Du är här:
- 2024
- 2023
- 2022
- 2021
- 2020
- 2019
- 2018
- 2017
Fullmäktige med affärsplan för va-system och fortsatt utredning kring besparingsåtgärder
Kommunfullmäktige sammanträder onsdag 30 augusti klockan 18:00 i sessionssalen, Centrumhuset, Torget 1.
Allmänheten är välkommen att följa sammanträdet på plats eller via kommunens sändning på Facebook.
Ärendelistan innehåller förutom information från kommundirektören och Söderåsens Miljöförbund även anmälningsärenden i form av motion om Oderljunga skola och motion om utredningar och underlag. Sammanträdet avslutas med valärenden och avsägelser.
Beslutsärenden är:
Kommunfullmäktige beslutade den 24 maj 2023, § 70 att uppdra åt berörda nämnder att genomföra följande utredningar:
- Oderljunga skola (BUN)
- Fördjupad analys av stängning av OB-omsorgen (BUN)
- Politisk organisation (BUN och KFN)
- Fördjupad analys av besparingar inom flerlärarsystemet (BUN)
- Fördjupad analys av finansieringen/nedläggning av HIF-akademin (BUN)
- Övertid inom socialnämndens område samt förändring av beläggningsgrad (SN)
- Overhead-kostnader med fokus på administrativ personal inom kommunen (KS)
- Kostnaderna på årsbasis för fika till politiker och en utvärdering över borttagning av fika för politiska möten (KS)
Samtliga utredningar kommer att tillföras övriga ekonomiska underlag inför nästa års budget som beslutas av kommunfullmäktige i oktober.
När ärendet diskuterades i kommunstyrelsen yrkade Charlotta Wendt (VIP) på att utredningen gällande Oderljunga skola ska kompletteras med en konsekvensanalys för en levande landsbygd.
Emilia Sandell Eskilandersson (SD) yrkade att utredningen gällande Oderljunga skola kompletteras gällande
- Att utreda möjligheten att bedriva anpassad skola för elever med särskilda behov, barn med inlärningssvårigheter, barn med behov av extra stöd och behov av närvarande vuxen. Kostnadsbesparingar av att hämta hem elever som placerats i andra kommuner.
- Utreda möjligheten samt kostnaden för att göra Oderljunga till en mer attraktiv by. Detta exempelvis genom byggfärdiga villatomter, hyresfastigheter eller dylikt.
- Utreda användningsområdena av Oderljunga skolas lokaler vid eventuell nedläggning av skolan.
Kommunstyrelsens ordförande frågade om kommunstyrelsen först kunde ta ställning till arbetsutskottets förslag och därefter ta ställning till VIP:s samt SD:s yrkande, detta godkänns och genomfördes varvid kommunstyrelsen beslutade i enlighet med arbetsutskottets förslag.
Ordförande frågade därefter kommunstyrelsen om Charlotta Wendts (VIP) yrkande avslås eller tillstyrks och fann avslag. Votering begärdes och genomfördes. Voteringen resulterade med fem ja (Patrik Ströbeck, Kerstin Gustafsson
Andersson, Jeanette Larsson, Göran Långström och Ronny Nilsson) och fyra nej
(Charlotta Wendt, Anders Jelander, Jack Henriksen och Emilia Sandell Eskilandersson) varvid kommunstyrelsen beslutat att avslå yrkandet.
Ordförande frågade därefter kommunstyrelsen om Emilia Sandell Eskilanderssons (SD) yrkande avslås eller tillstyrks och fann avslag.
Votering begärdes s och genomfördes. Voteringen resulterade med fem ja (Patrik Ströbeck, Kerstin Gustafsson Andersson, Jeanette Larsson, Göran Långström och Ronny Nilsson) och fyra nej (Charlotta Wendt, Anders Jelander, Jack Henriksen och Emilia Sandell Eskilandersson) varvid kommunstyrelsen beslutat att avslå yrkandet.
Kommunstyrelsens förslag till beslut är att kommunfullmäktige beslutar,
att notera redovisningen av utredningarna.
Reservationer:
Vi i Perstorp (VIP) reserverar sig mot att underlaget sänds vidare till
kommunfullmäktige innan det kompletterats med en konsekvensanalys för en levande landsbygd och utifrån ett helhetsperspektiv för Perstorps kommun. Det är väsentligt att
ledamöter i Kommunfullmäktige får ett så bra beslutsunderlag som möjligt.
Sverigedemokraterna reserverar sig till förmån för eget yrkande.
Affärsplanen är det viktigaste dokumentet för beslut rörande drift, underhåll och
utveckling av de allmänna va-systemen i Perstorp.
