Du är här:
- 2024
- 2023
- 2022
- 2021
- 2020
- 2019
- 2018
- 2017
Fullmäktige med beslut om namnbyte och besparingsåtgärder
Kommunfullmäktige sammanträder den 29 maj kl 18.00 i Centrumhusets Sessionssal på Torget 1.
Allmänheten är välkommen att följa sammanträdet på plats.
Sammanträdet, som också sänds via kommunens sida på Facebook Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster., inleds med allmänhetens frågestund där frågor ställda till kommunstyrelsens ordförande och barn- och utbildningsnämndens ordförande inkommit. Frågorna gäller Oderljunga skola.
Sammanträdet fortsätter sedan med information från kommunstyrelse nämnder och bolag. Socialnämnden, byggnadsnämnden, kultur- och fritidsnämnden, överförmyndarnämnden, revisionen, Perstorp Näringslivs AB och Perstorps Bostäder är inplanerade att informera den 29 maj.
Innan blocket med beslutsärenden har även även kommundirektören en informationspunkt.
Beslutsärenden är:
Enligt det av kommunfullmäktige beslutade reglemente för internkontroll, ska intern kontrollplan årligen godkännas av respektive nämnd.
De interna kontrollplanerna för barn- och utbildningsnämnden och kultur- och fritidsnämnden saknade vid tidigare redovisning av dem uppgift om kontrollmoment, metod och kontrollansvarig. Planerna återremitterades för att kompletteras med ovan angivna uppgifter.
En ny reviderad plan för intern kontroll har tagits fram med bruttorisklista och utvalda kontrollmoment. Bland annat har nya kontrollmoment som omfattar lön och arvode införts i planen.
Kommunstyrelsen beslutade på sitt senaste sammanträde att med godkännande överlämna barn- och utbildningsnämndens samt kultur- och fritidsnämndens interna kontrollplan för år 2024 till kommunfullmäktige och kommunrevisionen.
Perstorp Näringslivs AB har funnits som bolag sen 1972. Bolagets registrerade namn var då Perstorps småindustrifastigheter AB och verksamheten begränsade sig inom området som namnet angav. 1998 ändrades bolagsnamnet till det nuvarande Perstorp Näringslivs
AB. Bolaget har därefter genomfört fusion med två bolag, Perstorps Hotellfastighet AB och Perstorpsmodellen AB. Perstorps Hotellfastighet AB fusionerades in i bolaget 2004 med Brukshotellet som medföljande tillgång. Under 2011 fusionerades Perstorpsmodellen AB in i bolaget vars verksamhet, enligt bolagsordningen, innefattade stödjande verksamhet mot handel, hantverk och småindustri samt extern verksamhet
inom kommunalteknisk verksamhet
Verksamheten har på grund av ovanstående varit varierande. Bolaget har, tillsammans med fusionerade bolag, bland annat bedrivit hotell, stadsfiber, näringslivsarbete, museiverksamhet (tillsammans med Plastens hus), finansiell leasing samt fastighetsförvaltning.
De senaste åren har verksamheterna fokuserats mot fastighetsförvaltning. Exempelvis såldes fibernätet 2014, näringslivsarbetet hanteras av Perstorps kommun sen runt 2020,
verksamhet på Plastens hus (anställd personal) har under 2021 överförts till föreningen, finansiell leasing i form att vara mellanhand mellan Schoeller Allibert AB och PK Plast AB avslutades 2023. Perstorp Näringslivs AB har därefter en renodlad verksamhet inom
fastighetsförvaltning.
Senaste bolagsordningen, fastställd på stämma 2022-05-09, visar på nedan inriktning:
”§ 3 Verksamhetsföremål
Föremålet för bolagets verksamhet är att inom Perstorps kommun äga och förvalta fastigheter; uppföra, hyra ut och utveckla verksamhetslokaler samt bedriva härmed förenlig verksamhet.”
Mot bakgrund av ovanstående beslutade styrelsen i Perstorp Näringslivs AB att ställa frågan till Perstorps kommun om namnändring till ett namn som stämmer bättre överens med nuvarande verksamhet, förslagsvis Perstorps Kommunfastigheter AB.
