Du är här:
- 2024
- 2023
- 2022
- 2021
- 2020
- 2019
- 2018
- 2017
Fullmäktige med årsredovisning, vägvalsstudie och motioner
Kommunfullmäktige sammanträder onsdag 26 april klockan 18:00 i sessionssalen, Centrumhuset på Torget 1.
Ärendelistan innehåller förutom information från kommundirektören även allmänhetens frågestund, information från barn- och utbildningsnämnden samt kultur och fritid.
Beslutsärenden är:
Perstorps kommunkoncern har ett positivt resultat om 31 miljopner kronor varav kommunen står för 25,8 miljoner av resultatet. Det är en förbättring med 12,3 miljoner jämfört med budgeterat resultat om 13,5 miljoner för kommunen.
Kommunens resultat motsvarar 5,0 procent efter finansiella poster jämfört målvärdet om 2 procent över en löpande fyraårsperiod. Driften har ett underskott om 1,8 miljoner och avser främst socialnämndens
verksamhetsområde.
Överskott om 27,6 miljonener kronor inom finansverksamheten avser
skatteintäkter där skatteunderlagstillväxten under året varit starkare än förväntat till följd av slutavräkning. Även pensionsutbetalningarna sjönk jämfört med budget. Kommunen har möjlighet att avsätta 5,1 miljoner till resultatutjämningsreserv inom det egna kapitalet för 2022.
Noterbar händelser efter inrapporteringstid är att inför bolagstämman i Perstorp Näringslivs AB bokades en post om som tidigare redovisats som intäkt om en miljon kronor till att istället minska balansposten pågående arbete.
Detta kommer påverka sammanställd redovisning nästkommande år i motsvarande omfattning.
Kommunstyrelsen beslutade på sitt senaste sammanträde att överlämna årsredovisning 2022 till kommunrevisionen plus att man föreslår kommunfullmäktige beslutar att godkänna årsredovisningen 2022 för Perstorps kommun, samt att 5,1 miljoner kronor av årets resultat avsätts till resultatutjämningsreserv
Fullmäktiges utsedda revisorer har granskat den verksamhet som bedrivits i styrelse, nämnder och fullmäktigeberedsningar och genom utsedda lekmannarevisioer/revisiorer den verksamhet som bedrivits i kommunens företag. Granskningen har utförts av sakkunniga som biträder revsiorerna.
Revisiorerns noterar att socialnämnden under de tre senaste åren återkommande har uppvisat ökande negativa avvikelser mot budget. För 2022 redovisar nämnden en negativ avvikelse på minus 3,3 miljoner kronor som i huvudsak kan kopplas till vård- och omsorgsverksamheten till följd av ökade placeringskonstader och pesonalkostnader. Sammantaget bedömer revisorerna att det finns brister i socialnämndens styrning och kontroll över sin ekonomi och verksamhet. Bedömningen är att det under 2023 krävs förbättringar om fullmäktigesbudgetram ska hållas och styrningen ska anses tillfredsställande.
Med bakgrund mot det som framkommit bedömer revisorerna att socialnämnden inte har bedrivit verksamheten på ett helt ändmålsenligt och från ekonomisk synpunkt tillfredsställande sätt.
Så här skriver de i revisionsberättelsen: "Ett grundläggande krav för denna bedömning är att nämnden ska ha bedrivit verkamheten inom de av fullmäktige givna budgetramarna. Vi ställer oss kritiska till socialnämndens prognosarbete och eknomistyrning under året".
Vidare skriver revisiorna att de bedömer att styrelsen och övriga nämnder har bedrivit verksamheten på ett ändamålsenligt och från ekonomisk synpunkt tillfredsställande sätt och att räkenskaperna i all väsentligt är rättvisande. Viss kritik mot socialnämndens intrena kontroll riktas dock då ekonomistyrningen inte bedöms varit tillräcklig. Revisiorna gör den sammantagna bedömningen att resultatet i årsredovisningen i allt väsentligt är förenligt med de finasiella mål och verksamhetsmål som fullmäktige uppställt.