- Affärsplanen arbetas fram årligen för de kommande tre åren
- Den beskriver nuläge för resp. kommuns va-anläggningar och anger framtida behov av drift och investeringar.
- Förslag till taxeförändring de kommande tre åren redovisas
Den årliga processen innebär att det först fattas ett beslut om affärsplanen med de justeringar av intäkten som krävs, för att sedan under hösten följas av ett taxe-ärende där den formella VA-taxan beslutas utifrån den justering som beslutats i affärsplanen. I del 1 beskrivs nuläge och behov av framtida utveckling för de allmänna va-systemen och i del 2 finns de ekonomiska förutsättningarna för de kommande tre åren.
Förslaget till justering av VA-intäkten för 2024 innebär en höjning av kostnaden med 233 kr (32 %) per månad för typhus A (villa) respektive 213 kr (32 %) per månad för typhus B (lägenhet). Den totala månadskostnaden efter den föreslagna justeringen blir 956 kr per månad för typhus A respektive 877 kr per månad för typhus B.
I ärendet finns följande handlingar:
Affärsplan 2024–26 Övergripande plan
Affärsplan 2024–26 för Perstorp del 1 - VA-systemen
Affärsplan 2024–26 för Perstorp del 2 – Ekonomi
När ärendet diskuterades i kommunstyrelsen yrkade Charlotta Wendt (VIP) på att NSVA:s affärsplan kompletteras med en analys där man ställer en investering i Toarp mot en inkoppling på Bolmenvattnet och ett ytvattenverk. Detta då PFAS förkommer i Toarpsbrunnarna och regelverket skärps vad gäller nivåerna
2026. Vi i Perstorp (ViP) yrkar också på att man i denna 3 årsplan tar in och börjar med en aktiv projektering av ett nytt vattenverk i Perstorps kommun. Detta eftersom dricksvattensituationen är betydligt allvarligare än vad som beskrivits. Det ökade uttaget från Perstorps vattenverk gör att föroreningarna av trikloretylen, dimetylsulfamid (DMS) flyttar sig och Perstorps kommun kan hållas ansvarig för spridning av föroreningarna samt att bekosta sanering. I samband med detta skall man självklart se över prioritering på investeringar i planen.
Kerstin Gustafsson Andersson (C) yrkade att kommunstyrelsen tar beslut om att godkänna affärsplanen i samband med det pågående sammanträdet.
Kommunstyrelsens ordförande föreslog att kommunstyrelsen först beslutade om de två attsatserna som ska till fullmäktige. Detta godkändess och bifölls.
Ordförande föreslog därefter att kommunstyrelsen beslutar att uppdra åt NSVA att komma till ett kommunstyrelsesammanträde så snart som möjligt för en diskussion kring innehållet i Charlotta Wendts (VIP) yrkande. Detta bifölls av kommunstyrelsen varvid kommunstyrelsen beslutade att uppdra åt NSVA att komma till ett kommunstyrelsesammanträde så snart som möjligt för en diskussion kring innehållet i Charlotta Wendts (VIP) yrkande.
Kommunstyrelsens förslag till beslut är att Kommunfullmäktige beslutar
att godkänna förslaget till affärsplan 2024–26 för VA-systemen, samt
att uppdra åt NSVA att återkomma med en justerad VA-taxa för beslut i enlighet med affärsplanen.
Protokollsanteckning:
Gällande den strategiska planen (s. 28 4.3) är saneringsplanen att Perstorp ligger år 2026 och Oderljunga år 2029. Oderljunga saneringsplan borde planeras till samma år 2026, vilket då även kan koordineras med planerad landsbygdsstrategi. Vi i Perstorp önskar att alla momenten förläggs till 2026.
På beslut av kommunstyrelsen, 2021-10-13 § 128 har plan- och byggförvaltningen tagit fram ett förslag till ny detaljplan för del av Perstorp 21:1 "Esabvallen". Planen ska möjliggöra nybyggnation av bostäder. Enligt byggnadsnämndens beslut har förslaget till detaljplan varit på samråd och granskning.
Planförslaget reviderades därefter utifrån skriftligen inkomna synpunkter.
Byggnadsnämnden beslutade, 2023-06-29 § 30, att godkänna antagandehandlingen, samt att sända detaljplanen vidare till kommunstyrelsen inför antagande i kommunfullmäktige, enligt reglerna i Plan- och bygglagen (PBL) 5 kap.