Kommunstyrelsens förslag till beslut är att kommunfullmäktige beslutar att tillstyrka styrelsen i Perstorp Näringslivs AB:s förslag till nytt namn och därmed ändra 1§ i Bolagsordningen enligt nedan.
§ 1 Företagsnamn
Bolagets företagsnamn är Perstorps Kommunfastigheter AB.
Från direktionen i Medelpunkten har inkommit årsredovisning inklusive
revisionsrapport och granskningsrapport för 2023. Kommunalförbundet Medelpunkten är en samverkansorganisation med 11 medlemskommuner varav Perstorp är en av dem.
Medelpunktens uppdrag är att tillgodose medlemskommunernas behov av de hjälpmedel som kommunerna har ansvar för med ändamålet att invånare i medlemskommunerna på lika villkor ska få funktionellt fullgoda hjälpmedel och god service oavsett bostadsort.
Enligt kommunallagen ska kommunfullmäktige besluta om ansvarsfrihet för förbundets direktion ska beviljas eller vägras.
Kommunstyrelsens förslag till beslut är att Kommunfullmäktige beslutar,
att notera årsredovisning, granskningsrapport och revisionsrapport för 2023 för Medelpunkten, samt att bevilja direktionen för Medelpunkten ansvarsfrihet för det gångna verksamhetsåret.
Från direktionen i samordningsförbundet NNV Skåne har inkommit årsredovisning inklusive revisionsrapport och granskningsrapport för 2023.
Samordningsförbundet NNV Skånes uppgift är att hitta lösningar och redskap för att förändra och förbättra människors livssituation. Förbundet finansierar, stödjer och utvecklar tvärsektoriella insatser inom rehabiliteringsområdet mellan Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Region Skåne och de sex kommunerna Båstad, Höganäs, Klippan, Perstorp, Ängelholm och Örkelljunga.
Enligt kommunallagen ska kommunfullmäktige besluta om ansvarsfrihet för förbundets direktion ska beviljas eller vägras.
Kommunstyrelsens förslag till beslut är att kommunfullmäktige beslutar,
att notera årsredovisning, granskningsrapport och revisionsrapport för 2023 för Samordningsförbundet NNV Skåne, samt att bevilja direktionen för Samordningsförbundet NNV Skåne ansvarsfrihet för det gångna verksamhetsåret
Från direktionen i Söderåsens miljöförbund har inkommit årsredovisning inklusive revisionsrapport och granskningsrapporter för 2023.
Söderåsens miljöförbund är ett kommunalförbund som verkar som Perstorps, Klippans, Svalövs och Örkelljunga kommuns miljöförvaltning med syfte att skydda människors hälsa och att skydda miljön. Förbundets förebyggande arbete går hand i hand med uppdraget att göra tillsyn och kontroll.
Enligt kommunallagen ska kommunfullmäktige besluta om ansvarsfrihet för förbundets direktion ska beviljas eller vägras.
Kommunstyrelsens förslag till beslut är att kommunfullmäktige beslutar,
att notera årsredovisning, granskningsrapport och revisionsrapport för 2023 för Söderåsens miljöförbund, samt
att bevilja direktionen för Söderåsens miljöförbund ansvarsfrihet för det gångna verksamhetsåret
Från direktionen i AV Media Skåne har inkommit årsredovisning inklusive revisionsrapport och granskningsrapport för 2023. Kommunalförbundet AV Media Skåne är en samverkansorganisation mellan 15 kommuner, varav Perstorp är en av dem.
Organisationen är en pedagogisk och teknisk resurs för förskola och skola på alla nivåer som arbetar för att inspirera hur digitala verktyg och användandet av film kan skapa en mer givande undervisning.
Enligt kommunallagen ska kommunfullmäktige besluta om ansvarsfrihet för förbundets direktion ska beviljas eller vägras.