Revisorerna tillstyrker därför att fullmäktige beviljar ansvarsfrihet för samtliga styrelse, nämnder och enskilda ledamöter och att årsredovisningen för 2022 godkänns.
Revisorerna redogör också för genomförda fördjupande granskningar under året:
- Granskning av kommunens styrdokument avseende personuppgiftsincidenter inom ramen för GDPR.
- Granskning av efterlevnad av offentlighetsprincipen.
- Granskning av samverkan mellan skola och socialtjänst kring förebyggande insatser riktat mot barn och unga.
- Förstudie gällande kommunens integrationsarbete.
- Uppföljning av tidigare genomförda granskningar
- Granskning av delårsbokslut per 2022-08-31
- Granskning av årsbokslut/årsredovsning 2022
Verksamheten inom Perstorps Fjärrvärme har också den granskats vilket resulterat i bedömningen att verksamheten bedrivits på ett ändamålsenligt och ekonomiskt tillfredsställande sätt och att den interna kontrollen varit tillräcklig. "Någon grund för anmärkning mot styrelsen eller verkställande deirektlrens förvaltning föreligger därmed inte"," heter det i rapporten
Kommunens budgeterade investeringsram för 2022 användes inte till fullo. Vissa
projekt är fleråriga och har inte avslutats. Andra projekt är påbörjade eller upphandlade men inte slutförda.
Nämnderna har inkommit med önskemål om att överföra investeringsmedel om 22 078 kronor till 2023.
Kommunstyrelsens förslag till beslut är att kommunfullmäktige beslutar,
att godkänna omföring av investeringsmedel om 22 078 kronor till 2023 års
investeringsbudget
Redovisning av hur respektive partis stöd har använts ska inlämnas till
kommunfullmäktige senast 30 juni året efter det att stödet har lämnats. Inkommen redovisning ska vara granskad och granskaren utses av partiet. Granskningsrapport ska biläggas redovisningen.
Kommunfullmäktige fattar beslut om utbetalning av partistöd och har även möjlighet att neka utbetalning om parti inte inkommit med korrekt redovisning i tid.
Syftet med reglerna om redovisning och granskning, är att göra underlag och beslut kring det lokala partistödet öppnare och mer tillgängliga för allmänhet och media.
Redovisning av hur kommunalt partistöd använts under år 2022 har lämnats in av samtliga partier som är representerade i fullmäktige.
Kommunfullmäktige beslutade 2022-08-31 §107 att partistödet uppgår 15 000 kronor per mandat och år samt 8 000 kronor per mandat.
För 2023 års partistöd har två partier tillkommit efter valet samt ett parti utgått.
Fördelning av partistödet ser ut som följer:
Perstorps Framtid: 4 (mandat) 15 000 (grundstöd) 32 000 (mandatstöd) 47000 (totalt)
Socialdemokraterna: 6, 15 000, 48 000, 63 000
Moderaterna: 2, 15 000 16 000 31 000
Sverigedemokraterna: 5, 15 000 40 000, 55 000
Vi i Perstorp: 6, 15 000, 48 000, 63 000
Vänsterpartiet: 1, 15 000, 8 000, 23 000
Centerpartiet: 2, 15 000, 16 000, 31 000
Kristdemokraterna: 1, 15 000, 8 000 23,000
Totalt: 27, 120 000, 216 000, 336 000
Kommunen har inte tidigare haft en policy gällande resor i tjänsten. Av kommunens energi- och klimatprogram framgår att resor som genomförs i tjänsten ska vara miljömässigt hållbara samt att en resepolicy bör tas fram. I den nu framtagna resepolicyn framgår kommunens förhållningssätt vid resor i tjänsten. Policyn syftar till att minska kommunens miljöpåverkan vid resor i tjänsten. Den syftar även till att ge en positiv effekt på vår arbetsmiljö, vår hälsa och på kommunens ekonomi.
För resor i tjänster föreslås följande förhållningssätt:
- Resor som görs i tjänsten är motiverade och vi strävar efter att de påverkar vår miljö så lite som möjligt.
- Ibland behöver vi inte resa för att mötas. Använd telefonmöten eller möten via webb.
- För de korta resorna – gå eller cykla.
- Använd kollektiva färdmedel framför bil.
