Du är här:
- 2024
- 2023
- 2022
- 2021
- 2020
- 2019
- 2018
- 2017
Budget på agendan för ledamöterna
i fullmäktige - sista innan sommarpaus
Kommunfullmäktige sammanträder onsdag 19 juni klockan 16:00 i Centrumhuset sessionssal på Torget 1.
På dagordningen finns bland annat allmänhetens frågestund och budget 2025 (skattesatsen föreslås till exempel lämnas oförändrad på 20,81) samt fleråsplan 2026-2027.
Allmänheten är välkommen att följa sammanträdet på plats eller via sändningen på Facebook.
Sammanträdet innehåller även information från kommundirektör, kommunstyrelsen, räddningsnämnden, barn- och utbildningsnämnden, valnämnden och Perstorps Fjärrvärme AB.
Allmänhetens fråga är ställd till majoritetspartierna inklusive kommunfullmäktiges ordförande och handlar om fullmäktiges dagordning.
Beslutsärenden är:
Utfallet för perioden uppgår till ett underskott på 3,4 mnkr. Prognostiserat utfall på helåret redovisas till ett underskott om 15,5 mkr. Utfallet för perioden och prognostiserat belopp beror till stor del på det ansträngda ekonomiska läget inom socialförvaltningen.
Den finansiella sidan påverkas av den negativa befolkningsutvecklingen i form av minskade skatteintäkter. Den senaste skatteprognosen indikerade en något förbättrad slutavräkning än vad som prognostiserats i februari. Även pensionsprognosen visar på en förbättring avseende den avgiftsbestämda delen.
Kommunstyrelsens förslag till beslut är att Kommunfullmäktige beslutar
att särskilt notera de omfattande besparingsåtgärderna som redan har beslutats om för en budget i balans, samt att i övrigt notera redovisningen.
Förslag till budget 2025 och flerårsplan 2026–2027 är upprättad enligt framtaget förslag.
Förslaget kommer att översändas till de fackliga organisationerna den 5 juni. Därefter kommer samverkan/förhandling att ske med de fackliga organisationerna den 13 juni
2024. Handlingarna i ärendet kommer att kompletteras med protokollet från mötet med det fackliga organisationerna så snart det är färdigställt.
Förslag till beslut:
Kommunstyrelsen beslutar,
att avkastningsmålet på den kortsiktiga likviditetsportföljen ska uppgå till minst värdeutvecklingen på statsskuldsväxlar, samt
att avkastningsmålet rörande pensionsmedelsförvaltningen ska uppgå till minst värdeutvecklingen på statsskuldsväxlar + 2 procentenheter.
Kommunfullmäktige beslutar,
att godkänna driftbudget och kommunbidrag 2025 för respektive nämnd enligt framtaget förslag,
att godkänna investeringsbudget och plan 2025-2027 enligt framtaget förslag,
att bemyndiga kommunstyrelsen att omprioritera mellan projekt inom befintlig investeringsram samt att besluta om justering av kommunbidrag av icke principiell beskaffenhet,
att godkänna resultatbudget, kassaflödesbudget och balansbudget för 2025,
att godkänna kommunfullmäktiges mål enligt framtaget förslag
att godkänna ekonomisk plan för 2026 och 2027 enligt framtaget förslag
att för oförutsedda kostnader reservera 3,6 miljoner kronor under
finansieringsverksamheten 2025 och att en eventuell fördelning av dessa medel beslutas av kommunstyrelsen,
att, för att finansiera framtida ökade pensionsutbetalningar, avsätta minst 4 miljoner kronor till pensionsskulden under år 2025 om det är möjligt med hänsyn till kommunens likviditet, samtatt fastställa ram för Perstorps kommuns upplåning 2025 till maximalt 60 miljoner kronor samt omsätta, det vill säga upplåna, till motsvarande belopp de lån som förfaller under 2025.
När ärendet diskuterade i kommunstyrelsen begärde Charlotta Wendt (VIP) följande protokollsanteckning:
"Den här budgetprocessen fungerar inte. Majoritetens budgetförslag skickas ut fredag kväll före onsdagens arbetsutskott och därefter är ekonomichefen frånvarande under hela arbetsutskotts-veckan. Frågor besvaras därför inte förrän precis innan kommunstyrelsen håller möte. Med detta tidsperspektiv finns ingen rimlig möjlighet för oppositionen att lämna in förslag på ändringsbudget och därmed tillhandahålla ett berett förslag inför
kommunfullmäktige. Oppositionens arbetsprocess börjar först när vi fått ett budgetförslag och då måste vi ha tidsutrymme för att både ställa frågor och få svar. Det är också viktigt att budgetförslaget innehåller tillräckligt med information. Vi behöver veta vad ramarna består av, hur de är framräknade, vad som är tillagt och borttaget. Vi rekommenderar att Perstorps kommun framöver använder sig av 2020 års budget som mall för kommande upplägg. Det är viktigt att både politiker och invånare förstår vad siffrorna i budgeten består av och att vi formulerar oss med öppenhet och transparens".