Kommunstyrelsens förslag till beslut är att kommunfullmäktige beslutar att notera årsredovisning, granskningsrapport och revisionsrapport för 2023 för AV Media Skåne, samt att bevilja direktionen för AV Media Skåne ansvarsfrihet för det gångna
verksamhetsåret
AV Media erhöll 22-11-24 tjänsteskrivelse 22-11-04 ifrån Båstads kommun avseende utträde från förbundet. Direktionen i förbundet underrättades sedan om Båstads begäran om utträde vid direktionsmötet den 5 december 2022. Efter samråd med Båstads kommun
har det bekräftats att utträdet kommer att äga rum den 30 juni 2024. För det första halvåret av 2024 har Båstad redan betalat halv avgift till förbundet.
Enligt förbundsordningen, antagen den 1 januari 2021, specificeras den ekonomiska regleringen vid utträde i § 10 och 16. Båstads andel av förbundet baseras på den totala folkmängden den 1 januari 2023, vilet uppgår till 4,4 % och 315 200 kr. Den ekonomiska regleringen ska baseras på andelarna av förbundets samlade tillgångar och
skulder vid ingången av det år då medlemmen lämnar förbundet.
Båstads kommuns andel uppgår till 315 200 kr.
För att genomföra regleringen kommer pengarna att tas från förbundets eget kapital. Verksamhetschefen har åberopat särskilda omständigheter, vilket innebär att det inte krävs att beloppet återställs till eget kapital.
De återstående 14 medlemskommunerna påverkas inte ekonomiskt av regleringen, eftersom den hanteras inom ramen för förbundets ekonomi. Utträdet påverkar inte heller årets budget eftersom den redan har beaktat Båstads utträde.
Eftersom endast 14 medlemskommuner kommer att finnas kvar i förbundet efter utträdet, kommer budgeten för år 2025 att anpassas för att undvika en höjning av medlemsavgiften för de återstående kommunerna.
Av föranledd anledning genomförs därför en genomlysning av AV Media Skånes verksamhet på uppdrag av direktionen, sammanställd av Ängelholms kommun och förväntas vara klar i juni. Detta inkluderar en översyn av alla delar av verksamheten, inklusive driftskostnader. Med tanke på det minskade antalet elever inom vårt verksamhetsområde förväntas vissa av förbundets driftskostnader minska. Den samlade
informationen kommer att diskuteras vid direktionsmötet den 2 september.
Direktionen har tidigare beslutat om ett nytt avgiftssystem för förbundet, där avgiften kommer att baseras på krona per invånare. Beslut angående avgiften för AV Media Skånes verksamhet för år 2025 kommer att fattas senare under hösten av direktionen.
Förbundsordningen som gäller under 2024 kommer att fortsätta att tillämpas. En ny förbundsordning förväntas att behandlas under hösten 2024 med avsikt att träda i kraft från och med den 1 januari 2025.
Kommunstyrelsens förslag till beslut är attkommunfullmäktige beslutar,
att godkänna den ekonomiska regleringen för Båstads kommun på 315 200 kronor som
tas ur förbundets eget kapital.
Ny ekonomichef har anställts och revidering av firmateckning behöver göras.
Kommunstyrelsens förslag till beslut är att kommunfullmäktige beslutar att med upphävande av tidigare beslut beträffande firmatecknare för Perstorps kommun utse följande personer att från och med den 1 juni 2024 teckna kommunens firma, två i förening:
kommunstyrelsens ordförande Ronny Nilsson, kommundirektör Elin Ask, ekonomichef Karoline Karlsson, förvaltningschef teknik- och service Alexander Hovander och redovisningsekonom Annelie Svensson.
Alexander Hovander och Annelie Svensson får teckna firman endast i förening med Ronny Nilsson, Elin Ask eller Karoline Karlsson.
För Alexander Hovander gäller behörigheten till och med den 31 juli 2024 som är Alexanders sista anställningsdag i kommunen.
Perstorp Näringslivs AB har av Perstorps Kommun erhållit kommunal borgen i samband med olika projekts genomförande. Totalt finns kommunal borgensförbindelse för lån tagna hos Kommuninvest enligt nedan.
