av pensionsskulden.
Majoritetens budgetförslag 2024 - 2026 på att resultatmålet om 2 procent över rullande
fyraårsperiod kommer att klaras av. Ett lägre resultatmål om 1 procent budgeteras för 2024,
och är en följd av ökade kostnader på grund av en hög inflation och löneuppräkningar.
De kommande åren kommer kommunen behöva budgetera med en högre resultatnivå
för att bibehålla sitt resultatmål och för att klara ett högt investeringsbehov de
kommande åren (2023 = 0 procent, 2024 = 1 procent, 2025 = 2,5 procent, 2026 = 4,5 procent).
Vi noterar vidare att kommunens samtliga verksamheter föreslås full kompensation för
inflation, löner och lokaler. Utöver detta har även revisionen fått en utökad ram om 150
000 kronor, kosten tillförs 500 000 kronor på grund av ökade kostnader och 500 000
kronor avsätts till övergripande för kostnader för förflyttning av ledningar angående
byggnation på Esabvallen.
Under 2023 har nämnder och styrelse redan haft ekonomiska utmaningar med att
bibehålla kvalitet inom den budgetram som tilldelats.
Majoritetens budgetförslag med ett resultatmål om 1 procent innebär dock att man ålägger
alla nämnder och styrelse en effektivisering om 1 procent, vilket medför en besparing på 5
miljoner kronor och att dessa medel ska användas för "Framtida behov". Majoriteten vill alltså ge
med ena handen, men man vill samtidigt ta med andra handen. Besparingskravet
drabbar framförallt barn-och utbildningsnämnden med 2,3 miljoner kronor och socialnämnden
med 1,8 miljoner.
Vi yrkar på att resultatnivån för 2024 är 1 procent, men utan besparing om 5 miljoner kronor, vilket motsvarar en minskning med cirka 8 - 10 heltidstjänster i kommunen. Vi kan notera i
redovisade delårsrapporter från barn- och utbildningsnämnden, men framförallt
socialnämnden, om stora negativa avvikelser i beslutad budget 2023 och kommande
utökade behov av ekonomiska medel enligt nedan:
• Barn- och utbildningsnämnden redovisar att verksamheten avseende SFI är idag
underbudgeterad. Behovet inom verksamheten är stort och resurskrävande.
• Centralskolan har inför höstterminen startat upp fritidsverksamhet för årskurs 4-6, då
fler fritidsplatser behövs. Uppstarten beräknas generera en utökad kostnad på 350 tusen
som idag inte finns inom budget.
• Vuxenutbildningen har det fortsatt tufft och i dagsläget lutar det mot ett underskott
om 1 300 tkr. En större skara elever väntas komma tillbaka som tidigare slussats vidare
till Arbetsförmedlingen.
• Interkommunala ersättningar prognostiseras ligga i linje med budget. Höstterminen är
dock fortfarande väldigt osäker och likaså ersättningsnivån till följd av rådande
inflation.
• Socialnämnden prognostiserar ett underskott om 6,0 mnkr
• Verksamheten har under perioden uppmärksammat att fler ansökningar inkommit
gällande ekonomiskt bistånd.
• Äldreomsorgen och framför allt hemtjänsten har stora utmaningar med att få en
ekonomi i balans.
• De stadsbidrag som tidigare fördelats har blivit mindre än beräknat vilket påverkar
verksamhets kvalitet och ekonomi.
• Kostnaderna för köpta placeringar har också ökat markant, främst på grund av fyra
ytterfall som medfört en kostnad på cirka 3 miljoner bara under de senaste fyra
månaderna.
• Återbetalningen till migrationsverket resulterade i mer än vad som var beräknat, vilket
bidragit till ytterligare påfrestning på ekonomin. Ekonomiskt bistånd har sedan tidigare
inte tillräcklig ram-tilldelning vilket bidragit till att ett negativt resultat visas även där.
Oderljunga skola
Tack vare en stark opposition och engagerade kommuninvånare förhindrades en
nedläggning av Oderljunga skola. Vi vill se en fortsättning för skolan som en
förutsättning för en levande landsbygd runt Perstorp. Det är förödande för landsbygden
att förlora sin skola. Vi står upp för att Oderljunga skola ska drivas vidare med inriktningen att skolan ska profileras och utvecklas.
