Du är här:
- 2024
- 2023
- 2022
- 2021
- 2020
- 2019
- 2018
- 2017
Fullmäktige med beslut om nämndinitiativ, tackor och prioriteringar för infrastruktur
Kommunfullmäktige sammanträder efter sommaruppehållet den 28 augusti klockan 18.00 i Centrumhusets Sessionssal på Torget 1.
Allmänheten är välkommen att följa sammanträdet på plats.
Sammanträdet, som också sänds via kommunens sida på Facebook, inleds med allmänhetens frågestund där åtta frågor har ställts till bland annat kommunstyrelsens ordförande och ledamöter i kommunfullmäktige.
Sammanträdet fortsätter sedan med information från kommunstyrelse nämnder och bolag. Socialnämnden, byggnadsnämnden, kultur- och fritidsnämnden, överförmyndarnämnden, revisionen, Perstorp Näringslivs AB och Perstorps Bostäder är inplanerade att informera den 28 augusti.
Innan det är dags för beslutsärenden har även även kommundirektören en informationspunkt.
Beslutsärenden är:
Direktionen för Söderåsens miljöförbund har beslutat att översända en begäran till kommunfullmäktige i medlemskommunerna om en höjning av medlemsbidraget fr.o.m.år 2025 med 19 kr/invånare, till totalt 188 kr/invånare och år. För Perstorps kommunskulle en sådan höjning innebära en kostnadsökning på omkring 139 000 baserat påsenaste officiella befolkningsstatistik från maj månad, där invånarantalet uppgår till 7 312
invånare.
Därutöver har även direktionen för Söderåsens miljöförbund beslutat att begära attkommunfullmäktige i medlemskommunerna beslutar om ett extra medlemstillskott på 1 291 000 kr för kostnader relaterade till Söderåsens miljöförbunds verksamhet avseende år 2023 som det saknas täckning för i ordinarie verksamhet. För Perstorps kommun skulle ett sådant medlemstillskott innebära 189 803 kronor.
Kommunstyrelsens förslag till beslut är att Kommunfullmäktige beslutar,
att, under förutsättning att övriga medlemskommuner fattar likalydande beslut, godkänna Söderåsens miljöförbunds begäran om höjning av medlemsbidrag från och med år 2025 med 19 kr till 188 kr/invånare och år, samtatt finansiering med 139 00 sker från anslaget om 3,6 miljoner kronor för oförutsedda kostnader
Under 2023 beslutade kommunfullmäktige i Söderåsens miljöförbunds
medlemskommuner om nya taxor för tillsyn enligt miljölagstiftningen samt för tillsynenav åldersbegränsade varor. Året innan beslutades ny taxa för livsmedelskontroll. Allanya taxor har övergått till efterdebitering av avgifter, den så kallade”Rättviksmodellen”. Förbundet har några ”mindre” taxor kvar som inte har uppdateratsoch ändrats. För att bland annat uppnå enhetlighet vill förbundet att alla taxor skainnehålla efterdebitering som avgiftsmodell vilket gör att taxa om tillsyn enligtstrålskyddslagen nu kommer upp för beslut.
I strålskyddslagen står det att kommunen ska bedriva tillsyn av solarier och radon ibostäder. Tillsynen grundar sig både på strålskyddslagen och miljölagstiftningen. Det behöver därför finnas en separat taxa för denna tillsyn skild från miljötaxan. Att bedrivaen solarieverksamhet är anmälningspliktigt till miljöförvaltningen. Tillsynen bedrivs av
hälsoskyddsgruppen som kontrollerar bland annat märkning av lysrör, ålderskontroll av den som ska sola, skyddsglasögon och exponeringstid samt rengöring och ventilation.
När det gäller radon i bostäder kontrolleras detta vid tillsyn av fastighetsägare, förskolor, skolor, lokaler för vård med flera.
Taxan innebär ingen höjning av timavgiften utan motsvarar de andra taxorna som finns inom miljötillsynsområdet. Taxan följer även övriga taxor med årlig indexuppräkning.
Förslag till taxa har uppdaterats med att all handläggning och tillsyn debiteras genomtimavgift för nedlagd tid. Det som kvarstår sedan tidigare är att restiden debiterasfortsatt med en fast avgift motsvarande en timme.