2018 §49, 25 mkr som avsåg förvärvet av fastigheten Poppeln 13 (Centrumhuset)
2019 §79, 7 mkr som avsåg upprättande av förstudie för fastigheten Poppeln 13
2020 §39, 3 mkr som avsåg konvertering av Brukshotell till Munka Folkhögskola
2020 §54, 123 mkr som avsåg genomförande av projektet Poppeln 13
Totalt 158 mkr
Kommuninvest har till Perstorp Näringslivs AB inkommit med en begäran om att Perstorps Kommun, istället för ovan enstaka borgensförbindelser, tar en ny total borgensförbindelse för Perstorp Näringslivs AB som ersätter de fyra gamla.
Mot bakgrund av ovanstående har styrelsen i Perstorp Näringslivs AB beslutat att ställa frågan till Perstorps kommun om förändring av borgensåtagande enligt ovan.
Kommunen bör inför varje ställningstagande om borgen se över sin finansiella ställning och den risk som ett borgensåtagande innebär. Då det rör sig om en förändring som innebär att en total borgensförbindelse upprättas istället för fyra enstaka förbindelser
samt att det ligger inom ramen för tidigare beslutat borgensåtagande på 158 mkr, föreslås fullmäktige att godkänna borgensåtagandet.
Kommunstyrelsens förslag till beslut är att kommunfullmäktige beslutar,
att såsom för egen skuld ingå borgen för Perstorp Näringslivs AB:s låneförpliktelser upp till ett totalt högsta lånebelopp om 158 mkr, jämte därpå löpande ränta och kostnader.
Kommunfullmäktige beslutade den 24 april 2024 att ge kommunstyrelsen i uppdrag att i nära samverkan med nämnderna skyndsamt vidta åtgärder för att uppnå en budget i balans gällande 2024.
Kommunstyrelsen beslutade den 3 maj att ge socialnämnden, barn- och
utbildningsnämnden, kultur- och fritidsnämnden, byggnadsnämnden och räddningsnämnden samt kommundirektören, i egenskap av chef för kommunledningsförvaltningen, och förvaltningschefen för teknik och service i uppdrag att inkomma med förslag på besparingar till kommunstyrelsen senast den 8 maj för att uppnå en budget i balans för kommunen i sin helhet gällande 2024.
Besparingsförslag har inkommit för hantering till kommunstyrelsen.
Inför kommunstyrelsens sammanträde har ett ordförandemissiv inkommit med följande beslutsförslag:
att uppdra åt socialnämnden att vidta åtgärder för att uppnå en budget i balans,
att lägga ett besparingskrav på kommunstyrelsen om 3,5 procent i förhållande till den tidigare beslutade driftsrambudgeten för 2024,
att lägga ett besparingskrav på räddningsnämnden, kultur- och fritidsnämnden samt byggnadsnämnden om tre procent i förhållande till den tidigare beslutade driftsrambudgeten för 2024,
att lägga ett besparingskrav på barn- och utbildningsnämnden om en procent i förhållande till den tidigare beslutade driftsrambudgeten för 2024,
att från och med höstterminen år 2024 lägga ned Oderljunga skola och fritidshem samt,
att ge barn- och utbildningsnämnden i uppdrag att vidta nödvändiga åtgärder för att verkställa beslutet om nedläggning.
När ärendet diskuterades i kommunstyrelsen lades föjande yrkanden:
Ordförande föreslår att kommunstyrelsen framöver ska ha en redovisning avseende hur besparingsåtgärderna efterlevs på varje kommunstyrelsesammanträde.
Patrik Ströbeck (M) yrkade bifall till förslagen till beslut i ordförandemissivet.
