Premiär för ny e-tjänst som underlättar ansökningar för bygglov
Nu är det lättare för företag och privatpersoner att ansöka om bygglov och andra bygg- och anmälningsärenden.
En ny e-tjänst lanseras från och med tisdag 25 april.
För att använda våra e-tjänster krävs inloggning med BankID, bankdosa eller via ombud.
Tips: Se informationsfilm om e-tjänsten i spelaren nedan
När man ska lämna in en ansökan för första gången, kan det kanske kännas lite osäkert och det kan uppkomma en del frågor.
Många av frågorna kan enkelt besvaras genom den information som finns på vår hemsida under "Bygga, Bo och Miljö" under rubriken "Vill du bygga nytt, ändra eller riva?" . Här väljer du det alternativ som berör ditt ärende och du klickar dig fram till önskad information. Där finns även exempelritningar, taxa och annan nyttig information.
Upplever du att du ändå inte fått svar på din fråga är du alltid välkommen att kontakta bygglovshandläggare eller kundtjänst för rådgivning, telefon 0435-390 00 eller besök Centrumhuset (kommunhuset).
Kundtjänst kan erbjuda följande:
- Lån av datorn i kommunhusets foajé om du inte har tillgång till egen dator
- Inskanning av dokument till PDF format så du enkelt kan bifoga dem i din ansökan.
- Har du inget BankdID eller bankdosa, kan kundtjänst hjälpa till genom att de loggar in som ombud och därefter anger du ditt personnummer och kan påbörja din ansökan.
- För att kundtjänst ska kunna bistå som ombud, behöver du verifiera att du är du genom att uppvisa giltigt körkort, pass eller ID-kort.
Våra e-tjänster och blanketter når du via självservice och blanketter under fliken som avser "bygga nytt ändra eller riva".