Kommunstyrelsens förslag till beslut, är att Kommunfullmäktige beslutar,
att godkänna Söderåsens miljöförbunds förslag på taxa för tillsyn enligt strålskyddslagen. Taxan ska börja gälla 1 januari 2025
Under 2023 beslutade kommunfullmäktige i Söderåsens miljöförbunds
medlemskommuner om nya taxor för tillsyn enligt miljölagstiftningen samt för tillsynen av åldersbegränsade varor. Året innan beslutades en ny taxa för livsmedelskontroll. Alla nya taxor har gemensamt att övergå till efterdebitering av avgifter, den så kallade ”Rättviksmodellen”. Förbundet har några ”mindre” taxor kvar som inte har uppdateratsoch ändrats. För att bland annat uppnå enhetlighet vill förbundet att alla taxor ska innehålla efterdebitering som avgiftsmodell, vilket gör att taxa om tillsyn av
sprängämnesprekursorer nu kommer upp för beslut.
Söderåsens miljöförbund har bedrivit tillsyn av sprängämnesprekursorer sedan 2018.
Förbundet strävar efter att göra lika i alla taxor och tillämpa efterdebitering. Denna taxa är separerad från taxan för miljöbalken då det är en annan lagstiftning som är tillämplig.
Den nya taxan innebär inte någon avgiftshöjning däremot kommer indexuppräkning att ske enligt samma modell som övriga taxor. Inställelsetid/restid debiteras fortsatt med en fast avgift motsvarande en timme.
Kommunstyrelsens förslag till beslut är att Kommunfullmäktige beslutar,
att godkänna Söderåsens miljöförbunds förslag på taxa för tillsyn enligt lagen om sprängämnesprekursorer. Taxan ska börja gälla 1 januari 2025.
Med anledning av EU:s nya förordning om marknadskontroll ska Söderåsens
miljöförbund utföra marknadskontroll avseende vissa verksamheter.
I samband med den nya EU-förordningen gjordes ett antal förtydliganden kringfördelningen av ansvar för marknadskontroll. Det förtydligades bland annat att kommunerna inte ska vara utpekade marknadskontrollmyndigheter, men de ska ändå ansvara för viss marknadskontroll inom sina tillsynsområden.
Det handlar om att utföra kontroll av information och märkning avseende kemiska produkter, varor och förpackningar hos verksamheter som omfattas av kommunernas tillsynsansvar enligt miljöbalken samt om produktkontroll av vissa mobila maskiner inom kommunernas ansvarsområde.
Marknadskontrollen som ska utföras inom förbundets ansvarsområde, föreslås finansieras med avgifter som baseras på föreslagen taxa. Föreslagen timavgift, motsvarar den aktuella timavgiften inom förbundets övriga tillsynsområden, undantaget livsmedelskontrollen, där timavgiften är högre. Årlig indexuppräkning föreslås också att ske enligt samma modell som övriga taxor.
Förslag till taxa innebär att all handläggning och tillsyn debiteras genom timavgift i efterhand för nedlagd tid enligt ”Rättviksmodellen”. Samtidigt debiteras restiden med en fast avgift motsvarande en timme, på samma sätt som i förbundets övriga taxor.
Kommunstyrelsens förslag till beslut är att Kommunfullmäktige beslutar,
att godkänna Söderåsens miljöförbunds förslag på taxa för marknadskontroll. Taxan ska börja gälla den 1 januari 2025
Inför arbetet med den nya regionala infrastrukturplanen med planperiod 2026–2037 har Familjen Helsingborgs nätverk för kollektivtrafik och infrastruktur gemensamt tagit fram en prioriteringslista. Denna lista revideras var fjärde år med syfte att vara ett underlag till nationella och regionala planer och trafikförsörjningsprogram.
Familjen Helsingborgs styrelse har den 31 maj 2024 antagit de föreslagna prioriteringarna för Infrastruktur och Kollektivtrafik inför beslut i respektive kommuns fullmäktige.
Perstorps kommun har särskilt framfört två objekt som rör väg 108 som finns med bland Familjens prioriteringar.
Region Skåne arbetar med att ta fram en ny regional plan för trafikinfrastruktur medplanperiod 2026-2037. Inför detta arbete har Familjen Helsingborgs nätverk för infrastruktur och Kollektivtrafik som består av 11 kommuner tagit fram en lista över de prioriterade satsningar på transportinfrastruktur som man vill se genomföras i Familjen
Helsingborgs geografi. Prioriteringarna tar utgångspunkt i Greater Copenhagens trafikcharter, Skånebilden och Familjen Helsingborgs strukturplan samt underlag framtagna genom Familjen Helsingborgs samarbeten med Region Skåne och Skånetrafiken. Prioriteringarna revideras vart fjärde år med syfte att vara ett underlag till nationella och regionala planer och trafikförsörjningsprogram.