Charlotta Wendt (VIP) lade följande yrkande: ”Jag yrkar på att vi får en tydlig sammanställning på besparingsförslagen där vi ser vad som ger utfall 2024 och vad som ger utfall 2025, vad som är en tillfällig besparing samt vad som är en långsiktig besparing. Vi behöver få en överblick över beloppen och hur de faller ut, vad som verkligen är en besparing och vad som bara är en förflyttning av utbetalningar och inte ens medför en besparing. Vi behöver få tydligare beskrivningar på vad de olika besparingsförslagen innebär och vilka konsekvenser de medför. Någon måste också se till hur kommunen påverkas som helhet av nämndernas förslag. En besparing för en nämnd kan innebära en långsiktig kostnad för kommunen som helhet.”
Jack Henriksen (SD) yrkade avslag på samtliga attsatser i ordförandemissivet och yrkade samtidigt att alla attsatser ska hanteras attsats för attsats.
Ordförande yrkade att attsatserna i ordförandemissivet hanteras i klump
Charlotta Wendt (VIP) yrkade:
”Att uppdra åt socialnämnden att genomföra föreslagen handlingsplan och att utöver detta lägga ett besparingskrav på socialnämnden om 1,5% i förhållande till den tidigare beslutade driftrambudgeten för 2024,
Att lägga ett besparingskrav på kommunstyrelsen om 6% i förhållande till den tidigare beslutade driftrambudgeten för 2024,
Att lägga ett besparingskrav på räddningsnämnden, kultur- och fritidsnämnden samt byggnadsnämnden om 3% i förhållande till den tidigare beslutade driftrambudgeten för 2024,
Att lägga ett besparingskrav på barn- och utbildningsnämnden om 1,5% utöver redan fattat beslut om nedläggning av Hattstugan, dock ej nedläggning av Oderljunga skola och fritidshem,
Att uppdra åt kommunstyrelsen att omgående sälja Ugglehemmet med vinst och på så sätt minimera underhållskostnaderna för fastigheten,
Att uppdra åt socialnämnden att utvärdera en övergång från TimeCare till excelfil och redogöra för möjlig besparingspotential,
Att utöver ovan nämnda besparingskrav lägga ett besparingskrav på politiken om
10% utifrån kostnader relaterad till politisk verksamhet, vilket motsvarar ett belopp om 1,3 miljoner kr.”
Beslutsgång i kommunstyrelsen:
Ordförande föreslog följande beslutsgång: Att först ställa sitt eget tilläggsyrkande mot Charlotta Wendts första yrkande. Detta godkändes och genomfördes varvid kommunstyrelsen beslutade att bifalla ordförandes tilläggsyrkande.
Ordförande ställde därefter förslagen till beslut i ordförandemissivet mot Charlotta Wendts andra yrkande och fann att kommunstyrelsen beslutat bifalla förslagen till beslut i ordförandemissivet. Votering begärdes och resulterade i 5 ja (Patrik Ströbeck, Kerstin Gustafsson Andersson, Valter Titusson, Göran Långström och
Ronny Nilsson) 2 nej (Charlotta Wendt och Anders Jelander) och 2 som avstod (Jack Henriksen och Emilia Sandell Eskilandersson) varvid kommunstyrelsen beslutade att avslå Charlotta Wendts yrkande.
Därefter ställdew ordföranden yrkandena om att ta beslut om attsatserna i ordförandemissivet i klump eller att fatta beslut om dem en och en och fann att kommunstyrelsen beslutade att fatta beslut om dem i klump. Votering begärdes och resulterade i 5 ja (Patrik
Ströbeck, Kerstin Gustafsson Andersson, Valter Titusson, Göran Långström och Ronny Nilsson) och 4 nej (Charlotta Wendt, Anders Jelander, Jack Henriksen och Emilia Sandell Eskilandersson) varvid kommunstyrelsen beslutade att ta beslut om attsatserna i ordförandemissivet i klump.
Ordförande frågade kommunstyrelsen om den bifaller attsatserna i
ordförandemissivet eller avslår desamma och fann bifall. Votering begärdes och resulterade i 5 ja (Patrik
Ströbeck, Kerstin Gustafsson Andersson, Valter Titusson, Göran Långström och Ronny Nilsson) och 4 nej (Charlotta Wendt, Anders Jelander, Jack Henriksen och Emilia Sandell Eskilandersson) varvid kommunstyrelsen beslutade att bifalla attsatserna i ordförandemissivet.
