Du är här:
- 2024
- 2023
- 2022
- 2021
- 2020
- 2019
- 2018
- 2017
Fullmäktige med beslut om näringslivstrategiskt program
Kommunfullmäktige sammanträder onsdag 20 december klockan 18:00 i sessionssalen, Centrumhuset, Torget 1.
Allmänheten är välkommen att följa sammanträdet på plats eller via kommunens sändning på Facebook.
Ärendelistan innehåller frågor från allmänheten till punkten allmänhetens frågestund och handlar om Oderljunga skola och Parkskolan. Frågorna är ställda till kommunstyrelsens ordförande.
Vidare innehåller ärendelistan interpellationer samt ett anmälningsärende (delårsrapport AV Media Skåne).
Beslutsärenden är:
Syftet med det näringslivsstrategiska programmet är att tydliggöra ansvaret för näringslivsarbetet, det är hela organisationens ansvar. Samt att uttrycka vad som är viktigt för att åstadkomma ett företagsvänligt Perstorp.
Det näringslivsstrategiska programmet är ett övergripande styrdokument och gäller för kommunen som helhet. Programmet relaterar till och tar utgångspunkt i den inriktning som uttrycks i kommunens övergripande målområden och kommunövergripande mål.
Dokumentet fastslår vad kommunen vill uppnå för att se till att Perstorps kommun är en plats där företag och invånare vill verka, bo och utvecklas under flera generationer.
Programmet tydliggör också näringslivets behov och vilka prioriteringar som gäller för kommunens arbete för ett gott företagsklimat. Inom den kommunala organisationen finns många aktörer som på olika sätt är med och skapar förutsättningarna för näringslivet i kommunen. Genom att arbeta i samma riktning mot det gemensamma näringslivsstrategiska programmet ska Perstorp bli en än mer attraktiv kommun för företagande, boende och besökare.
Perstorps kommun ska skapa ett gott företagsklimat då det bidrar till attraktivitet, tillväxt och arbetstillfällen som möjliggör för människor att få en egen försörjning. Framgångsrika företag skapar helt enkelt bättre förutsättningar för kommunen att genomföra sitt uppdrag. För att lyckas med detta krävs ett nära samarbete och goda relationer mellan företagen och kommunens alla verksamheter. Tillsammans ska vi skapa de bästa förutsättningarna för att starta, driva och utveckla företag i Perstorps kommun.
För en ökad tillväxt och utveckling behöver ett samlat grepp tas om näringslivsarbetet. Det näringslivsstrategiska programmet gäller för hela den kommunala organisationen och ska beaktas i alla verksamheter. Programmet är framtaget i samverkan med näringslivet. En mindre korrigering av ett ord i texten i programmet kommer att ske innan ärendet
hanteras i fullmäktige
Vi i Perstorp deltar inte i beslutet.
Kommunstyrelsens förslag till beslut är att kommunfullmäktige beslutar,
att anta förslaget till näringslivsstrategiska programmet, samt
att programmet gäller från den 1 januari 2024.
Kommunerna Bjuv, Klippan, Perstorp, Svalöv och Örkelljunga har sedan ett antal år tillbaka samverkat i kommunalförbundet Söderåsens miljöförbund. Sedan årsskiftet har Bjuvs kommun lämnat förbundet. Med anledning av detta har förbundsordningen och reglementet för direktionen setts över. Översynen har resulterat i ett förslag på en reviderad förbundsordning och ett ändrat reglemente.
Kommunstyrelsens förslag till beslut är att kommunfullmäktige beslutar
att anta upprättat förslag till förbundsordning för Söderåsens miljöförbund samt att anta upprättat förslag till reglemente för direktionen i Söderåsens miljöförbund
Avtalssamverkan innebär att en kommun får träffa avtal om att någon av dess uppgifter helt eller delvis ska utföras av annan kommun eller region. Inom ramen för en avtalssamverkan ges också möjlighet till så kallad extern delegation i en viss grupp av ärenden, vilket innebär att en nämnd kan uppdra åt en anställd i en annan kommun att fatta beslut på nämndens vägnar. Av kommunallagen följer att kommunstyrelsen årligen
ska rapportera till kommunfullmäktige om kommunens avtalssamverkan. I ärendet redovisas kommunens avtalssamverkan. Vidare bör kommunens avtalssamverkan kartläggas så att nästa års rapport om avtalssamverkan är fullständig.