Revisorerna bedömer att det finns brister i socialnämndens styrning och kontroll över sin ekonomi och verksamhet. Bedömningen är att det under 2024 krävs kraftfulla åtgärder för att uppnå en budget i balans. Socialnämnden har inte bedrivit verksamheten på ett helt ändamålsenligt och från ekonomisk synpunkt tillfredsställande sätt. "Vi ställer oss kritiska till socialnämndens prognosarbete och ekonomistyrning under året", skriver revisorerna också.
Revisorerna riktar därför en anmärkning mot socialnämnden för brister i ekonomistyrning. Övrigt bedömer det att styrelserna och övriga nämnders interna kontroll varit tillräcklig och att räkenskaperna i allt väsentligt är rättvisande. Dock gör kommunen i årsredovisningen avsteg från lag och god sed gällande redovisning av leasingkontrakt.
Revisorerna tillstyrker att fullmäktige beviljar ansvarsfrihet för samtliga styrelser, nämnder och enskilda ledamöter i dessa organ. Revisorerna tillstyrker också att fullmäktige godkänner kommunens årsredovisning för 2023.
Kommunfullmäktige beslutade den 24 april 2024 att med anledning av den redovisade prognosen, ge kommunstyrelsen i uppdrag att i nära samverkan med nämnderna skyndsamt vidta åtgärder för att uppnå en budget i balans gällande 2024.
Med anledning av detta har barn- och utbildningsnämnden lämnat förslag på besparingsåtgärder.
Ett av dessa förslag innebär en avveckling av OB-omsorgen. Om denna besparing ska ge effekt under 2024, samt ge verksamheten möjlighet att genomföra en avveckling med så liten negativ påverkan som möjligt för arbetstagare samt medborgare bör ett beslut fattas skyndsamt. Förslaget utreds närmare på sidan 12 i handlingen ”Utredning budget i balans 2024 Barn-och utbildningsnämnden 20240503”.
Då ramtilldelning för verksamheten beslutats av kommunfullmäktige ska ett beslut om avveckling fattas av densamma. Ärendet är också att betrakta som att det har större principiell betydelse för kommunen, varvid beslutet ska fattas av kommunfullmäktige.
Barn- och utbildningsnämnden beslutade den 21 maj 2024 att föreslå
kommunfullmäktige att besluta om avveckling av OB-omsorgen.
När ärendet diskuterade i kommunstyrelsen yrkade Charlotta Wendt (VIP) med bifall av ledamöterna från Sverigedemokraterna följande: ”Jag yrkar på att en besparingsåtgärd som utförs bevisligen skall innebära en besparing, inte citat "det troliga är att det, utifrån ett ekonomiskt perspektiv, innebär en
klar besparing". Troligt är inte skäl nog för nedläggning. Vi behöver en beräkning på förlorade skatteintäkter och kostnader för svårigheter att hitta kompetent omsorgspersonal under OB-tid.”
Ordförande ställde Charlotta Wendts (VIP) med fleras yrkande mot arbetsutskottets förslag till beslut och fann att kommunstyrelsen bifaller arbetsutskottets förslag till beslut. Votering begärdes och resulterade i 5 ja (Kerstin Gustafsson Andersson (C), Patrik Ströbeck (M), Valter Titusson (S), Göran Långström (PF) och Ronny Nilsson (S)) och 4 nej (Charlotta Wendt (VIP), Kent Hamacek (VIP), Jack Henriksen (SD) och Emilia Eskilandersson Sandell (SD)).
Kommunstyrelsens förslag till beslut är att kommunfullmäktige beslutar att uppdra åt barn- och utbildningsnämnden att avveckla OB-omsorgen.
Reservation: Ledamöterna från Vi i Perstorp och ledamöterna från Sverigedemokraterna reserverar sig till förmån för eget yrkande
Affärsplanen är det viktigaste dokumentet för beslut rörande drift, underhåll och
utveckling av de allmänna VA-systemen i Perstorp.
- Affärsplanen arbetas fram årligen för de kommande tre åren.