Kommunstyrelsens förslag till beslut är att kommunfullmäktige beslutar,
att anta förslaget i enlighet med reglerna i Plan- och bygglagen (PBL) 5 kap
Lagen (2013:1210) om finansiell samordning kring rehabiliteringsinsatser, förkortad
finsamlagen, trädde i kraft den 1 januari 2004. Finsamlagen möjliggör för kommuner, regioner, Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan att samverka finansiellt inom rehabiliteringsområdet.
De fyra parterna kan tillsammans bilda samordningsförbund och samverka utifrån lokala förutsättningar och behov. Målgruppen för insatserna inom den finansiella samordningen är individer som på grund av sammansatta och komplicerade problem har behov av samordnade rehabiliteringsinsatser från flera aktörer för att uppnå förmåga att försörja sig genom eget förvärvsarbete.
Perstorps kommun ingår tillsammans med kommunerna Båstad, Klippan, Ängelholm och Örkelljunga i Samordningsförbundet NNV Skåne som nu föreslås utökas med Höganäs kommun.
Presidierna för Samordningsförbundet NNV Skåne respektive Samordningsförbundet Höganäs har på uppdrag av sina styrelser tillsammans utgjort en arbetsgrupp sedan våren 2023. Uppdraget har varit att förbereda ett förslag om en utvidgning av Samordningsförbundet NNV Skåne till att inkludera Höganäs kommun och en hemställan om ställningstagande i frågan till samtliga förbundsmedlemmar.
Utvidgningen har för avsikt att gynna verksamheten genom att ge bättre förutsättningar för utveckling och långsiktig hållbarhet. En utvidgning förväntas leda till ökad och bättre resurseffektivitet. Förbunden har i dagsläget i stort sett samma behovsgrupper som är i behov av liknande koordinerat stöd. Medlemmarna har även fått information vid medlemssamråd under våren 2023. Arbetsgruppens utgångspunkt har varit att behålla Samordningsförbundet NNV Skåne och utöka detta förbund med Höganäs kommun samt att Höganäs Samordningsförbund ska upplösas och likvideras. Aktuellt nu är därför att samtliga medlemmar beslutar om ny förbundsordning för det utvidgade
förbundet vars namn blir Samordningsförbundet NNV Skåne.
Ängelholms kommun blir förbundets säteskommun.
För Perstorps del innebär förändringen ingen ekonomisk konsekvens. Det förväntade bidraget motsvarar nivån för tidigare år.
Kommunstyrelsens förslag till beslut är att kommunfullmäktige beslutar att:
- godkänna bildandet av det utvidgade Samordningsförbundet NNV Skåne med start 1 januari 2024.
- godkänna förslaget på förbundsordningen för det utvidgade Samordningsförbundet NNV Skåne vilken gäller från och med den 1 januari 2024.
- att notera att medlemsbidraget för Samordningsförbundet NNV Skåne beräknas bli cirka 9,2 miljoner kronor för sitt första verksamhetsår 2024.
Ängelholms Flygplats AB ägs via holdingbolaget Ängelholm Helsingborg Flygplats Holding AB (ÄHFHAB) av Bjuv, Båstad, Helsingborg, Höganäs, Klippan, Perstorp och Ängelholms kommuner samt av Båstad Turism och Näringsliv Holding AB.
Utredaren Peter Norman har haft i uppdrag att utreda statens ansvar för flygplatserna i Sverige. Uppdraget redovisas i betänkandet Statens ansvar för det svenska flygplatssystemet – För tillgänglighet och beredskap (Ds 2023:3).
I utredningen föreslås att Ängelholms Flygplats AB ska ingå i det nationella basutbudet och därmed utgöra en beredskapsflygplats. Vidare anger utredningen att regeringen på sikt bör pröva ett statligt övertagande, vilket har tolkats som att det bör ske inom cirka två år.
På uppdrag av ÄHFHAB:s styrelse har en ekonomisk analys gjorts med fokus på att bolaget ska klara av sin finansiering tills dess att staten förväntas överta ägandet.
Perstorps kommun utökar sitt borgensåtagande med 117 000 kronor. Ett utökat borgensåtagande innebär såklart en ökad risk, men med hänsyn till storleken på åtagandet är risken ändå tämligen begränsad.
Kommunstyrelsens förslag till beslut är att kommunfullmäktige beslutar
att Perstorps kommun utökar sitt borgensåtagande avseende utlåning till Ängelholms Flygplats AB med 117 000 kronor till totalt 235 193 kronor
Miljöförbundet har under 2022 utrett övergången till efterdebitering inom miljöbalkens område vilket resulterade i en taxa för efterdebitering under våren 2023. Miljöförbundet har även 1 januari 2023 övergått till efterdebitering inom livsmedelslagstiftningens område. Miljöförbundet arbetar för att få all tillsyn att debiteras genom efterdebitering och föreslår nu även att tillsyn och handläggning för området åldersbegränsade varor ska efterdebiteras. Med åldersbegränsade varor menas tobak, e-cigaretter, tobaksfria nikotinprodukter, folköl och vissa receptfria läkemedel.