Kommunstyrelsen beslutar att ge kommundirektören i uppdrag att kartlägga kommunens avtalssamverkan
Kommunstyrelsen föreslår kommunfullmäktige besluta att notera rapporten
Kommunens kostnader till Medelpunkten för hjälpmedel uppgår till ca 1 900 000 kr årligen, prognos visar på att kostnaderna ökar.
Idag tas det inte ut någon avgift månadsvis för lån av hjälpmedel till berörda patienter. Tendens finns att hjälpmedel ibland inte kommer tillbaka, man behåller hjälpmedel ifall att man skulle behöva dessa längre fram, lånar ut till anhöriga, säljer hjälpmedlet eller tar med sig vid flytt. Konsekvensen av detta blir att kommunen betalar för hjälpmedel som inte används eller inte används på korrekt sätt.
Från socialnämnden har inkommit ett förslag till kommunfullmäktige att besluta att införa ett hjälpmedelsabonnemang till en kostnad på 60 kr/månad som indexregleras med PKV årligen med start 2024-01-01 med följande villkor:
- Abonnemangsavgiften gäller från den kalendermånad som hjälpmedlet levereras hem till patienten och löper till och med den kalendermånad när sista hjälpmedlet är återlämnat till kommunen.
- Abonnemangsavgiften är oberoende av antal hjälpmedel.
- Abonnemangsavgiften omfattas av maxtaxan.
- I abonnemangsavgiften ingår inte bedömning, utprovning, uppföljning och service av hjälpmedlet. Det ingår inte heller förbrukningsmateriel i de fall det är aktuellt.
Kommunstyrelsen föreslår kommunfullmäktige besluta att införa ett hjälpmedelsabonnemang till en kostnad på 60 kr/månad som indexregleras
med PKV årligen, med start 2024-01-01, med följande villkor:
- Abonnemangsavgiften gäller från den kalendermånad som hjälpmedlet levereras hem till patienten och löper till och med den kalendermånad när sista hjälpmedlet är återlämnat till kommunen.
- Abonnemangsavgiften är oberoende av antal hjälpmedel.
- Abonnemangsavgiften omfattas av maxtaxan.
- I abonnemangsavgiften ingår inte bedömning, utprovning, uppföljning och service av hjälpmedlet. Det ingår inte heller förbrukningsmateriel i de fall det är aktuellt.
I Perstorps kommun tas det ut en avgift för hemsjukvård, avgiften ingår i maxtaxan. Avgiften har inte höjts på flera år och är år 2023 på 300 kr/månad oavsett om det är ett besök eller tio besök av sjuksköterska, arbetsterapeut eller fysioterapeut.
Maxtaxan i Perstorps kommun för år 2023 är på 2359 kr.
Omvärldsbevakning av de tio nordvästkommunerna visar på att alla kommuner har en avgift som är oberoende av antal besök/månad, samt att den ingår i maxtaxan. Summan är från 175 kr till 662 kr. Båstad kommun och Höganäs kommun höjer även avgiften varje år. Östra Göinge kommun har just nu maxbelopp på 240 kr men förslag till år 2024 är 500 kr oberoende av antal besök samt indexreglering varje år. Hässleholms kommun har en avgift på 435 kr/månad oberoende av antal besök och ingår i maxtaxan, ingen ökning varje år.
En höjning av hemsjukvårdsavgiften påverkar framför allt de patienter som inte har något biståndsbeslut då de inte kommer upp i maxtaxa.
Socialnämnden föreslår kommunfullmäktige att höja hemsjukvårdsavgiften till 400 kr per månad oberoende av antal besök av legitimerad personal, samt årlig indexreglering med start 2024-01-01
Kommunstyrelsen föreslår kommunfullmäktige besluta att höja hemsjukvårdsavgiften till 400 kr per månad oberoende av antal besök av
legitimerad personal, samt årlig indexreglering (PKV) med start 2024-01-01
Miljöförbundets taxor (timavgifter) behöver revideras och höjas då de sedan årsskiftet 2022/2023 inte längre når full (100%) kostnadstäckning.
Anledningen är att Bjuvs kommun, den 1 januari 2023 lämnade samarbetet inom miljöförbundet. Miljöförbundets verksamhet krympte med nästa en fjärdedel. Detta har fått som konsekvens minskade storskalsfördelar att bära OH-kostnader, vilket skapat ett behov av att bland annat höja taxor (timavgifter) som kvittning.