- Vid bilresor använder vi i första hand kommunens verksamhetsbilar. Privat bil eller taxi bör endast användas om det är det mest rimliga färdsättet i det enskilda fallet.
- Samåk när det är möjligt.
- Resor med flyg görs när det är det mest ändamålsenliga alternativet och ska då bokas med tillägg för förnybart bränsle eller på annat sätt klimatkompenseras om så är möjligt.
Kommunstyrelsens förslag till beslut är att kommunfullmäktige beslutar,
att anta förslaget till resepolicy
Kommunstyrelsen gav plan- och byggförvaltningen i uppdrag att ta fram en detaljplan för del av Perstorp 21:1. Ett planförslag har tagits fram och varit utställt för samråd och granskning, varpå förslaget nu är redo att antas. Till följd av kompletterande utredningar kommer förslaget till detaljplan inte hinna antas av kommunfullmäktige innan sommaruppehållet, varför plan- och byggförvaltningen föreslår kommunfullmäktige att besluta om delegation för byggnadsnämnden att anta förslag till detaljplan.
När ärendet diskuterades i kommunstyrelsen meddelade Anders Jelander (VIP) att ledamöterna från Vi i Perstorp inte deltar i beslutet.
Kommunstyrelsen beslutade att godkänna förslag till detaljplan plus att man föreslår kommunfullmäktige besluta att ge byggnadsnämnden delegation att godkänna och anta förslag till detaljplan över del av Perstorp 21:1, enligt reglerna i PBL 5 kap
På uppdrag av kommunfullmäktige har plan- och byggförvaltningen tagit fram ett tematiskt tillägg till Översiktsplan 2030 avseende vindkraft. Förslaget sändes på granskning 2022-11-16. Plan- och byggförvaltningen föreslår kommunstyrelsen att godkänna handlingarna för det tematiska tillägget och skicka ärendet vidare till kommunfullmäktige för antagande, enligt reglerna i plan- och bygglagen (PBL 2 kap. 27 §).
När ärendet diskuterades på kommunstyrelsens senaste sammanträde framfördes ett par yrkanden:
- Kerstin Gustafsson Andersson (C) yrkar avslag på förslaget till beslut.
- Anders Jelander (VIP), Göran Långström (PF) och Jack Henriksen (SD) yrkar bifall till förslaget till beslut.
- Patrik Ströbeck (M) deltar inte i beslutet.
- För arbetsutskottets förslag röstade Ronny Nilsson (s), Göran Långström (PF), Jeanette Larsson (S), Anders Jelander (VIP), Putte Schüler (VIP), Jack Henriksen (SD) och Emilia Sandell Eskilandersson (SD).
- Kerstin Gustafsson Andersson (C) vidhöll sitt
avslagsyrkande.
Kommunstyrelsen beslutade att godkänna handlingarna för tematiskt tillägg till Översiktsplanen 2030, samt att skicka handlingarna vidare för antagande av kommunfullmäktige.Centerpartiet i Perstorp yrkarde på avslag mot att besluta om ett
Tematiskt tillägg till Översiktsplan 2030 avseende vindkraft.
Partriet skriver i en reservation: "Centerpartiet värnar om
jobben i Perstorp! Både arbetstillfällena som redan finns här och de framtida jobben. Vi är en industrikommun med flera företag som behöver mycket el i sin produktion. Vi är en liten kommun inom vars gränser det definitivt inte går att producera industrins hela elbehov. Men vi kan visa vår goda vilja att bidra med mer lokalt producerad el. Vi sågar själva av den gren vi sitter på om vi beslutar om orimliga krav för att få fram vindkraftproducerad el till industrin i vår kommun. Med det föreslagna hänsynsavståndet (sju gånger vindkraftverkets totalhöjd) finns det nästan inga platser för vindkraftsetablering kvar inom kommunens gränser. Även med det på många håll vedertagna hänsynsavståndet 500 meter mellan vindkraftverk och bostäder, finns det
endast ett fåtal möjliga platser för vindkraftverk i Perstorps kommun.
