Bibliotekssystemet fungerar igen

Bibliotekssystemet fungerar igen efter problem
Med början den 23 juni gick det inte gått att låna böcker, lämna böcker eller använda bibliotekets övriga tjänster. Det berode på att Axiell som är leverantör av vårt bibliotekssystem utsatts för en hackerattack, en så kallad ransomware-attack. Omedelbara säkerhetsåtgärder vidtogs och systemet stängdes ner.
Fredag den 2 juli kunde systemet återigen tas i bruk och på måndag den 5 juli kunde även obemannat öppna igen.
Vi vill först och främst beklaga att våra tjänster varit otillgängliga under denna tid. Vi vill också understryka att våra besökares säkerhet är vår högsta prioritet. Axiells undersökningar visar inga som helst spår på att våra besökares personuppgifter eller andra uppgifter skulle ha läckt ut i attacken. Det finns dock en viss risk för att uppgifter har läckt ut och röjts till obehöriga, vilket innebär att systemets uppgifter om dig och dina lån kan bli kända för andra. Uppgifter avseende personer med skyddade personuppgifter har inte funnits i systemet.
Biblioteket tillsammans med Axiell kommer att fortsätta undersöka effekterna av attacken, se till så att du kan använda våra bibliotekstjänster utan problem och göra allt vad vi kan för att något liknande inte ska ske igen.
Vi håller dig uppdaterad genom bibliotekets webbplats Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
Har du undringar är du välkommen att ta kontakt med oss enligt adresserna nedan.
Kontaktuppgifter Familjen Helsingborgs bibliotek:
kontakt@helsingborg.se
Generella frågor kring dataskydd i Perstorp:
dso.perstorp@jpinfonet.se