När ärendet diskuterades i kommunstyrelsen lade Charlotta Wendt (VIP) med bifall av Anders Jelander (VIP) ett tilläggsyrkande:
”Vi yrkar på att Perstorps kommuns årliga medlemsbidrag till Söderåsens Miljöförbund utökas med 190 kkr för att inte tvinga förbundet till bortprioritering av skattefinansierade
uppdrag.
Patrik Ströbeck (M) och Kerstin Gustafsson Andersson (C) yrkar bifall till
arbetsutskottets förslag till beslut.
Ronny Nilsson (S) med bifall av Patrik Ströbeck (M) och Kerstin Gustafsson Andersson (C) yrkar avslag på Charlotta Wendts yrkande att höja det årliga medlemsbidraget med 190 000 kronor.
Ordförande frågade om kommunstyrelsen bifaller de tre attsatserna i förslaget till beslut och finner bifall. Därefter frågade ordförande om kommunstyrelsen bifaller eller avslår Charlotta Wendts tilläggsyrkande gällande utökning av det årliga medlemsbidraget på 190 000 kronor och fann att kommunstyrelsen avslog detsamma.
Kommunstyrelsen föreslår kommunfullmäktige besluta att,
- godkänna Söderåsens miljöförbunds förslag på taxor (timavgifter) för prövning, tillsyn och kontroll,
- Taxa för prövning och tillsyn enligt miljöbalken: timtaxa/K faktor höjs till 1 236 kr
- Taxa för tillsyn av solarier enligt strålskyddslagen: timtaxa/K faktor höjs till 1 236 kr
- Taxa för handläggning och tillsyn enligt lagen om handel med vissa receptfria läkemedel: timtaxa/K faktor höjs till 1 236 kr
- Taxa för tillsyn enligt alkohollagen - folköl: timtaxa/K faktor höjs till 1 236 kr
- Taxa för offentlig kontroll inom livsmedelslagstiftningen: timtaxa/K faktor höjs till 1526 kr
- Taxa för sprängämnesprekursorer: timtaxa/K faktor höjs till 1 236 kr
- Taxa för prövning och tillsyn enligt lagen om tobak och liknande produkter: timtaxa/K faktor höjs till 1 236 kr
- Taxa för tillsyn enligt lagen om tobaksfria nikotinprodukter: timtaxa/K faktor höjs till 1 236 kr att taxorna ska börja gälla den 1 april 2024, samtatt direktionen för varje kalenderår (avgiftsår) därefter får besluta att höja timavgiften med den procentsats för PKV som är publicerad på SKR:s webbplats för oktober månad året före avgiftsåret
Vi i Perstorp reserverar sig mot avslaget mot tilläggsyrkandet.
Verksamhetsskyddet i Perstorps kommun syftar till att skapa en trygg och säker miljö för anställda, förtroendevalda och andra som berörs av kommunens verksamhet. Med kommunövergripande policy för verksamhetsskydd skapas förutsättningar för ett aktivt och förebyggande arbete på alla nivåer och inom alla verksamheter i kommunen.
Denna policy ersätter policy för säkerhet och krisberedskap antagen av
kommunfullmäktige den 16 september 2015.
Kommunstyrelsen föreslår kommunfullmäktige besluta att anta policy för verksamhetsskydd
Detta styrdokument syftar till att uppfylla krav enligt lag (2006:544) om kommuners och regioners åtgärder inför och vid extraordinära händelser i fredstid och höjd beredskap (LEH) och beskriva hur kommunen avser att fullfölja de åtaganden som beskrivs i ”Överenskommelse om kommunernas krisberedskap 2019–2022” och ”Förlängd och justerad överenskommelse för kommunernas krisberedskap 2023”.
En ny överenskommelse mellan Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap och Sveriges Kommuner och Regioner är under framtagande och kommer att träda i kraft under 2024, hur denna kommer att utformas är ännu oklart, men arbetet med krisberedskap och civilt försvar (civilberedskap) är ett område där det just nu sker mycket nationellt.
Kommunstyrelsen föreslår kommunfullmäktige besluta att anta styrdokument utifrån överenskommelsen om kommunernas krisberedskap
Anders Jelander (oberoende SD) inkom den 9 juni 2022 med en motion angående att kommunen skulle starta upp en fritidsbank. I kommunfullmäktige den 29 mars 2023 § 39 beslutades ”att motionen ska återremitteras för ytterligare utredning gällande extern finansiering”.