Vindkraften är fossilfri, förnybar och bidrar inte med farligt avfall som är giftigt i
hundratusentals år. När ett uttjänt vindkraftverk har monterats ned lämnar det få spår efter sig".
Perstorps kommun står inför ett vägval gällande hanteringen av fastigheten Gäddan 13 (Ybbåsen).
Det har utförts ett antal olika studier kring bland annat byggnadens tekniska status och värde, planförutsättningar och det kommunala behovet av lokalförsörjning. Slutsatsen är att det inte föreligger något kommunalt behov av fastigheten. Mot denna bakgrund bör fastigheten säljas på öppna marknaden. Förslaget till beslut är att planlägga fastigheten för att erbjuda en bredare användning av byggnaden samt inleda processen för försäljning.
- Anders Jelander (VIP) yrkade på att kommunen inte väljer inriktning försäljning för Ybbåsen och anser att behov finns för Perstorps kommun att ha kvar byggnaden i egen regi och vill se en utredning av korttidsboende alternativt boende för unga LSS. I många fall där kommuner säljer ut egna fastigheter för att behov saknas, resulterar det i att kommunen senare hyr tillbaka lokaler till en högre kostnad.
Ordförande ställde förslaget till beslut mot Anders Jelanders yrkande och fann att kommunstyrelsen beslutat i enlighet med arbetsutskottets förslag till beslut.
Kommunstyrelsens förslag till beslut är att kommunfullmäktige beslutar,
att planlägga och i övrigt möjliggöra för att avyttra fastigheten.
Anders Jelander (VIP) reserverade sig till förmån för eget yrkande
Svar på motion från Anders Jelander (partilös) den 21 maj 2022 angående utredning ombolagisering:
Motionären lyfter fram både positiva och negativa aspekter på att utföra vårdtjänster i bolagsform. Därutöver framhålls att det är möjligt att göra besparingar beträffande särskild momsersättning samt att en bolagisering skulle kunna innebära en chans till omstart.
Perstorps kommun har i februari i år antagit nya målområden och mål för kommunen samt anställt en ny socialchef som påbörjat sitt uppdrag i mars 2023. I den närmsta tiden behöver socialnämnden fokusera på den nystart som detta innebär. Att påbörja en utredning om att bolagisera delar av socialnämndens verksamhetsområde är därför inte rätt just nu. Majoriteten ställer sig dock positiv till att vi i politiken i ett framtida skede tar kontakt med politiska företrädare för både Höganäs och Bjuv. På så sätt kan vi få en
övergripande bild av för- och nackdelarna med att bolagisera verksamhet inom
socialnämndens område. Särskilt intressant blir då att lyssna in om de positiva aspekter som lyftes fram under utredningsstadiet också har infriats i dessa kommuner samt vilka negativa effekter som uppmärksammats. Därefter kan kommunen ta ställning till om en fördjupad utredning ska göras.
Yrkande
När ärendet diskuterades i kommunstyrelsen yrkade Anders Jelander (VIP) bifall till motionen.
Ordförande ställde förslaget till beslut mot Anders Jelanders yrkande och fann att kommunstyrelsen beslutat att föreslå fullmäktige att avslå motionen. Votering begärdes och verkställdes med utrfallet:
- För arbetsutskottets förslag röstade Ronny Nilsson (S), Patrik Ströbeck (M), Göran Långström (PF), Kerstin Gustafsson Andersson (C) och Jeanette Larsson (S).
- För Anders Jelanders yrkande röstade Anders Jelander (VIP) och Putte Schüler (VIP).
- Emilia Sandell Eskilandersson (SD och Jack Henriksen (SD) avstod.
Kommunstyrelsen beslutade därmed enligt arbetsutskottets förslag.
Kommunstyrelsens förslag till beslut är att kommunfullmäktige beslutar att avslå motionen
Svar på motion avseende underhåll i Uggleskogen från Anders Jelander (partilös) 20 juni 2022:
Uggelskogen är ett viktigt område för invånarna i Perstorps kommun med den vackra och tillgängliga naturen och dess fantastiska möjligheter till friskvård för både egna invånare såväl som andra besökare i området.