Efterdebitering innebär i praktiken att företagaren betalar sin tillsynsavgift efter
genomförd tillsyn i stället för i form av en ”årsavgift” början av varje kalenderår som tidigare. Vid efterdebitering kan företaget på ett tydligare sätt se kopplingen mellan utförd tillsyn och betalning vilket ökar legitimiteten för avgiften samt tillsynen upplevs mer likvärdig.
Den nya taxan kommer fortsätta att ha kvar fasta avgifter för tillståndsprövning och anmälan precis som tidigare. Nytt i taxan är att all tillsyn debiteras som löpande timavgift. Detta gör att miljöförbundet kan ta betalt från verksamheten för den tillsyn som utförs och att avgiftsfinansieringen kan höjas samtidigt som området inte kräver lika mycket skattemedel. Den nya taxan innebär inte någon förändring avseende timavgiftens storlek, den kommer fortsätta att vara oförändrad med en årlig indexuppräkning. Detta innebär också att inställelsetid/restid kvarstår som en egen post. Skulle inställelsetiden inkluderas i timavgiften, skulle timavgiften behöva revideras och höjas.
Inställelsetid/restid debiteras fortsatt med en fast avgift motsvarande en timme. Enligt kommunallagen får inte medborgare missgynnas för att de är belägna längre bort från kommunens lokaler och kostnaden måste därför vara samma för alla företagare oavsett var i kommunen de finns. Kostnaderna för samtliga resor slås alltså ut på hela avgiftskollektivet.
Kommunstyrelsens förslag till beslut är att kommunfullmäktige beslutar,
att godkänna Söderåsens miljöförbunds förslag på taxa för prövning och tillsyn enligt lagen om tobak och liknande produkter. Taxan ska börja gälla 1 januari 2024.
Miljöförbundet har under 2022 utrett övergången till efterdebitering inom miljöbalkens område vilket resulterade i en taxa för efterdebitering under våren 2023. Miljöförbundet har även 1 januari 2023 övergått till efterdebitering inom livsmedelslagstiftningens område. Miljöförbundet arbetar för att få all tillsyn att debiteras genom efterdebitering och föreslår nu även att tillsyn och handläggning för området åldersbegränsade varor ska efterdebiteras. Med åldersbegränsade varor menas tobak, e-cigaretter, tobaksfria nikotinprodukter, folköl och vissa receptfria läkemedel.
Efterdebitering innebär i praktiken att företagaren betalar sin tillsynsavgift efter
genomförd tillsyn i stället för i form av en ”årsavgift” början av varje kalenderår som
tidigare. Vid efterdebitering kan företaget på ett tydligare sätt se kopplingen mellan
utförd tillsyn och betalning vilket ökar legitimiteten för avgiften samt tillsynen upplevs mer likvärdig.
När det gäller receptfria läkemedel så sker en anmälan till Läkemedelsverket.
Miljöförbundet utför endast tillsynen. Nytt i taxan är att all tillsyn debiteras som
löpande timavgift. Detta gör att miljöförbundet kan ta betalt från verksamheten för den tillsyn som utförs och att avgiftsfinansieringen kan höjas samtidigt som området inte kräver lika mycket skattemedel. Den nya taxan innebär inte någon förändring avseende timavgiftens storlek, den kommer fortsätta att vara oförändrad med en årlig indexuppräkning. Detta innebär också att inställelsetid/restid kvarstår som en egen post. Skulle inställelsetiden inkluderas i timavgiften, skulle timavgiften behöva revideras och höjas.
Inställelsetid/restid debiteras fortsatt med en fast avgift motsvarande en timme. Enligt kommunallagen får inte medborgare missgynnas för att de är belägna längre bort från kommunens lokaler och kostnaden måste därför vara samma för alla företagare oavsett var i kommunen de finns. Kostnaderna för samtliga resor slås alltså ut på hela avgiftskollektivet.