På Familjens Helsingborgs styrelsemöte den 31 maj 2024 beslutade samarbetskommittén att uppdra till sekretariatet att lägga till skrivningar om kopplingen mellan flygplatsen i Ljungbyhed och Ängelholm/Helsingborg flygplats i prioritering om att utveckla Ängelholm/Helsingborg flygplats samt att i övrigt anta de föreslagna prioriteringarna för Infrastruktur och Kollektivtrafik inför planperioden 2026 – 2037 inför beslut i respektive
kommuns fullmäktige.
Tre kommuner, Bjuvs kommun, Landskrona stad och Svalövs kommun, reserverade sig mot att Familjen Helsingborgs prioriteringar för infrastruktur och kollektivtrafik tar utgångspunkt i Skånebilden och Greater Copenhagens trafikcharter samt att ”Fast förbindelse Helsingborg-Helsingör, järnväg” och ”Fast förbindelse Helsingborg-Helsingör, väg” pekas ut i Familjen Helsingborgs prioriteringar för infrastruktur och kollektivtrafik inför planperioden 2026–2037. Särskilt ställningstagande från Bjuvs
kommun, Landskrona stad och Svalövs kommun återfinns som bilaga till protokollet från styrelsemötet.
Prioriteringarna är indelade i kategorier: järnvägsinfrastruktur, väginfrastruktur, flygplats, tågtrafik, busstrafik, sjöfartsåtgärder och cykel.
Perstorps kommun har särskilt framfört följande objekt:
Väg 108 Örkelljunga-Perstorp-Ljungbyhed: Sträckan ska under 2024 utredas genom en ÅVS som ligger till grund för framtida åtgärder längsmed väg 108.
Örkelljunga-Lund, Bussförbindelse: Familjen Helsingborgs nätverk för infrastruktur och kollektivtrafik har under 2024 och 2025 fått extra resurser för att utreda förbättringar inom kollektivtrafiken, bussförbindelse
Örkelljunga-Perstorp-Lund ingår i en av dessa utredningar som planeras att tas fram under hösten 2024.
Prioriteringarna ska antas av kommunfullmäktige.
Kommunstyrelsens förslag till beslut är att kommunfullmäktige beslutar att anta de av Familjen Helsingborg framtagna prioriteringarna för perioden 2026-2037.
När ärendet diskuterades i kommunstyrelsens valde Anders Jelander och Charloitta Wendt (båda VIP) att inte delta i beslutet.
Charlotta Wendt (VIP) har inkommit med ett nämndinitiativ gällande att omedelbart återkalla uppdraget för socialnämndens ordförande.
När ärendet diskuterades i kommunstyrelsen yrkade kommunstyrelsens ordförande på att uppdraget för socialnämndens ordförande inte
återkallas.
Charlotta Wendt (VIP) yrkade bifall på nämndinitiativet.
Ordförande ställde förslaget till beslut i nämndinitiativet mot eget yrkande och fann att kommunstyrelsen biföll det engan yrkandet.
Votering begärdes och resulterade i två nej (Charlotta Wendt (VIP), Anders Jelander (VIP)) och sju ja (Patrik Ströbeck (M), Göran Långström (PF), Kerstin Gustafsson Andersson (C), Valter Titusson (S) Jack Henriksen (SD), Emilia Sandell Eskilandersson (SD) och Ronny Nilsson (S)).
Kommunstyrelsen föreslår kommunfullmäktige att besluta om att inte återkalla uppdraget för socialnämndens ordförande.
Charlotta Wendt (VIP) reserverade sig till förmån för eget förslag.
Augustisammanträdets ärendelista innehåller även en punkt med interpellationer och frågor. Någon interpellation är inte inkommen däremot frågor ställda till ordföranden i kultur- och fritidsnämnden. Frågorna är ställda av Charlotta Wendt (VIP) och handlar om beslutet att ha Ugglebadet stängt på söndagar.
Ledamöterna har även ett antal valärenden att hantera och det i form av avsägelser gällande socialnämnden (Emilia Sandell Eskilandersson (SD), ledamot, Mona-Lisa Stålbrand (SD), ledamot, Ingvar Dehlin (SD), ersättare och Karin Johansson (KD), ersättare), avsägelse samt fyllnadsval, ersättare i valnämnden (Jonas Strömstedt (C), har inkommit med en avsägelse som ersättare i valnämnden. Förslag finns att som ny ersättare efter Jonas välja Evelina Åhlén (C)), fyllnadsval, ersättare i socialnämnden (Vi i Perstorp har en ersättarplats i socialnämnden som varit vakant sedan 24 april 2024 efter Gerd Ausfelts avsägelse. Från Vi i Perstorp har inkommit förslag att välja Kjell Hall (VIP) som ny ersättare) samt avsägelse som ersättare i kommunfullmäktige (Charlotte Strömstedt (C). Förslag till beslut är att anhålla om ny räkning hos Länsstyrelsen).