Vi yrkar bifall till;
• att avkastningsmålet på den kortsiktiga likviditetsportföljen ska uppgå till minst
värdeutvecklingen på statsskuldsväxlar,
• att avkastningsmålet rörande pensionsmedelsförvaltningen ska uppgå till minst
värdeutvecklingen på statsskuldsväxlar + 2 procentenheter,
• att godkänna investeringsbudget och plan 2024-2026 enligt framtaget förslag,
• att bemyndiga kommunstyrelsen att omprioritera mellan projekt inom befintlig
investeringsram samt beslut om justering av kommunbidrag av icke principiell
beskaffenhet,
• att godkänna kommunfullmäktiges mål enligt framtaget förslag,
• att för att finansiera framtida ökade pensionsutbetalningar, avsätta minst 4 miljoner
kronor till pensionsskulden under år 2024 om det är möjligt med hänsyn till
kommunens likviditet,
• att fastställa ram för Perstorps kommuns upplåning 2024 till maximalt 60 miljoner
kronor, samt omsätta, det vill säga upplåna, till motsvarande belopp de lån som förfaller
under 2024.
Vi yrkar på att budgeten för år 2024 och flerårsplanen 2025 -2026 justeras och
ändras enligt nedan:
• att inte ålägga alla nämnder och styrelse en effektivisering om 1 procent, vilket motsvarar en
besparing om 5 miljoner kronor,
• att inte reservera 5 miljoner kronor för oförutsedda kostnader under finansieringsverksamheten, samt
• att uppdra till kommunstyrelsen tillse att Oderljunga skola ska profileras, utvecklas och
drivas vidare.
Kommunstyrelsens arbetsutskott (ksau) inleds klockan 09.00
Tekniskt utskott (kstu) inleds kl. 09.00
Personalutskott (kspu) inleds kl. 09.00
Kommunstyrelsen (ks) inleds kl. 14.00
Kommunfullmäktige (kf) inleds kl. 18.00 (budgetsammanträdet inleds kl. 16.00)
Kommunstyrelsen beslutar att för egen del fastställa sina sammanträdesdagar för år 2024, samt
att föreslå kommunfullmäktige fastställa sina sammanträdesdagar för år 2024.
I de grundlagsskyddade rättigheterna ingår att på stället få ta del av allmänna handlingar
avgiftsfritt. Den som vill få en kopia eller avskrift av en allmän handling som förvaras
hos kommunen får däremot erlägga en avgift baserad på självkostnadsprincipen.
Det nya förslaget till taxa är lite mer omfattande än den nu gällande från 2013 och
innehåller bland annat ett avsnitt gällande avgiftsfrihet för vissa typer av handlingar och
kopiering och utskrifter på storformatsskrivare.
Kommunstyrelsens förslag till beslut är att kommunfullmäktige beslutar,
att anta kopieringstaxan för allmänna och övriga handlingar, att taxan ska gälla från och med den 1 november 2023, samt att tidigare taxa därmed upphävs.
Svar på motion från André Börvall (partilös) 2023 05 23 angående utredning inför
bolagisering av kommunal verksamhet.
Motionären föreslår att ge ekonomiansvariga i kommunen i uppdrag att utreda de
ekonomiska konsekvenserna av att bolagisera skola, äldreomsorg och utförandedelar av
det tekniska kontoret. Efter analys och utvärdering av utredningen kan, enligt
motionären, beslut fattas om det är lämpligt att gå vidare med idén om bolagisering.
En utredning avseende bolagisering av flera av kommunens verksamheter kan inte
enbart ta sikte på ekonomiska aspekter utan hänsyn behöver även tas till andra
perspektiv såsom verksamhet och personal. Det finns kommuner som valt att bolagisera
exempelvis omsorgen och som förefaller nöjda med detta även om det funnits
utmaningar både ekonomiskt och verksamhetsmässigt. En utredning hade också behövt
ta dessa förhållanden i beaktande. Därtill hade en utredning sannolikt behövt
genomföras av en extern part. Då kommunens ekonomi är ansträngd anser majoriteten
att det i nuläget inte är rätt att prioritera en sådan utredning.
Kommunstyrelsens förslag till beslut är att kommunfullmäktige beslutar att avslå motionen
Svar på motion från André Börvall (partilös) 2023 05 23 angående klädpolicy.
I demokratin Sverige så ligger ansvaret för att inom varje parti som går till val, själva
ansvara för vilka företrädare de vill ha samt rangordna dessa. Väljarna genomför sedan
val och utefter personvalskryss kan ordningen för ett parti dock förändras. Det är så
som det absolut bör fungera i demokratiska och väl fungerande val. En spärr finns även
för de partier som inte uppnår tillräckligt många röster för att få ett mandat sig tilldelat.
Det innebär att alla människor kan bli valda till ett hedersfullt politiskt uppdrag oavsett
politisk inriktning, ålder, etnicitet, kön, sexuell läggning, utbildnings- eller inkomstnivå.
En annan ordning vore mycket märklig.
Att som motionären yrka på en formell klädpolicy är något som begränsar oavsett hur
den formuleras och därmed inte lämplig att införa på något sätt. Inte heller upplevs en
sådan policy nödvändig utefter de erfarenheter som finns.
Kommunstyrelsens förslag till beslut är att kommunfullmäktige beslutar att avslå motionen