Kommunstyrelsens förslag till beslut är att kommunfullmäktige beslutar
att godkänna Söderåsens miljöförbunds förslag på taxa för tillsyn enligt lagen om
handel med vissa receptfria läkemedel. Taxan ska börja gälla 1 januari 2024
Miljöförbundet har under 2022 utrett övergången till efterdebitering inom miljöbalkens område vilket resulterade i en taxa för efterdebitering under våren 2023. Miljöförbundet har även 1 januari 2023 övergått till efterdebitering inom livsmedelslagstiftningens område. Miljöförbundet arbetar för att få all tillsyn att debiteras genom efterdebitering och föreslår nu även att tillsyn och handläggning för området åldersbegränsade varor ska efterdebiteras. Med åldersbegränsade varor menas tobak, e-cigaretter, tobaksfria nikotinprodukter, folköl och vissa receptfria läkemedel.
Efterdebitering innebär i praktiken att företagaren betalar sin tillsynsavgift efter
genomförd tillsyn i stället för i form av en ”årsavgift” början av varje kalenderår som
tidigare. Vid efterdebitering kan företaget på ett tydligare sätt se kopplingen mellan
utförd tillsyn och betalning vilket ökar legitimiteten för avgiften samt tillsynen upplevs mer likvärdig.
Den nya taxan kommer fortsätta att ha kvar fast avgift för anmälan precis som tidigare. Nytt i taxan är att all tillsyn debiteras som löpande timavgift. Detta gör att
miljöförbundet kan ta betalt från verksamheten för den tillsyn som utförs och att
avgiftsfinansieringen kan höjas samtidigt som området inte kräver lika mycket
skattemedel.
Den nya taxan innebär inte någon förändring avseende timavgiftens storlek, den
kommer fortsätta att vara oförändrad med en årlig indexuppräkning. Detta innebär
också att inställelsetid/restid kvarstår som en egen post. Skulle inställelsetiden
inkluderas i timavgiften, skulle timavgiften behöva revideras och höjas.
Inställelsetid/restid debiteras fortsatt med en fast avgift motsvarande en timme.
Enligt kommunallagen får inte medborgare missgynnas för att de är belägna längre bort från kommunens lokaler och kostnaden måste därför vara samma för alla företagare oavsett var i kommunen de finns. Kostnaderna för samtliga resor slås alltså ut på hela avgiftskollektivet.
Kommunstyrelsens förslag till beslut är att kommunfullmäktige beslutar att godkänna Söderåsens miljöförbunds förslag på taxa för tillsyn enligt alkohollagen -
Folköl. Taxan ska börja gälla 1 januari 2024.
Miljöförbundet har under 2022 utrett övergången till efterdebitering inom miljöbalkens område vilket resulterade i en taxa för efterdebitering under våren 2023. Miljöförbundet har även 1 januari 2023 övergått till efterdebitering inom livsmedelslagstiftningens område. Miljöförbundet arbetar för att få all tillsyn att debiteras genom efterdebitering och föreslår nu även att tillsyn och handläggning för området åldersbegränsade varor ska efterdebiteras. Med åldersbegränsade varor menas tobak, e-cigaretter, tobaksfria nikotinprodukter, folköl och vissa receptfria läkemedel.
Efterdebitering innebär i praktiken att företagaren betalar sin tillsynsavgift efter
genomförd tillsyn i stället för i form av en ”årsavgift” början av varje kalenderår som
tidigare. Vid efterdebitering kan företaget på ett tydligare sätt se kopplingen mellan
utförd tillsyn och betalning vilket ökar legitimiteten för avgiften samt tillsynen upplevs mer likvärdig.
Den nya taxan kommer fortsätta att ha kvar fast avgift för anmälan precis som tidigare. Nytt i taxan är att all tillsyn debiteras som löpande timavgift. Detta gör att
miljöförbundet kan ta betalt från verksamheten för den tillsyn som utförs och att
avgiftsfinansieringen kan höjas samtidigt som området inte kräver lika mycket
skattemedel.
Den nya taxan innebär inte någon förändring avseende timavgiftens storlek, den
kommer fortsätta att vara oförändrad med en årlig indexuppräkning. Detta innebär
också att inställelsetid/restid kvarstår som en egen post. Skulle inställelsetiden
inkluderas i timavgiften, skulle timavgiften behöva revideras och höjas.
Inställelsetid/restid debiteras fortsatt med en fast avgift motsvarande en timme.
Enligt kommunallagen får inte medborgare missgynnas för att de är belägna längre bort från kommunens lokaler och kostnaden måste därför vara samma för alla företagare oavsett var i kommunen de finns. Kostnaderna för samtliga resor slås alltså ut på hela avgiftskollektivet.
Kommunstyrelsens förslag till beslut är att kommunfullmäktige beslutar,
att godkänna Söderåsens miljöförbunds förslag på taxa för tillsyn enligt lagen om
tobaksfria nikotinprodukter. Taxan ska börja gälla 1 januari 2024.