Motionärens förslag stämmer väl överens med den redan framtagna och gällande underhållsplan som är kopplad till området och Perstorps kommuns fortsatta arbete för skötsel och underhåll av olika områden runt om i kommunen.
Kontroll av stigarna sker regelbundet (veckobasis) och bänkarna är åtgärdade i det i motionen nämnda området dessutom.
När ärendet diskuterades i kommunstyrelsen yrkade motionären
Anders Jelander (VIP) på att underhållsplanen tillställs politiken innan motionen kan anses besvarad.
Jack Henriksen (SD) yrkade bifall till arbetsutskottets förslag till beslut.
Ordförande frågade först om kommunstyrelsen föreslår fullmäktige besluta att anse motionen besvarad och fann att man beslutat så, varefter ordförande frågade kommunstyrelsen om man vill bifalla Anders Jelanders yrkande och fann avslag.
Kommunstyrelsens förslag till beslut är att kommunfullmäktige beslutar att anse motionen besvarad
Svar på motion rörande upphandling från Anders Jelander (partilös) 2022 08 09:
I likhet med vad motionären lyfter fram i sin motion har kommunen att följa de
grundläggande upphandlingsprinciperna om likabehandling, proportionalitet,
öppenhet/transparens, icke-diskriminering och ömsesidigt erkännande i sin
upphandlingsverksamhet.
Principen om likabehandling innebär exempelvis att potentiella leverantörer ska få samma information vid samma tillfälle. Principen innebär också att kommun inte kan särbehandla lokala företagare. Däremot kan kommunen informera om sin upphandlingsverksamhet och självfallet också ta emot synpunkter och förbättringsförslag på verksamheten.
Idag finns information om kommunens upphandlingsarbete samt information om aktuella och planerade upphandlingar på kommunens webbplats. Kommunens inköpsorganisation arbetar med att möjliggöra för små och medelstora företag att delta i kommunens upphandlingar. När det är möjligt delas kontrakt upp i mindre delar och målsättningen är att förenkla upphandlingsdokumenten så långt det går. Självfallet ska endast rimliga och
relevanta krav ställas, vilket också följer av principen om proportionalitet.
Utöver detta arbetar kommunen med ett antal olika aktiviteter för att öka förståelsen och förbättra kommunikationen gällande upphandlingar. Detta sker i samarbete med upphandlingsenheten i Klippan, kommunens inköpsorganisation och näringslivschef.
Bland annat är det möjligt för kommuninvånare och företagare att träffa kommunens upphandlingsansvarige varannan onsdag i Centrumhuset för att ställa frågor eller komma med synpunkter på kommunenens upphandlingsverksamhet. Andra utbildningsaktiviteter kring upphandling är också inplanerade. Bedömningen är att det saknas anledning att reglera hur kommunens inköpsorganisation ska bedriva sin verksamhet genom en handlingsplan. Vidare ska kommunikationen med kommunens företagare ske – vilket också sker – på flera plan. Givetvis har kommunens näringslivschef en nyckelroll men även kommunens inköpsorganisation är en viktig del i
detta arbete där service, engagemang och bemötande är kommunens ledord.
Kommunstyrelsens förslag till beslut är att kommunfullmäktige beslutar att avslå motionen
Anmälningsärenden:
- Meddelanden: Uppförljning av granskningar (Granskning av socialnämndens ledning och styrning av LSS-verksamheten, 2019) samt (Granskning av systematiskt kvalitetsarbete i vuxenutbildningen , 2021)
- Redovisning av motioner under beredning: Fixar-Malte (inkom 2022-08-19), Schemaläggning (2022-12-09) samt Näringslivschef i kommunens ledningsgrupp (2023-03-14).
- Motion inom hemtjänsten. Från Sverigedemokraternas ledamot Emilia Sandel Eskilandersson har en motion inlämnats daterad 2023-03-12. Innehållet har huvudrubriken Svenska som språkkrav inom hemtjänsten och äldreomsorgen. Motionären föreslår kommunfullmäktige beslutar att ge kommunstyrelsen och berörd nämnd i uppdrag att införa språkkrav för all nyanställning samt att ge kommunstyrelsen och berörd nämnd i uppdrag att säkerställa språkkrav i svenska för befintlig personal.