Kommunstyrelsen beslutade för egen del att notera besparingsförslagen, samt att framöver ha en redovisning avseende hur besparingsåtgärderna efterlevs på varje kommunstyrelsesammanträde,
Kommunstyrelsen föreslår kommunfullmäktige
att uppdra åt socialnämnden att vidta åtgärder för att uppnå en budget i balans,
att lägga ett besparingskrav på kommunstyrelsen om 3,5 procent i förhållande till den tidigare beslutade driftsrambudgeten för 2024,
att lägga ett besparingskrav på räddningsnämnden, kultur- och fritidsnämnden samt byggnadsnämnden om tre procent i förhållande till den tidigare beslutade driftsrambudgeten för 2024,
att lägga ett besparingskrav på barn- och utbildningsnämnden om en procent i förhållande till den tidigare beslutade driftsrambudgeten för 2024,
att från och med höstterminen år 2024 lägga ned Oderljunga skola och fritidshem samt,
att ge barn- och utbildningsnämnden i uppdrag att vidta nödvändiga åtgärder för att verkställa beslutet om nedläggning.
Reservation:
Ledamöterna från Vi i Perstorp reserverade sig mot besluten till förmån för egna yrkanden.
Protokollsanteckning från Charlotta Wendt (VIP):
Ju senare man sänder ut underlag inför möten, desto sämre beslut kommer att fattas. Det är viktigare att stänga oppositionen ute, än att fatta bra beslut för vår kommun. Hastigt, desperat och ogenomtänkt. Konsekvenser beaktas över huvud taget inte och fjärilseffekten av lättvindiga beslut kommer att påverka precis hela vår kommun i många
år framöver. Är kalkylerna felaktigt beräknade så sitter vi till årsskiftet i eftertankens kranka blekhet med nya inhyrda konsulter som letar efter miljonerna som inte sparades in. Vår ekonomi kommer aldrig att bli bättre än det vårt arbetssätt genererar.
Nu har vi tillbringat 4 månader med att gräva i ekonomin. Det är viktigare att vi fattar rätt beslut på rätt grunder än att vi gör det hastigt och ogenomtänkt på dåliga underlag. Ekonomin sträcker sig betydligt mycket längre än 2024 och det vi beslutar idag får kraftig påverkan på kommande år då det är irreversibla beslut vi ska ta. Att påstå att man
blandar äpplen och päron för att man påpekar att 2025 års ekonomi direkt hänger ihop med 2024 års besparingsåtgärder, då förstår man inte ekonomi.
Protokollsanteckning från Sverigedemokraterna: SD yrkar avslag då vi inte tog det att-sats för att-sats, då vi anser att det är fel att spara på våra barn.
Protokollsanteckning gällande justering från Charlotta Wendt:
Som justerare av dagens protokoll anmärker jag på propositionsordningen. Ronny Nilsson sade "vi kan ta mitt först" vilket tydligt framstod som att vi först röstade om hans förslag om redovisning, inte att hans förslag skulle ställas MOT Lotta Wendts yrkande om en tydlig sammanställning över besparingsåtgärderna och hur de gav utfall över åren. Hade den påstådda propositionsordningen framgått hade vi protesterat mot denna då den inte är logisk - det ena utesluter inte det andra och man kan mycket väl rösta för bägge
alternativen. Detta påpekades direkt, men ordförande valde att inte korrigera utan istället stå fast vid att hans propositionsordning varit tydlig och där är vi inte överens.
Majsammanträdets ärendelista innehåller även en interpellation och motion om hemtjänst samt årsredovisningar från Familjens Helsingborg och Ängelholm-Helsingborgs Flygplats Holding AB.
Ledamöterna har även två valärenden att hantera och det i form av avsägelse som ersättare i fullmäktige och ersättare i socialnämnden (Berith Lantz, S) samt en avsägelse från samtliga uppdrag (Jeanette Larsson, S).