Perstorps elever uppskattar sin skola – enkätresultat i Sverigetopp
Skolinspektionen skickar årligen ut enkäten ”SKOLenkäten” till Sveriges skolor.
Enkäten omfattar elva områden med olika frågor. Målgruppen är elever i årskurserna 5 och 8 samt år 2 på gymnasieskola, pedagogisk personal i grundskola samt vårdnadshavare i grundskola.
Nu är resultatet för 2022 sammanställt och presenterat.
Resultatet för Perstorps femteklassare på Centralskolan sticker ut – åt det positiva hållet.
- Det är ett helt fantastiskt resultat. Med tanke på de förutsättningar vi har i Perstorp är alla som arbetar i skola och förskola hjältar och resultatet visar att vi kan! Det här ska Perstorps kommun fira! säger Lena Brodd rektor för Centralskolans årskurser fyra till sex.
På Centralskolan årskurs 4–6 går cirka 260 elever fördelade på A-D-klasser i respektive årskurs. Eleverna trivs i skolan. Det visar resultatet från ”SKOLenkäten” som Skolinspektionen skickar ut årligen. Målgruppen är elever i årskurserna 5 och åtta samt år 2 på gymnasieskola, pedagogisk personal i grundskola samt vårdnadshavare i grundskola.
Eleverna på CT 4-6 som svarade på enkäten 2022 går nu i sexan och så här säger två av eleverna vars svar bidrar till helhetsresultatet:
- Jag tycker det är jättebra här på skolan. Lärarna är superduktiga och vi har en bra stämning. Alla känner sig delaktiga och man lyssnar på varandra, säger Angela Andrasevic i klass 6A.
- Jag håller med. Lärarna är mycket bra på att motivera. De har bra arbetssätt och man får alltid den hjälp man behöver, säger Hassan Khatib i 6D.
- Skolinspektionens enkät innefattar elva (11) områden med olika frågor. Områdena presenteras tillsammans med resultatindex för Centralskolan i jämförelse med övriga Sveriges skolors index. (Se det nedan genom att trycka på plusset under diagrammen)
Resultatet finns även att se på webbplatsen www.kolada.se eller på Skolinspektionens webbplats www.skolinspektionen.se
Centralskolan årskurs 5 fick ett resultat som sticker ut. Särskilt områdena stimulans, kritiskt tänkande bemötande, inflytande och studiero:
Stimulans
Kritiskt tänkande
Bemötande
Inflytande
Studiero
Resultatet visar att Perstorp åk 4-6 ligger i Sverigetopp inom samtliga områden och till och med första plats i fem av frågorna.
- Det är helt fantastiskt och vi arbetar hårt för att skapa en god lärmiljö för alla elever. Det visar att vårt arbete ger resultat och något vi bygger vidare på. Vi jobbar mycket med delaktighet, för att fostra framtidens demokratiska vuxna som kan ta bra beslut för sig och sin omgivning, berättar Lena Brodd och fortsätter:
- Med tanke på den socioekonomiska utsattheten gör personalen ett oerhört fint arbete. De är hjältar. Vi har förmånen att ha två kuratorer på Centralskolan 4-6 som bland annat jobbar förebyggande och med vårdnadshavare vid kränkningar samt frånvaro/närvaroproblematik. Vi tycker att helheten är mycket viktigt och där har vårdnadshavarna en viktig roll. Även de ska känna delaktighet och att vi gör det här tillsammans. Goda relationer är a och o.
Ytterligare en framgångsfaktor för arbetet på Centralskolan 4–6 är att undersöka ”Hur lär jag mig bäst?”. Den diskuteras bland annat i samband med utvecklingssamtalen och där lyfts tankar och idéer om hur individen bästa kan tillgodogöra sig undervisningen. Utefter det utformas sedan själva arbetet för att koppla an till Läroplanen och målen.
- Lärarna och eleverna har ett nära samarbete. Man lyssnar på varandra. Vi jobbar med den demokratiska andan i fokus där vårt mål är att ge eleverna kunskaper för livet men också en framtidstro, förklarar Lena Brodd.
Något man verkar ha lyckats med för Angela i 6A har sitt framtida drömyrke klart för sig:
- Jag vill bli lärare för jag har blivit så inspirerad av mina lärare. Tycker de är helt otroliga. Det är så kul att gå till lektionerna. Man vill hela tiden lära sig mer då lärarna gör lektionerna spännande och varierande.
Hassan i 6D är inte helt klar över vad hans drömyrke är men även han har inspirerats av lärarna:
- Känns jätteroligt att gå på lektionerna då man vet att lärarna har något kul på gång. Jag tycker geografi och fysik är jätteroligt så det kan bli att jag jobbar vidare med något inom det.
Även om resultatet är i topp finns förbättringspotential. Och det gäller området bemötande och delfrågan ”hur tycker du eleverna bemöter vuxna i skolan” och ”hur tycker du att eleverna bemöter varandra i skolan”. Där har Centralskolan 4-6:s summerade svar placerats i mellanskiktet på det så kallade gula fältet (CTIndex 7,2 jämfört med Sverige 7,2).
- Vi jobbar ständigt med utveckling och som en del i att förbättra just den biten har vi gemensamma månadsövningar där vi bland annat jobbar med värdegrunden.
Det fina resultatet ska nu firas. Exakt hur är inte helt bestämt än. Eleverna har tillfrågats om vad de skulle vilja göra.
- De vet om att det handlar om att önska sedan får vi se vad som är genomförbart. Några tycker vi ska åka till Liseberg, andra tycker vi ska se på film medan ytterligare några tycker vi bara ska ta det lugnt på skolan eller gå ut i skogen och grilla korv. Men helt klart är i alla fall att det blir en dag med önskemat och efterrätt i skolrestaurangen. Sedan får vi se vad vi gör mer. Det hade varit roligt att få fira det tillsammans med vårdnadshavare också på något sätt, säger Lena Brodd.
Sista ordet får eleverna Angela och Hassan:
- Det känns så kul att lilla Perstorp kan ha ett så här bra resultat. Vi är verkligen jätteglada och tacksamma över att få gå på Centralskolan 4-6.