- Affärsplanen beskriver nuläge för respektive kommuns VA-anläggningar och anger framtida behov av drift och investeringar.
- Förslag till taxeförändring de kommande tre åren redovisas.
Den årliga processen innebär att det först fattas ett beslut om affärsplanen med de justeringar av intäkten som krävs, för att sedan under hösten följas av ett taxeärende där
den formella VA-taxan beslutas utifrån den justering som beslutats i affärsplanen. I del 1 beskrivs nuläge och behov av framtida utveckling för de allmänna VA-systemen och i del 2 finns de ekonomiska förutsättningarna för de kommande tre åren.
Förslaget till justering av VA-intäkten för 2025 innebär 2% justering av VA-taxa.
NSVA förslår Perstorps kommun att godkänna affärsplanen för vatten- och avloppstjänster 2025–2027 samt uppdra NSVA att återkomma med justerad VA-taxa för beslut i enlighet med affärsplanen.
När ärendet diskuterades i kommunstyrelsen yrkade Kent Hamacek (VIP) har följande: ”ViP yrkar på att NSVA kompletterar
affärsplanen med en plan för hur man aktivt skall införa det kontinuerliga
förbättringsarbetet, med särskilt fokus på ”projekten”. Det har med tydlighet visat sig i det nyss avslutade s.k. ”Spjutserödsvägen-projektet” i Perstorp, att NSVA har upphandlat underentreprenörer med en bristfällig förmåga att genomföra projektet effektivt, och med så lite negativa konsekvenser för boende längs vägen som möjligt, samt för de företag som är beroende av att transporter till och ifrån, kommer fram utan störningar. Bristerna
gäller både ledarskap, kompetens, personella resurser och ordentliga maskinella resurser. NSVA måste vara väl medvetna om att ett bra kvalitetsledningssystem är en investering som man inte har råd att avstå ifrån. Perstorps Kommun i egenskap av delägare är självklart intresserade av att NSVA visar att man har ett kvalitetsledningssystem som bidrar med att man såväl sparar som tjänar pengar, genom att säkra robusta
upphandlingar av smarta arbetssätt där hållbara förbättringar genomförs med kunden och intressenterna i fokus.”
Ronny Nilsson yrkade att NSVA ska återkomma med kompletteringar före investeringar och att det finns en uppföljning efter investeringar som föredras på tekniska utskottet eller kommunstyrelsen.
Ordförande frågade först kommunstyrelsen om den kan bifalla eller avslå ordförandes tilläggsyrkande och därefter ta ställning till Kent Hamaceks (VIP)
tilläggsyrkande. Detta godkändess och genomfördess via acklamation varvid ordförande fann bifall för ordförandes yrkande och avslag för Kent Hamaceks yrkande. Därefter frågade ordförande om kommunstyrelsen bifaller arbetsutskottets förslag till beslut och finner bifall.
Kommunstyrelsens förslag till beslut är att kommunfullmäktige beslutar,
att NSVA ska återkomma med kompletteringar före investeringar och att det finns en uppföljning efter investeringar som föredras på tekniska utskottet eller kommunstyrelsen,
att godkänna affärsplanen för vatten- och avloppstjänster 2025–2027, samt
att ge i uppdrag åt NSVA att återkomma med justerad VA-taxa för beslut i enlighet med affärsplanen
Reservation:
Ledamöterna i Vi i Perstorp reserverar sig mot Ronny Nilssons yrkande till förmån för eget yrkande.
Protokollsanteckning:
Charlotta Wendt (VIP) har inkommit med en protokollsanteckning:
Tabell "Hållbar framtid" är missvisande. Vi har inte nöjda brukare av dricksvatten i Perstorp
Efter en process över några år, trädde Bjuvs kommun per den 31 december 2022 ut ur Söderåsens miljöförbund. Formerna för utträdet, vad gäller ekonomisk uppgörelse, har såväl före utträde som efter diskuterats de fem kommunerna emellan. Nu föreligger ett förslag till uppgörelse vilket innebär att de kvarvarande kommunernas kostnader föranledda av utträdet kompenseras genom att Bjuvs kommun avstår från sin andel av förbundets egna kapital i årsredovisning 2022.
Kommunstyrelsens förslag till beslut är att kommunfullmäktige beslutar,
att godkänna föreliggande förslag till avtal mellan Bjuvs, Klippans, Perstorps, Svalövs och Örkelljunga kommuner, under förutsättning att de andra kommunerna också godkänner överenskommelsen, samt att bemyndiga kommunstyrelsens ordförande Ronny Nilsson att underteckna avtalet.