Kultur- och fritidsförvaltningen har utrett möjligheterna för en extern finansiering av en fritidsbank. Förvaltningen har varit i kontakt med EU-kontoret Skåne nordost, Sparbanksstiftelsen, Allmänna arvsfonden, RF-SISU Skåne samt Fritidsbanken och funnit att det inte finns någon hållbar och möjlig finansiering från dessa aktörer till en alternativ fritidsbank.
Att tillhandahålla material för Perstorps medborgare att låna till fritidsaktiviteter medför kostnader för såväl lokaler som personal. Även om externa finansiärer kortsiktigt skulle kunna bidra med mindre ekonomiska medel, saknas helt möjligheten att långsiktigt bedriva verksamheten. En uppstart av kommundriven fritidsbank innebär en uppstartssträcka motsvarande minst 6 månaders arbete, vilket vi saknar ekonomisk eller
personella möjlighet till. Även medel till hyra av lokal/utrymme saknas inom
ekonomisk ram.
Förvaltningen har under utredningen även beaktat möjligheten att hyra in boxar med sport- och fritidsmaterial för utlåning till medborgarna. Kostnaden är av den storleken att extern finansiering ej heller här är möjlig.
Därmed finns i dagsläget inte ekonomiska förutsättningar för möjliggörandet av en fritidsbank i kommunal regi de närmsta åren.
När ärendet diskuterade i kommunstyrelsen yrkade Anders Jelander (VIP) och Charlotta Wendt (VIP) bifall till motionen.
Ordförande ställde arbetsutskottets förslag till beslut mot yrkandet om bifall och fann att kommunstyrelsen beslutat i enlighet med arbetsutskottets förslag till beslut.
Kommunstyrelsen föreslår kommunfullmäktige besluta att anse motionen besvarad.
Vi i Perstorp reserverar sig till förmån för eget yrkande.
NSVA har efter Perstorps kommuns inträde 2020 arbetat med att skapa sig en uppfattning kring kommunens VA-verksamhet. Detta samlade arbete resulterar i en årlig affärsplan för kommande 3 års period. Affärsplanen är det viktigaste dokumentet rörande drift, underhåll och utveckling av de allmänna va-systemen i Perstorp.
Affärsplanens syfte är att beskriva nuläget för kommunens va-anläggningar samt att ange behov av drift och investeringar.
Det totala investeringsbehovet för nyinvestering, reinvestering och
landsbygdsinvestering uppgår enligt affärsplanen till år 2024: 21 930 tkr, 2025: 25 620 tkr, 2026: 23 165 tkr. Utöver det årliga investeringsbehovet anger affärsplanen skriftligen en tillkommande investeringskostnad för återställning av asfalt, åren 2024-2026 på 2 mnkr. Kommunen har aktivt valt att hantera återställning av asfalt i egen regi och är därmed den part som upparbetar kostnader motsvarande det budgeterade investeringsbeloppet om 2 mnkr.
Budget 2024 för Perstorps kommun beslutades i ärende 2023/235 på
kommunfullmäktiges sammanträde den 25 oktober 2023. Budgetdokumntet innehåller investeringsbudget fördelat på investeringar avseende skattekollektivet respektive taxekollektivet. I efterhand har en felaktighet uppmärksammats i investeringsbudgeten för taxekollektivet med hänsyn till tidigare berörd investeringspost i affärsplanen för återställning av asfalt på 2 mnkr. Felaktigheten består av en felskrivning i investeringsbudgeten för taxekollektivet då budgetpost saknas för återställning av asfalt med 2 mnkr årligen för åren 2024–2026. Affärsplanen har som tidigare nämnts tagit
hänsyn till denna post som en tillkommande post utöver den investeringsbudget som tagits fram för taxekollektivet och finns även inkluderad i taxeberäkningen. En revidering av beslutad budget 2024 för Perstorps kommun behöver därmed ske för att inkludera återställningskostnad med 2 mnkr årligen för år 2024–2026 i
investeringsbudget för taxekollektivet då denna av misstag utelämnats.
Kommunstyrelsen föreslår kommunfullmäktige beslutaatt godkänna reviderad investeringsbudget och plan 2024–2026 avseende taxekollektivet där budgetpost för återställning av asfalt med 2 mnkr årligen rätteligen
finns med.